صالح‌نیا: بزرگان فوتبال ایران فراموشم کردند/ در بحرین غذای تیم ملی را عوض کردند! + فیلم
حجم ویدیو: 30.83M | مدت زمان ویدیو: 00:04:12

به گزارش رکنا، « ولی‌الله صالح‌نیا» مربی بندنساز سابق استقلال و پرسپولیس، متولد 1333 در شهرستان بروجرد است. فارق التحصیل رشته تربیت بدنی در دانشکده تربیت معلم هستم. بعد از آن هم مشغول کار و تدریس شدم. در کنار آن هم ورزش حرفه‌ای دنبال می‌کردم. ورزشی اصلی من فوتبال بود، به از آن هم رشته دو و میدانی را دنبال کردم، توانستم که در آن به قهرمانی‌های مختلفی دست پیدا کنم. به تیم ملی دوو‌ میدانی ایران درآمدم،  موفق شدم در سال 1353 یک رکورد دیرینه را در این رشته ده‌گانه که از المپیک ملبورن مانده بود را جا به جا کنم. و به نوعی این ورزش را که داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد را دوباره احیا کردم به این شکل که 18 نفر از ورزشکاران را تعلیم می‌دهم.

وی افزود: در رشته فوتبال هم بازیکنان بسیاری من جمله (چنگیز، خوردبین، حاجیلو، و ددر رشته‌های، مسعود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال، نادر برزگر، نادر لطیفی، رفیعی سردبیر دنیای ورزش) شاگردم بودند. بسیار مفتخرم که توانستم یا قهرمانان، پیشکسوتان استقلال و پرسپولیس، استخوان خورد کرده‌های ورزش ایران کار کنم. در سال 61 بعد کنار گذاشتن ورزش ده‌گانه به دلیل تحریم شدن این رشته، از طرف آقای خردبین و پروین به عنوان مربی بدنساز تیم فوتبال پرسپولیس انتخاب شدم. در 7 سالی که در این باشگاه کار کردم، باشگاه قهرمان و یک دوره نائب قهرمان شد. بعد از آن به دلیلی سپردن تیم به بنیاد مستضعفان مشکلات درون تیمی پیش آمد مجبور به جدایی شدم. چرا که دوست داشتم در یک فضای سالم کار کرده بتوانم به جوانان خدمت کنم. پس از آن از طرف مرحوم پورحیدری برای همکاری به باشگاه استقلال دعوت شدم. که در زمان حضورم در این تیم هم قهرمانی و نائب قهرمانی آسیا را تجربه کردم. با آقای سکوموروخوف و مرجوم حجازی بزرگ کار کردم. پس از 8 سال حضور در استقلال به پیکان پیوستم و همزمان هم در تیم فوتبال و هم در والیبال کار میکردم که در این تیم هم افتخارات بسیاری در زمان حضورم در این باشگاه بدست آمد. بعد به تیم کشاورز، صباباتری، صنایع اراک،نفت آبادان، پاس رفتم. جدا از آن با آقایان، فرکی، ایراندوست، جلالی، یاوری، ابراهیم قاسم‌پور، جلالی، همایون شاهرخی در تیم پاس همکاری داشتم.

*همکاری با تیم ملی و بزرگان فوتبال ایران

صالح‌نیا ادامه داد: سال‌ها در تیم ملی با آقای بلاژوویچ، مایلی‌کهن، کار کردم. که ماه عسل آن آن افرادی مثل (خداداد عزیزی، یحیی گل‌محمدی، افشین پیروانی) که اکثر این بازیکنان ملی‌پوش شدند و درخشیدند. متاسفانه با این نفراتی که نام بردم کم و بیش ارتباط دارم. واقعا جا دارد که این عزیزان گلایه کنم. معتقد هتسم که انسان هرگز نباید 2 دسته را از یاد برد. یکی پدرو مادر و دیگری مربی و معلم است. در حال حاضر تمامی نفراتی که نام بردم، خودشان مربی هستند در آینده روزی خانه نشین خواهند شد، بنظرم انسان از هر دست بدهد از همان دست هم می‌گیرد. اگر از پیشکسوت، معلم و مربیت یاد نکنی، در آینده از تو یاد نخواهد شد. در گذشته به خاطر اینکه بازیکنان بتوانند سر ساعت تمرین کنند، خیلی وقت‌ها ناهارم را نمی‌خوردم. «احمدرضا عابدزاده» 8 سال تمریناتش پیش من بوده است. در زمانی که استقلال و پرسپولیس تمامی تمریناتش از 5 صبح تا چهار بعدازظهر تمریناتش با من بود. واقعا دوست دارم این حق را به من بدهید، که بخواهم از اینکه کسی از ما یاد نمی‌کند گلاه داشته باشم. همیشه گذشته چراغ راه آینده است.

بدنساز سابق استقلال خصوص شرکت در مراسم تجلیل از پیشکسوتان این تیم اظهار داشت: با آقای آجورلو سابقه کار در پاس را داشتم. به این دلیل که ایشان تجربیات بسیاری در مدیریت دارند، بتوانند استقلال را بعد از سال‌ها، بتوانند کمک حال پیشکسوتان باشند. چرا که در زمان کار کردن نسل ما پول آنچنانی در کار نبود. حالا که پول آمده بهتر است که هوای ان عزیزان را داشته باشیم. امیدوارم که ایشان به قول‌های که در جلسه دادند عمل کنند. خیلی خوب است که در چهار سال آینده می‌خواهند برایمان خانه بسازند ولی خوب این پیشکسوتان درحال حاضر مشکل دارند بهتر است که این کمک خیلی زود به دستمان برسد.

*پسری که راه پدر را دنبال کرد

وی در مورد مربیگری پسرش در تیم‌های لیگ برتر گفت: بله 2 پسر دارم که در رشته عمران تحصیل کردند، که هر 2 در خانه بیکار هستند. پسر علی مربی بدنساز است، با آقای رحمان رضایی در تیم فوتبال ذوب‌آهن کار میکردند. زمانیکه آقا رحمان کنار رفتند، پسرم هم کنار گذاشته شد. متاسفانه فرزند من با فوق لیسانس تربیت بدنی و بالاترین نمره قبولی خانه نشین است. مدتیست که با ماشین مسافرکشی می‌کند. هرکسی که ما را میشناسند تعجب میکند که چرا مربی بدنسازی مثل من با این تجربه بالا باید با هر 2 فرزندش خانه نشین باشد. واقعا نمی‌دانم باید دردم را به چه کسی بگویم؟ اگر بخواهم با پارتی بازی فرزندم را سرکار بگذارم پس بچه بقیه چه می‌شود؟ این موضوع باید اولویت بزرگی برای مسئولین باشد. باید فکری به حال جوانان کرد. 

*شرایط بدنی تیم ملی

صالح‌نیا در مورد شرایط بدنی بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ایران گفت: تیم‌ملی باید دعاگوی ملی‌پوشان لژیونر باشند. چرا که بدنسازی آن‌ها مرتب‌تر اصولی‌تر، حرفه‌ای‌تر است. نمی‌خواهم بگویم که اصولی کار نمیکنند، ولی خوب در لیگ ایران یک بازیکن تحت نظر مربی بدنساز مخصوص به باشگاه خودش است.اینطور نیست که نوع تمرینات شبیه به هم نزدیک به هم باشد، به همین خاطر می‌بینید که یک بازیکن در شرایط بدنی خوب، یکی عالی، یکی ضعیف است.من اولین کسی بودم که مقوله بندسازی را برای اولین بار در ایران جا انداخت.

کدخبر: 747283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟