بررسی اوزان گزینشی المپیک 2024 در جلسه کمیته آموزش فدراسیون جهانی

صبح امروز(شنبه) جلسه مربیان کمیته آموزش فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به صورت آنلاین برگزار شد و در این جلسه پیشنهادات جالبی برای اوزان المپیکی و همچنین پروسه مسابقات گزینشی المپیک وزنه‌برداری میان اعضا مطرح گردید و قرار شد در جلسه آینده هیئت رئیسه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری درباره این پیشنهاد تصمیم‌گیری شود.

در همین زمینه محسن بیرانوند در گفت‌وگو با رکنا ورزشی، در خصوص جلسه امروز کمیته مربیان فدراسیون جهانی اظهار داشت: جلسه صبح امروز ما درباره اوزان 5 وزن المپیکی بود و ما پیشنهاد دادیم اوزان المپیکی در اوزان 61، 73، 89، 102 و 102+ در بخش مردان و برای بانوان هم 49، 59، 71،81 و 87+ باشد و قرار شد این پیشنهاد ما در هیئت رییسه فدراسیون جهانی بین اعضا بحث و تبادل نظر شود تا در صورت موافقت در فدراسیون جهانی به IOC پیشنهاد داده شود تا این قانون به تایید نهایی برسد.

وی افزود: البته پیشنهاد برخی دوستان در این جلسه این بود تا 96 و 96+ در بین اوزان المپیکی گنجانده شود که من با این موضوع مخالفت کردم زیرا در آن صورت ما مجبور خواهیم بود تنها در وزن 96 کیلوگرم، بین وزنه‌برداران خوبی که داریم تنها یک نفر را به المپیک اعزام کنیم و این نمی‌تواند اتفاق خوبی برای ما باشد و از این‌رو من پیشنهاد دادم به جای آن؛ اوزان 102 و 102 + در بین اوزان المپیکی گنجانده شود.

دبیر فدراسیون وزنه‌برداری گفت: در صورت تائید وزن 96 کیلوگرم ورزشکاران 102 و 109 کیلوگرم از حضور در المپیک حذف می‌شدند اما اکنون با انتخاب دسته 102 کیلوگرم ورزشکاران بین دسته 96 تا 102 کیلوگرم انتخاب می‌شوند و حتی برخی از ورزشکاران از این دو وزن 96 تا 109 نیز می‌توانند، در 102 کیلوگرم هم وزن خودشان را برسانند تا در المپیک شرکت کنند. این با هدف افزایش تعداد شرکت‌کننده در مسابقات گزینشی المپیک است تا از این طریق تعداد ورزشکاران بیشتری شانس حضور در المپیک را داشته باشند.

اما با تنها دلیل مخالفت من هم این بود تا بین 96 تا 109 کیلوگرم ورزشکاران مجبور هستند وزن زیادی را کم کنند اما با این پیشنهاد وزنه‌برداران تنها باید وزن کمی را کاهش دهند، تا به 102 کیلوگرم برسند. این پیشنهاد مورد استقبال تعدادی از اعضأ قرار گرفت و قرار است در روزهای آتی در هیئت رییسه فدراسیون جهانی درباره آن بحث وتبادل نظر شود.

بیرانوند با اشاره به اینکه یکی دیگر از پیشنهادات من کوتاه‌تر شدن پروسه گزینشی المپیک است، این طور توضیح داد: درباره مسابقات گزینشی المپیک هم مواردی را مطرح کردم که مهم‌ترین آن پروسه طولانی مدت این رویداد است زیرا سیستم فرسایشی باعث آسیب‌رساندن به ورزشکاران می‌شود تا نتوانند در المپیک حضور داشته باشند. معتقدم هر چقدر پروسه کوتاه‌تر باشد مصدومیت هم کمتر سراغ ورزشکاران می‌آید. باید دانست ورزشکاران هم دوران اوج و هم دوران افولی دارند و همیشه در آمادگی کامل نیستند. نباید سه سال ورزشکاران در کورس رقابت باشند و بهتر است این پروسه کوتاه‌تر شود. به همین دلیل پیشنهاد دادیم پروسه انتخابی المپیک از اردیبهشت 2022 شروع شود و ژانویه 2024 هم به اتمام برسد. مسابقات قاره‌ای و جهانی مدنظر باشد.

وی در پایان گفت: موضوع مهم دیگری را که مطرح کردم بحث گرفتن تست دوپینگ از ورزشکاران بود و آنها باید آمادگی دادن تست دوپینگ در این دو سال را داشته باشند. 

کدخبر: 752679 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟