ازدواج مقدس ترین و پیچیده ترین پدیده و رابطه میان انسان و از دو جنس مخالف است به گستره تاریخ خلقت بشر که ابعاد وسیع و عمیق و اهداف متعددی را در برمی گیرد.

همین امر مقدس و در عین حال پیچیده، چنانچه مورد غفلت قرارگیرد و از هدف اصلی آن دورشود بی تردید جوامع را به سمت و سوی انحطاط رهنمود می کند.

ازدواج آن هم از نوع رسمی، قانونی و شرعی اش اگر با چارچوب ها و مولفه های اخلاقی، شرعی و البته عقلایی همراه باشد نه تنها موجب قوام جامعه بلکه عاملی بنیادی در ارتقاء و تعالی فردی و اجتماعی می شود.

در سال های اخیر نیز سبک جدیدی از زندگی به خصوص در شهرهای بزرگ تحت عنوان ازدواج سفید دیده شده است که بر گرفته از بی بندوباری و شکل رسمی رابطه جنسی به خصوص در جوامع غربی است که در آن، دو فردی که با هم تفاهم اولیه دارند و نمی خواهند نسبت به هم تعهدی داشته باشند زندگی مشترک خویش را شروع می کنند و هیچ گاه زوجیت آنان به صورت شرعی و قانونی ثبت نخواهد شد.

جالب است بدانید

برابر آمار رسمی در سال 1960 در آمریکا 43 هزار و900 نفر به این شیوه زندگی می کردند و حال آنکه این رقم در سال 1998 به 4 میلیون و 236 هزار نفر افزایش یافت.

در انگستان نیز نزدیک به 30 درصد زنان 20 تا 31 ساله به زندگی هم خانگی روی آورده اند.(بستان، 1383: 61)

ازدواج سفید چیست؟

منظور از ازدواج سفید، زندگی مشترک زن و مرد بدون ازدواج رسمی است یعنی به گونه ای که زن و مرد بدون اینکه خطبه عقد یا صیغه شرعی بین آنان جاری شود برای زندگی، زیر یک سقف می روند.

ازدواج سفید یکی از آسیب های اجتماعی در ایران شده است که به طور کامل برگرفته از فرهنگ غربی می باشد. این پدیده همان گونه که در اروپا و آمریکا برای خانواده مسئله ساز است در ایران هم به دنبال فروپاشی نظام خانواده می باشد.

به نظر می رسد عدم اطلاع رسانی و توجه ویژه خانواده ها در خصوص تهدیدات و ویرانی های این ناهنجاری نوین اجتماعی تبعات بسیار خطرناک و جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

یکی از مهمترین پیامد های ازدواج سفید از بین رفتن چارچوب خانواده است چون در هم خانگی هیچ وقت خانواده شکل نمی گیرد.

ازدواج سفید، تهدید جدید نهاد خانواده در بسیاری از کشورها همچنین ایران است شاید از تهدید هم باید پا را فراتر گذاشت، این پدیده کابوس هولناک نهاد خانواده است که کم کم در سطوح جوان جامعه در حال نفوذ و نضج است. شیوه ای از زندگی که با عرف، شرع، سنت و سبک زندگی جامعه ایرانی در همه این سال ها و دهه ها و حتی قرن های گذشته، هم خوانی ندارد.

هر چند که بسیاری بگویند که این موضوع آن قدر فراگیر نیست که برایش نگران بود اما به نظر آنقدر جدی است که معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش Sport و جوانان یکی از نخستین افرادی باشد که در این باره هشدار می دهد.

دلیل اصلی ظهور پدیده ازدواج سفید، نبود مسئولیت پذیری حداقل در یک طرف از رابطه می باشد و متأسفانه عوامل متعددی چون تهاجم فرهنگی، کم رنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی، سنت های غلط ازدواج، هزینه های کمرشکن اقتصادی، تنوع طلبی، نیازهای جنسی، بالارفتن سن ازدواج و قوانین و شرایط دشوار عقد و طلاق سبب گرایش جوانان به ازدواج سفید شده است.

راهکار

- اولین اقدام، فرهنگ سازی است که می تواند با همکاری رسانه ها به ویژه صدا و سیما و شورای عالی مجازی صورت گیرد و با برنامه ریزی دقیق و سیاستگذاری مناسب و ارائه راهکارهای عملی از تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی به روی جوانان کاسته شود.

- ارائه برنامه های آموزشی مناسب جهت ایجاد مهارت های ارتباطی میان والدین و فرزندان شان تا والدین ارتباط بهتر، بیشتر و موثرتری را با جوانان داشته و نیازهای آنان را درک کنند و پاسخگو باشند و همچنین می توان از طریق برنامه های دیگر آگاهی والدین و جوانان را نسبت به خطر و مشکلات این نوع همزیستی افزایش داد.

- حس معنویت و دینداری و در واقع پایبندی به ارزش ها و باورهای دینی و فرهنگی را در جوانان بالا ببریم.

- انجام مشاوره های فردی و گروهی در مدارس، دانشگاه ها وارگان های دولتی جهت آگاه کردن جوانان از این مدل زندگی مشترک و آسیب های اجتماعی مرتبط بر آن.

- فراهم کردن شرایط ازدواج آسان و ساده برای جوانان و تشویق آنان به این امر.

- ایجاد محیط های شغلی و امکانات مالی مناسب برای جوانان که تا حدی از نگرانی مشکلات مالی قبل و بعد از ازدواج کاسته شود.

- پیشگیری از مهاجرت بی رویه دختران و پسران به شهرهای بزرگ از طریق فراهم کردن موقعیت های تحصیلی و شغلی در شهرهای کوچک.

- ایجاد امکانات عمومی به ویژه برای افراد بیوه یا مطلقه که در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.

نتیجه

ازدواج سفید تهدیدی انکارناپذیر و خطرناک برای از بین بردن کانون خانواده ها و حذف سبک زندگی ایرانی اسلامی به شمار می رود که باید خانواده ها از یک سو و مدیران و مسئولان فرهنگی از سویی دیگر در خصوص مخاطرات این پدیده اجتماعی گام بردارند.

علاوه بر کار فرهنگی نیاز به برنامه ریزی گسترده و مناسب در جهت آسان سازی ازدواج صحیح و متناسب با فرهنگ ایرانی از جمله ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان، مسکن و ... می باشد، در روایات و احادیث معصوم (ع) آورده شده است که: من لا معاش له لا معادله. برای کسی که معاش نیست معاد هم نمی باشد. اگر بنیان های اقتصادی و اجتماعی جامعه توسط مدیران حاکم اصلاح نگردد، در آینده شاهد تهاجم بیشتر فرهنگ غربی به باورها و اعتقادات اجتماعی و فرهنگی مردم خود خواهیم بود و ملتی که از هویت به معنای واقعی تهی شود، به راحتی هر مکتب فکری غیر خودی و بیگانه را در خود جای خواهد داد پس به قول علامه اقبال لاهوری: مؤمن خود کافر افرنگ شو!برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

نقش بهرام رادان و 9 زن و مرد ایرانی در عذرخواهی سامسونگ از ایرانی ها + فیلم و عکس

حمله 4 نقابدار با تبر به یک فروشگاه در کارون + فیلم لحظه حمله و عکس مهاجمان

ازدواج شوم مینای 20 ساله با مرد 62 ساله / مرا در اتاق خواب زندانی کرد و ..!

تجاوز وحشیانه به نوعروس 16 ساله دور از چشم داماد / 3 جوان دستگیر شدند

زن شوهر دار برای عقب نماندن از دوستانش تن به دوستی های شیطانی داد تا..!

اقدام کثیف معصومه 27 ساله با 6 بچه قد و نیم قد

لباس مسی را از تنش کندند + فیلم

کورس 3 خودرو پورشه و یک مدسدس بنز / عملیات برای خارج کردن راننده ها گرفتار+ فیلم و عکس

کیوان وقتی مرد همسایه به خانه بازگشت به سمت بالکن دوید و..!

وقتی زن شوهردار به تنهایی به سفر رفت / داخل پراید اجاره ای آن بلا سرم آمد!

دزد را کشتم و الان باید اعدام شوم!

سرنوشت تلخ رامین 9 ساله و ریحانه 5 ساله / می تونیم تو کلانتری زندگی کنیم!

سرمایه دار کرمانی قاتل اجیر کرد و پسرش را کشت!

ناگفته های تلخ از ساعتی قبل از تصادف قائدی و شاکر / خانواده احمدرضا علیه مهاجم استقلال شکایت کردند +عکس

پسری در پاسداران تهران پدرش را کشت وجسدش را مثله کرد

بدترین خبر پزشک مخصوص به شاه + فیلم

 

کدخبر: 354281 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟