یک تبعیض تکان دهنده/ خانه نشین کردن زنان با نساختن سرویس بهداشتی

پروفسور دانشگاه وست انگلیند در بریستول می گوید دردوران ویکتوریا نبود سرویس های بهداشتی عمومی راهکاری برای دور نگه داشتن زنان از فضاهای عمومی بود.
او اضافه می کند که نگرش منفی نسبت به ساختن سرویس بهداشتی برای زنان وجود داشت. همین امر و نبود توالت برای زنان سبب می شد که آنها نتوانند مدت طولانی بیرون از خانه باشند.
به گفته مگان آر دیفورنس، معمار در انستیتو طراحی بشر در بوستون آمریکا نهادهای عمومی شامل ساختمان های آموزشی، محل کار و فضای تفریحی برای نیازهای مردان طراحی شده بود. زنان مجبور بودند با کمبود سرویس بهداشتی سر کنند و برای مواجهه با این مشکل کمتر آب می خوردندو کمتر در فضاهای عمومی حاضر می شدند.
گرید میگوید که این وضعیت تا اواخر قرن هجدهم و آغاز جنبش زنان برای حق رأی ادامه داشت. رونق مغازه ها و کافه ها سبب شد که زنان تشویق شوند بیشتر در بیرون از منزل باشند و استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی برای زنان بیشتر پذیرفته شد.
اما به گفته این پروفسور دانشگاه هنوز اختلاف زیادی میان امکانات در نظر گرفته شده برای مردان در مقایسه با زنان وجود داشت.
گرید اضافه می کند ساختمان های عموما توسط مهندسان مرد طراحی ساخته شده بود و کمترین توجهی به منظر روانشناختی سرویس بهداشتی می شد. کمترین مکان برای ساخت سرویس بهداشتی در نظر گرفته می شد و تا به امروز در بسیاری از کشورها سرویس های بهداشتی مردانه بیشتر از سرویس های بهداشتی زنانه است.
به گفته کارشناسان، ژاپن یکی از کشورهایی است که در این حوزه بسیار موفق عمل کرده و سرویس های بهداشتی عمومی برای زنان را تعبیه کرده است.
برای بسیاری از زنان در غرب عدم دسترسی به سرویس های بهداشتی به اندازه کشورهای در حال توسعه جدی نیست.
این مسئله می تواند بسیار جدی تر هم باشد. به طور نمونه در سال ۲۰۱۴ دو دختر که به دلیل نبود توالت مجبور شده بودند از فضای باز استفاده کنند، مورد تجاوز Rape قرار گرفتند و به قتل Murder رسیدند. این نشان می دهد که نبود سرویس بهداشتی در برخی کشورها بحرانی است.
گزارش سازمان بهداشت جهانی و یونیسف نشان می دهد که ساخت و توسعه سرویس های عمومی در ۹۰ کشور جهان به کندی پیش می رود. حدود ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا ازسرویس های بهداشتی مشترک استفاده می‌کنند و ۸۹۲ میلیون نفر در مناطق روستایی از فضای باز برای دستشویی استفاده می‌کنند.
آمارها در روز جهانی سرویس بهداشتی در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که اتیوپی بیشترین جمعیتی را دارد که در منازلشان سرویس بهداشتی ساخته نشده است. ۹۳ درصد جمعیت این کشور از امکانات ابتدایی سرویس های بهداشتی بی بهره اند.
بر اساس همین گزارش در هند ۷۳۲ میلیون نفر بدون امکانات ابتدایی سرویس‌های بهداشتی به سر می برند.
این گزارش حاکی است ۳۵۵ میلیون زن در هند و ۴۶ میلیون زن در اتیوپی به سرویس بهداشتی امن دسترسی ندارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

وحید خزائی در ترکیه دستگیر شد + عکس

دردسر ارتباط سیاه آقا داماد با دختر روستایی در نزدیکی مشهد

سرنوشت آوا / ماجرایی جامانده از زلزله کرمانشاه + عکس

جمشید می خواست مریم را از چنگ 3 جوان شیطان صفت آزاد کند ولی خودش ..!

زنم را آزار دادم تا طلاق بگیرد و با خواهر حمید ازدواج کنم ولی !!

دسیسه شوم برای دختر 16 ساله بیمار در خراسان رضوی

اولین فیلم لحظه ی زلزله کرمان / هراس از زلزله مردم کرمان را به خیابان ها کشاند + عکس

زندگی مرد مازندرانی با جسد زنش!

دخترکی به نام نوشین که در کوه ماند تا اینکه ..! + تصاویر

اعتراف شوم زن شوهردار به ارتباط با مرد غریبه در چالوس

اقدام زشت امیر تتلو مقابل دوربین + فیلم

100 ساعت شکنجه زن جوان در برابر دوربین / پلیس تهران کشف کرد

عروس چاق، داماد لاغر را به دردسر انداخت / ستاره از شوهرش خواست چاق شود ولی ..!

کدخبر: 329274 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟