حجم ویدیو: 16.60M | مدت زمان ویدیو: 00:02:32

به گزارش رکنا، گروهی از محققان آزمایشگاه CSAIL دانشگاه MIT جوهر جدید و قابل برنامه ریزی ابداع کرده اند که سبب می شود رنگ کالاها تغییر کند. این جوهر PhotoChromeleon نام دارد و تحت اشعه مافوق بنفش رنگ یا طرح روی هر شی را تغییر می دهد.

برای این منظور محققان CSAIL رنگ های یشمی، نوعی قرمز و زرد فتوکرومیک را در یک محلول ترکیب و آن را روی اشیای مختلف از کفش گرفته تا خودرو، قاب موبایل و اسباب بازی اسپری کردند.

شی که پوششی از این رنگ داشت را همراه پروژکتور و نور مافوق بنفش درون جعبه ای قرار دادند. کاربران رنگ یا الگوی مورد نظر خود را در یک برنامه وارد کردند که با استفاده از نور مافوق بنفش رنگ های مختلف را فعال یا غیر فعال می کند. این رنگ ها در نور طبیعی نیز ماندگار هستند و اگر فرد از طرح راضی نباشد، می تواند با کمک نور مافوق بنفش آن را پاک و دوباره طراحی کند.

این فرایند برای یک کفش یا مدلی کوچک از یک خودرو بین ۱۵تا ۴۰ دقیقه طول می کشد.

مولف ارشد این تحقیق می گوید: این نوع مخصوص از رنگ فرایند تولید کالاها را بهبود می دهد و از میزان زباله ها می کاهد. کاربران می توانند محصولات شخصی خود و ظاهر آنها را هر روز به دلخواه خود تغییر دهند و نیازی نیست یک شی را در دفعات متوالی در رنگ ها و استایل های مختلف بخرند.

البته محققان باید کیفیت رنگ ها را ارتقا دهند اما شرکت فورد که در این پروژه همکاری کرده تمایل به استفاده از این جوهر را دارد. این شرکت امیدوار است در آینده هزینه و مدت زمان تولید قطعات خودرو را بکاهد و در این مسیر جوهر مذکور می تواند به تولید قطعاتی با چند رنگ کمک یا دوام رنگ را بیشتر کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 502832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟