فرزام: باید رقبای آسیایی را پشت سر بگذاریم/ فدراسیون قایقرانی از طرح استعدادیابی والیبال الگو بگیرد

افشین فرزام در گفت‌وگو با رکنا، در خصوص شرایط تیم ملی قایقرانی برای حضور در مسابقات پیش‌رو اظهار کرد: بعد از تست‌گیری‌هایی که توسط امور اجرایی و همچنین داوران فدراسیون برگزار شد در حال حاضر نفراتی که شرایط بهتری داشتند و از نظر فنی قابلیت بهتری از خودشان نشان دادند در اردوهای بعدی که تا مسابقات باقی مانده تمرینات را در کنار ما ادامه خواهند داد تا به آمادگی خوبی برای حضور در مسابقات برسند و در بهترین شرایط ممکن در رقابت‌ها پارو بزنند.

وی افزود: از آخرین حضورمان در مسابقات جهانی نزدیک به 8 سال می‌گذرد و این حضورمان در واقع با توجه به سال‌هایی که نبودیم مقداری شرایط را سخت می‌کند. مضاف بر اینکه امیر حسین محمودپور باید در رویینگ تک نفره شرکت کند که از تجربه کمی برخوردار است و این نخستین تجربه برون مرزی او محسوب می‌شود. البته مهسا جاور هم که چند سالی بود از میادین دوره شده بود، دوباره برگشته و پس از غیبت طولانی باید پارو بزند. فکر می‌کنم در نفراتی که ترکیب ما را تشکیل می‌دهند، نازنین ملایی به واسطه حضور در المپیک شرایط بهتری می‌تواند از سایر رویینگ‌سواران داشته باشد.

سرمربی تیم ملی رویینگ درباره اینکه برای مسابقات جهانی باید چه عملکردی را از ورزشکاران شاهد باشیم، اینطور پاسخ داد: به هر حال هدفگذاری اولین ما این است، از رقبای آسیایی پیشی بگیریم آن هم به دلیل بازی‌های آسیایی هانگژو که پیش‌روی ما است باید از رقبای آسیایی به جز چین که مدال جهانی و المپیک دارد، سبقت بگیریم. البته این را هم باید ملاک قرار داد قزاقستان، هندوستان به همراه ژاپن جزو اصلی‌ترین رقبای آسیایی در جمهوری چک ما محسوب خواهند شد اما همین که از بقیه رقبای آسیایی پیشی بگیریم می‌توانیم بگوییم عملکرد خوبی داشته باشیم. 

فرزام درباره اینکه چه مدت زمان نیاز است تا بتوانیم یک جایگزین خوب برای بهمن نصیری پیدا کنیم، گفت: هر کسی جایگاه خود را دارد ما حتی اگر جای کسی را بتوانیم پر کنیم اینطور نیست که بخواهیم بگوییم بهمن نصیری جایگاهی برای ما نداشته است. محمودپور نخستین تجربه خود را پشت سر میگذارد بر عکس بهمن که توانسته این مراحل را سپری کند اما محمودپور تازه وارد کارزار شده و نیاز به زمان دارد تا بتواند به پختگی و تجربه لازم برسد.

وی در خصوص اینکه حمایت‌ها در چه حد است، اظهار کرد: حمایت‌ها نسبت به شرایط اقتصادی کشور که با آن مواجه هستیم بد نیست به هر حال مسئولان تلاش می‌کنند تا جایی که می‌شود شرایط را برای ما مهیا کنند. شرایط خوب است اگر در صورتی که نفرات برای حضور در اردو بیشتر شود از نظر پارو بر عکس قایق در مضیقه هستیم.

سرمربی تیم ملی رویینگ درباره برنامه تیم ملی پس از پایان مسابقات قهرمانی جهان، گفت: پس از بازگشت از جمهوری چک اردوها را دوباره استارت می‌زنیم زیرا آذر ماه مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند را باید حضور پیدا کنیم که امیدوارم در آنجا هم نتیجه خوبی بگیریم. پس از آن هم تا بازی‌های آسیایی اردوهای خودمان را ادامه خواهیم داد. البته در این میان کاپ‌های جهانی هم پیش‌رو داریم که باید ببینیم شرایط به چه نحوی برای ما پیش می‌رود.

فرزام در مورد اینکه اگر بخواهیم در المپیک پاریس به مدال برسیم باید چگونه به این امر مهم دست پیدا کنیم، اینطور پاسخ داد: داشتن برنامه‌ریزی مناسب و مهم‌تر از آن اینکه مساله‌ای که اولین مانع جدی ما محسوب می‌شود وجود پیست استاندارد رویینگ در کشور است، زیرا باید در شرایط استاندارد تمرین کنیم تا باعث جهش خوب ما شود. مساله بعدی این است دقیقا مشابه شرایط والیبال که در سالیان گذشته استعدادیابی فراگیر انجام دادند و نفرات مستعد را شناسایی و از سنین پایه روی آن ها کار کردند و آهسته آهسته به تیم ملی بزرگسالان تزریق کردند و نتیجه‌اش این شد تا در مسابقات جهانی و ... به بهترین نتایج دست پیدا کردند. در رویینگ هم به این مساله نیاز داریم تا چنین رویه مشابه‌ای در پیش بگیریم و اینطور نباشد تنها در حد حرف باشد و به آن عمل نشود. باید ورزشکاران به سطح قابل قبول برسند زیرا حفظ و ثبات ورزشکاران اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم از این طریق به جایگاه واقعی خودمان در میادین المپیک و حتی جهانی برسیم.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های فدراسیون از آن‌ها در حد قابل قبول است، بیان کرد: خوشبختانه رییس فدراسیون در تلاش است شرایط را تا جایی که حد بضاعت فدراسیون میسر می‌سازد برای ورزشکاران فراهم کند تا بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم. در بحث برنامه‌ریزی و بودجه کلان باید شرایط به نحوی باشد که دست و بال مدیر فدراسیون باز باشد تا بتواند خوب هزینه کند. تنها این نباشد به اسم هزینه نگاه کرد بلکه باید سرمایه‌گذاری گسترده داشت تا در سالیان آینده از آن بهره‌برداری درستی داشته باشیم. خوشبختانه با وجود یکسری محدودیت‌ها کادرفنی کنار من تلاش می‌کنند و از تک تک آن‌ها کمال تشکر و قدردانی را دارم که به شکل یک تیم کارها را کنار هم پیش می‌بریم.

 

انتهای پیام/

کدخبر: 807077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟