بیوگرافی یحیی گل محمدی

یحیی گل‌محمدی در ۲۸ اسفند ۱۳۴۹  در روستای مرزی میناباد شهرستان نمین استاد اردبیل به دنیا آمد. در دانشسرای این شهر فوق دیپلم گرفت و معلم رشته هنر و زبان شد سپس به قم رفت. 

ورود به عرصه بازیگری

یحیی گل محمدی در سال 1369 زمانی که عضو تیم هلال احمر قم بود توسط احمدخان خداداد با قرارداد 4 ساله جذب باشگاه پورا تهران شد و تا سال 1373 در این تیم بود.

درخشش او در تیم پورا باعث شد در شروع فصل سال 73 با پرسپولیس قرارداد 4 ساله ببندد. او تا سال 77 عضو این باشگاه بود سپس یک فصل به فولاد رفت و در نهایت سال 80 دوباره به پرسپولیس بازگشت و سه سال در این تیم حضور داشت. از سال 83 تا فصل 86 – 87 نیز پایان عمر فوتبال خود را در صبا باتری گذراند.

گل‌محمدی سابقهٔ بازی در تیم‌های تراکتور تبریز، پرسپولیس، فولاد خوزستان و صباباتری را دارد. همچنین در ۷۴ بازی برای تیم ایران به میدان رفته و ۵ گل برای این تیم، زده‌است. 

افتخارات دوران بازیکنی

گل محمدی در زمان بازیکنی 2 بار با پرسپولیس در سال 74 و 75 قهرمان لیگ برتر و یک بار در سال 77 قهرمان جام حذفی را بدست آورد

با تیم صبا باطری در سال 84 نیز قهرمان سوپر جام شد و در تیم ملی نیز در سال 2002 قهرمانی بازی هایی آسیایی را بدست آورد

ورود به حوزه مربیگری

گل‌محمدی مربی‌گری را در تیم تربیت یزد در سال ۱۳۸۸ آغاز کرد، وی در مرداد ۱۳۸۹ به عنوان سرمربی تیم نساجی مازندران انتخاب شد، گل‌محمدی در سال ۱۳۹۰ به عنوان دستیار علی دایی در تیم راه‌آهن به فعالیت پرداخت، در خرداد ۱۳۹۱ وی به عنوان سرمربی تیم صبای قم انتخاب شد اما وی در مهر ماه سال ۱۳۹۱ از این تیم جدا و به عنوان دستیار به تیم پرسپولیس تهران پیوست. 

قصه تلخ یحیی در شب خداحافظی مهدوی کیا

پس از پایان نیم فصل سال ۱۳۹۱ با برکناری مانوئل ژوزه، گل‌محمدی به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد. گل‌محمدی ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۱ در برنامه ۹۰ از سرمربی‌گری پرسپولیس کناره‌گیری کرد اما این استعفاء مورد پذیرش مدیر عامل این تیم قرار نگرفت پس از دیدار پرسپولیس مقابل سپاهان در فینال جام حذفی و باخت تیم گل محمدی، وی مورد انتقاد شدید پیشکسوتان باشگاه قرار گرفت و با وجود اینکه در مدتی که سکان هدایت پرسپولیس را در دست داشت فقط دو باخت را در کارنامه خود یدک می‌کشید در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۲ بار دیگر استعفای خود را تسلیم محمد رویانیان کرد و از این تیم جدا شد. با آغاز فصل سیزدهم لیگ برتر خلیج فارس یحیی گل محمدی سرمربیگری تیم فوتبال نفت تهران را پذیرفت.او حتی در هفته ششم لیگ برتر فوتبال ایران توانست تیم سابقش را با تک گل دقیقه ۹۲ علی قربانی شکست دهد و در جدول رده‌بندی با سه امتیاز بیشتر، سه پله بالاتر از پرسپولیس علی دایی قرار بگیرد.

وی در بهمن ۱۳۹۳ از سوی کانون مربیان فوتبال ایران به‌عنوان بهترین سرمربی ماه انتخاب شد. گل‌محمدی در فصل ۹۴–۱۳۹۳ با ذوب آهن قهرمان جام حذفی شد و در لیگ برتر نیز مقام چهارم را کسب کرد. او در فصل ۹۵–۱۳۹۴ برای دومین سال پیاپی تیم ذوب‌آهن را به مقام قهرمانی در مسابقات جام حذفی رساند.

در ۲۳ دی ماه ۹۸، از سوی مدیریت باشگاه پرسپولیس محمدحسن انصاری‌فرد، به جای گابریل کالدرون آرژانتینی، سرمربی پرسپولیس شد تا برای دومین بار بعد از ۷ سال سرمربی این تیم شود.

ازدواج و همسرش

یحیی گل محمدی سالهاست با همسرش لیلا که اصالتا کُرد است ازدواج کرده که ثمره آن دو فرزند یک پسر جوان بنام امیرحسین و یک دختر متولد سال 92 می‌باشد.

یحیی گل محمدی و خانواده

 

یحیی گل محمدی 2

 

 

افتخارات دوران مربیگری

او در دوران سر مربیگری خود نیز با ذوب آهن دوبار در سال های 94 و 95 قهرمان جام حذفی و یکبار در سال 95 قهرمان سوپر جام باشگاه های ایران شده است

سرمربی پرسپولیس

گل محمدی 23 دی 1398 جایگزین کالدرون سرمربی سابق پرسپولیس شد ،او در حالی توانست سکان هدایت یکی از پرطرفدارترین تیم ایران را بدست بگیرد که در 1/5 سال حضور خود در تیم شهر خودرو عملکرد خوبی با این تیم مشهدی داشت.

پنالتی چیپ!

یحیی گل محمدی در رقابت های جام ملت های آسیا و در ضیافت پنالتی ها پشت ضربه پنالتی قرار گرفت. ضربه او توسط گلر چینی مهار شد و باعث حذف تیم ملی شد. فردوسی پور در این رابطه اعلام کرد: «چه وقت چیپ بود آقای یحیی؟!»

کدخبر: 764932 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟