فوتبالیست نونهالی سوپر ستاره آینده ایران/ گفتگوی خواندنی با ایلیا شریعت !

به گزارش خبرنگار رکنا، مدتی است که در برخی از محافل ورزشی و کانال‌های فوتبالی، صحبت از بازیکن نونهالی می‌شود که نظر کارشناسان خبره این رشته را به خود جلب نموده و از او به عنوان یک پدیده مناسب فوتبال مدرن، یاد می‌شود.

به همین منظور سراغ این نونهال فوتبالیست رفتیم تا بیشتر با او و فعالیت‌هایش آشنا شویم.

ـ ابتدا یک معرفی مختصر از خود ارائه دهید.

ایلیا شریعت هستم متولد ۱۴ دیماه ۱۳۸۷ در شهر بندر امام از استان خوزستان.

ـ چگونه و از چه طریق متوجه شدی که در رشته فوتبال دارای استعداد هستی؟

من هم مثل هر کودک دیگری که به بازی و حضور در خارج از محیط خانه علاقمند است، از حدود ۳ یا ۴ سالگی به کوچه می‌آمدم و با دوستانم به دنبال توپ می‌دویدیم، با این تفاوت که تلاش و علاقه من برای تصاحب و نگهداری توپ بیشتر از دوستانم بود و همین موضوع کم کم توجه اطرافیان، همسایه‌ها و کسانی که بازی‌های ما را می‌دیدند را به خود جلب کرد و می‌شنیدم که مورد تحسین قرار گرفته‌ام، به همین خاطر تلاشم را بیشتر می‌کردم.

ـ چطور وارد مدارس فوتبال شدی؟

فکر کنم سال ۱۳۹۳ حدود ۵ یا ۶ ساله بودم، پدرم که خودش سابقه بازی، مربیگری و حضور در هیئت فوتبال را داشت، وقتی علاقه و استعداد مرا دید، برای اولین بار مرا به باشگاه پارسیان بندر امام برد که همان پاس قدیم بود و به یکی از دوستانش سپرد، بعد از اون به مدارس فوتبالی مثل هدف جاوید، دریانوردان و ستارگان بندر پیوستم و زیر نظر مربیان زحمتکش و با دانش، در آب و هوای به شدت خشن خوزستان بدون وقفه تا این لحظه به فوتبالم ادامه دادم.

ـ طبق اطلاع ما شما اکنون در فوتبال برتر استان البرز مشغول هستید، چطور شد که تغییر مکان دادید؟

در سال ۹۸، یک آسیب دیدگی شدید و شیوع بیماری کرونا، انتقالم به مدرسه فوتبال اسپایر قطر را به تعویق انداخت، موقتاً به تیم فروغ شادگان پیوستم تا در مسابقات قهرمانی زیر ۱۲ سال بازی کنم، باز به دلیل شدت همه‌گیری کرونا، فقط توانستم در بازی اول به عنوان کاپیتان و هافبک وسط بازی کنم و اتفاقاً یکی از تیم‌های مدعی قهرمانی را نیز ۸ بر صفر شکست دادیم. تابستان ۱۴۰۰ به کرج آمدم که تمریناتم را در یک شهر خوش آب و هوا ادامه دهم تا در آستانه پیوستن به اسپایر با اُفت بدنی مواجه نشم، ولی کرونا و تمرکز کشور قطر روی جام جهانی، این انتقال را بیش از اندازه طولانی کرد به همین خاطر به تیم کانون کرج که یکی از بهترین تیم‌های استان البرز است پیوستم.

ـ مهاجرت به استان البرز، اولین تجریه خارج از استان برای شما بود، چگونه با محیط و تیم جدید کنار آمدید؟

ابتدا کمی سخت بود، ولی کم کم با بازیکنان ارتباط خوبی گرفتم و از طرفی هم آقای حسن الیاسی مربی جدیدم یکی از دلسوزترین مربیانی بود که کمک کرد تا با شرایط جدید کنار بیایم، مسابقات لیگ برتر زیر ۱۳ سال را هم در کنار دوستانم بودم و در نهایت موفق به کسب نائب قهرمانی در سال ۱۴۰۰ شدیم.

ـ عملکردتان در این لیگ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این را باید از مربی من بپرسید، ولی آنچه خودم برداشت می‌کنم این است که باتوجه به اینکه قبلاً مهاجم بودم و اتفاقاً مهاجم گلزنی هم ظاهر می‌شدم، بنابه تصمیم مربیانم در تیم‌های ستارگان بندر و کانون، در پست هافبک وسط قرار گرفتم، در خوزستان هافبک تهاجمی بودم ولی اینجا با توجه به شرایط تیم و بازی‌ها، بیشتر به عنوان هافبک دفاعی ظاهر شدم و البته در دو سه بازی آخر اجازه پیدا کردم که جلوتر بیایم و اتفاقاً باعث شد که سه گل تأثیر‌گذار با همکاری بازیکنان پرتلاش کانون به ثمر برسانم و در نهایت مقام دوم را کسب کنیم.

ـ قبل از این هم مقام یا موفقیت ثبت شده‌ای در فوتبال کسب کرده بودید؟

بله، سال ۹۸، به مرحله نهایی استعداد‌یابی زیر ۱۲ سال خوزستان در‌ اندیمشک راه یافتم و همان سال هم در مسابقات قهرمانی مدارس بندر امام، در قالب تیم باغ الفبا، با چندین گل و پاس گل که داشتم، توانستیم قهرمان این دوره شویم و تیم‌های پرستاره‌ای را شکست دهیم. یادم می‌آید در فینال مسابقات، در ثانیه پایانی گل تساوی تیمم را زدم و در ضربات پنالتی قهرمان این دوره از مسابقات شدیم.

ـ اکنون در چه مرحله‌ای از فوتبال قرار دارید؟

امسال هم زیر نظر کادر فنی تیم کانون کرج به خصوص مربی جوان، با دانش و دلسوزم آقای حسن الیاسی، بدون وقفه تلاش و تمرین کردیم ولی متأسفانه طبق برنامه مسابقات قهرمانی لیگ برتر ۱۴ سال البرز پیش نرفت و با تأخیر زیاد شروع شد و تاکنون دو بازی انجام دادیم که اولی را علیرغم تسلط بر توپ و زمین، مقابل استقلال مساوی کردیم و در دومین بازی هم موفق شدیم تیم قدرتمند و مدعی قهرمانی ماه سما را سه بر یک شکست دهیم و‌ امیدوارم که بتوانیم امثال به قهرمانی دست پیدا کنیم.

تا چه زمانی در فوتبال البرز خواهید ماند؟

معمولاً تا زمانی در یک تیم می‌مانم که هم برای آن تیم مؤثر باشم و هم شرایط برای پیشرفتم فراهم باشد، اگر به هر دلیلی یکی از این دو مورد، محقق نشود، سعی می‌کنم به دنبال ایجاد فضای جدید و دست یافتن به شرایط مناسب‌تری باشم.

آیا پیشنهادی از دیگر تیم‌ها هم داشته‌اید؟

بله، البته اولویت من اسپایر قطر بود، ولی با توجه به تورم موجود، فکر کنم فعلا منتفی باشد، از برخی تیم‌های تهرانی، خوزستانی و البرز هم پیشنهاداتی دارم و البته یک پیشنهاد کاملاً رسمی از یکی از کشور‌های همسایه برای ۱۶ سالگی دارم، ولی هنوز تصمیمی نگرفته‌ام زیرا معتقدم که هر تغییری باید منجر به پیشرفت شود، من به فوتبال مدرن علاقه و اعتقاد دارم، طبیعتا جایی برای من مناسب است که با این سبک فوتبال سازگاری داشته باشد.

ـ و صحبت آخر شما؟

ضمن تشکر از شما که تماس گرفتید، جا دارد در همینجا از تمامی مربیانی که طی این سال‌ها برای پرورش من زحمت کشیدند چه در خوزستان و چه در استان البرز، تشکر کنم.

همچنین از اساتید و پیشکسوتان بزرگواری که دلسوزانه چه با یادداشت، فایل صوتی و یا تماس تلفنی حامی و راهنمای خوبی برای من بوده‌اند، تشکر می‌نمایم.

 

IMG-20230302-WA0016

گفتگو: بهنام رضایی مالمیر

 

کدخبر: 874141 ویرایش خبر
لینک کپی شد
بهنام رضایی (مالمیر)
آیا این خبر مفید بود؟