ساعت حدود ٢٣ هجدهم مردادماه سال گذشته بود که گازدادن‌های بی‌مورد راکب یک دستگاه موتورسیکلت در خیابان صابر مشهد موجب نارضایتی نیما، متهم اصلی این پرونده، و رفقای نوجوانش شد و درگیری مرگباری را در این کوچه رقم زد. نیما در خانه یکی از دوستانش به همراه چند نفر از رفقای خود نشسته بود که صدای ناشی از گاز‌دادن‌های بی‌مورد راکب موتورسیکلت آن‌ها را به بیرون از خانه کشاند. وقتی راکب موتور که حسن نام داشت به اعتراض نیما و رفقایش واکنش تندی نشان داد‌، از سوی نیما پاسخی دندان‌شکن دریافت کرد و صورتش از ضربه این پاسخ قهرآمیز سرخ شد.

حسن که در مقابل چند پسر نوجوان خوار و خفیف شده بود به خانه برگشت و ماجرا را برای پدر و دایی‌اش تعریف کرد. پدر این پسر جوان به همراه دایی‌های فرزندش برای اینکه درس عبرتی به نیما و رفقایش بدهند راهی محل دعوا می‌شوند.

در مسیر، چند نفر دیگر از آشنایان نیز به آن‌ها ملحق شدند تا اینکه این مردان خشمگین به خانه دوست نیما رسیدند. جر و بحث‌ها بالا گرفت. ناگهان درگیری آغاز شد. نیما که ختم این غائله را چیزی جز تیغه چاقو نمی‌دید، دست به جیب برد و چاقویش را بیرون آورد. این پسر جوان با حمله به سمت چند نفر از طرف مقابل، با تیغ عصبانیت، آن‌ها را از خود دور کرد و چند نفر نیز زخمی شدند. در این میان، یکی از زخمی‌ها دایی حسن بود که به علت شدت جراحات ناشی از برخورد چاقو با بدنش، روی زمین افتاد و نیما و رفقایش که متوجه عمق فاجعه‌ شدند بلافاصله فرار Escape کردند.

جان باختن مقتول در فارابی

با وخیم شدن حال امیر که مردی چهل‌وپنج‌ساله بود، بلافاصله با اورژانس تماس گرفتند و او به همراه چند نفر از دیگر مصدومان که از نواحی مختلف بدن چاقو خورده بودند به بیمارستان فارابی مشهد منتقل شدند. با توجه به اینکه جراحت به قلب Heart رسیده بود، متأسفانه کاری از دست پزشکان برنیامد و امیر جانش را از دست داد. با کشته شدن این مرد میان‌سال، موضوع به بازپرس ویژه قتل Murder دادسرای عمومی و انقلاب مشهد اعلام شد. پس از اعلام این خبر و حضور بازپرس جنایی دادسرا در بیمارستان فارابی مشهد، بررسی‌های اولیه جسد انجام شد و مشخص شد که چندین ضربه چاقو به وی اصابت کرده و صورت و سینه او نیز دچار جراحات سطحی و عمقی شده است.

با مشاهده آثار جراحت روی پیکر متوفی، فرضیه قتل مطرح شد و تیمی از مأموران اداره جنایی پلیس Police آگاهی مشهد مسئول رسیدگی به این پرونده شدند.

فرار قاتل The Murderer جوان به مینودشت

کارآگاهان پلیس در همان دقایق اولیه حضورشان در بیمارستان به سراغ چند مصدوم این حادثه Incident که از نواحی دست و پا چاقو خورده بودند رفتند و تحقیقات خود را از این افراد آغاز کردند. اظهارات مشترک آن‌ها حاکی از آن بود که پسری حدودا بیست‌‌ساله به هویت نیما این قتل را انجام داده است.

با به دست آمدن این سرنخ تیم جنایی پرونده به محل ارتکاب جرم Crime رفت. در محل نیز آثار خون مقتول روی زمین، و چند شیشه شکسته نوشابه مشاهده شد. علاوه‌بر این، چند نفر از شاهدان ماجرا که در زمان وقوع جرم در محل حضور داشتند فرد قاتل را پسری جوان به هویت نیما معرفی کردند و اعلام کردند که او به همراه سه نفر از دوستانش در این دعوا شرکت داشته‌ است.

با به دست آمدن این اطلاعات، دستور جلب متهم و همدستانش صادر شد و طولی نکشید که سه نفر از دوستان نیما دستگیر شدند. تحقیقات مأموران ادامه داشت تا اینکه اطلاعاتی از متهم فراری به دست آمد و مشخص شد او پس از ارتکاب قتل، به سمت شهرستان مینو‌دشت گریخته است. پس از به دست آمدن این اطلاعات، نیابت قضایی صادر گردید و تیمی از کارآگاهان زبده پلیس آگاهی مشهد وارد عمل شد.

هم‌زمان با شروع بخش دوم تحقیقات این پرونده نتیجه بررسی جسد از سوی پزشکی قانونی اعلام و مشخص شد که متوفی بر اثر فرو رفتن جسم برنده درون قلب و عوارض ناشی از آن جان خود را از دست داده است.

بررسی‌های تیم تحقیقاتی پرونده ادامه داشت تا اینکه متهم اصلی در شهرستان بجنورد شناسایی و دستگیر، و سپس به مشهد انتقال داده شد.

اظهارات متهم دهه‌هفتادی

نیما که متولد ١٣٧۶ است در مواجهه با مستندات و ادله موجود اظهار کرد: آن روز ساعت ٨ شب بود که به اتفاق تعدادی از دوستانم برای شب‌نشینی و شرب‌ خمر به باغی در خارج از شهر رفته بودیم. من سه ساعت بعد به شهرک ناجا برگشتم. ساعت تقریبا ١١ بود که به همراه یاسر و سجاد به خانه دوستمان میلاد رفتیم و مشغول کشیدن قلیان شدیم. صدای گازدادن‌های بی‌مورد یک موتوری به‌شدت روی اعصابم بود. برای همین، به سراغش رفتم و به او اعتراض کردم اما راکب موتور که پسری جوان بود حاضر به عذرخواهی نشد و با من جر و بحث کرد. من که حسابی از دست او کلافه شده بودم یک سیلی به صورتش زدم و دعوا تمام شد.

این پسر بیست‌ساله ادامه داد: ساعتی نگذشته بود که حسن با چند نفر از اقوامش برگشت. آن‌ها همه زنجیر و پنجه‌بکس در دست داشتند و با دیدن من و دوستانم، به طرف ما حمله کردند. نمی‌خواستیم کم بیاوریم. برای همین، یک سیلی به صورت یکی از آن‌ها زدم که به سرم ریختند. در همین میان، چاقویم را درآوردم. ابتدا یک ضربه به بازوی همان مردی که از من سیلی خورده بود زدم و بعد یک چاقو به یک پیرمرد زدم. دعوا ادامه داشت تا اینکه به سمت مقتول رفتم و با چاقو یک ضربه به زیر شکمش زدم. وقتی چشمم به خون مقتول افتاد، سریعا از محل فرار کردم و به سمت مینو‌دشت رفتم.

٣ تا ١٠ سال حبس در انتظار نیما

پرونده پس از سیر مراحل ابتدایی بررسی‌ها و نیز تکمیل تحقیقات و بازسازی صحنه جرم به همراه درخواست قصاص از سوی اولیای دم برای صدور کیفر‌خواست به شعبه اظهار نظر ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٢ مشهد ارسال شد که قاضی Judge صادق صفری دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: متهم اصلی این پرونده در همه مراحل تحقیقات در دادسرا و پلیس آگاهی با علم و آگاهی از جرم ارتکابی‌اش صراحتا به قتل اعتراف کرد و حتی در بخشی از اظهاراتش، گفت تنها کسی بوده که در شب دعوا چاقو در دست داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه خانواده مقتول در جلسات بازپرسی برای قاتل پدر و فرزندشان درخواست قصاص کرده بودند، پس از طی مراحل تحقیقات و ارسال پرونده به این شعبه، نظر خود را تغییر دادند و از قصاص متهم گذشتند. لذا بر اساس مستندات موجود و از حیث جنبه عمومی جرم، برای این پسر جوان از سه تا ١٠ سال حبس از محاکم کیفری درخواست شده است.

قاضی صفری به ادامه تحقیقات این پرونده نیز اشاره کرد و ادامه داد: در جریان بررسی‌های این پرونده، هفت نفر که متهمان ردیف دوم تا هشتم هستند به اتهام شرکت در نزاع دسته‌جمعی منتهی به قتل نیز دستگیر و به دادگاه معرفی شده‌اند که هم‌زمان به پرونده این افراد نیز رسیدگی می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


 

کدخبر: 361251 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟