مرتضی مرادی، مرد هزار چهره پرورش اندام ایران/تلفیق هنر و ورزش با چاشنی نویسندگی! + فیلم
حجم ویدیو: 97.50M | مدت زمان ویدیو: 00:15:22

به گزارش رکنافیت، مرتضی سیاهکالی مرادی، بدنسازی که خوانندگی، نویسندگی و ساخت فیلم را باهم در آمیخته و معتقد است که ورزش، بیش از اینکه یک کار سخت باشد، هنر محسوب می شود.

مرتضی سیاهکالی مرادی یا بیگ مری(big mori) جوان با استعداد ایرانیست که در زندگی خود همواره سعی کرده تا به علایق خود پاسخ مثبت دهد و خود را با چالش های مختلف درگیر کند.

به همین منظور با مرتضی مرادی که ریاست فدراسیون وابای ایران را نیز عهده دار است، به گفت وگو نشسته ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

رکنافیت: ابتدائا خودتان را معرفی کنید.

مرتضی مرادی: من مرتضی سیاهکالی مرادی، 26 ساله ساکن تهران و دانشجوی ارشد تربیت بدنی هستم.

رکنافیت: گویا شما را با یک لقب می شناسند، لطفا در این مورد توضیح دهید.

مرتضی مرادی: این موضوع از دانشگاه شروع شد و به این دلیل که جثه من نسبت به دیگران درشت تر بود، دوستانم مرا بیگ مری صدا می زدند و من نیز از آنجایی که وارد دنیای موسیقی شده بودم به دنبال یک اسم هنری می گشتم و به همین دلیل از همان بیگ مری استفاده کردم و اکنون بیشتر مرا به بیگ مری می شناسند.

رکنافیت: از چه زمانی به صورت حرفه ای وارد دنیای پرورش اندام شدید؟

مرتضی مرادی: اکنون تقریبا 11 سال است که وارد رشته پرورش اندام شدم و پنج سال است که وارد دنیای مسابقات شدم و حرفه ای تر دنبال می کنم.

رکنافیت: در چه مسابقاتی شرکت کرده اید؟

مرتضی مرادی: من در سال 93 در قسمت جوانان در رشته بادی بیلدینگ شرکت می کردم و در مسابقات گوناگونی شرکت کرده بودم و عناوینی را نیز کسب کرده بودم. پس از آن سعی کردم بدنم را حرفه ای تر کنم تا سال 2018 برای مسابقات مستریونیورس تایلند شرکت کردم که در آنجا نیز در سه رشته بادی کلاسیک، فیزیک و ماسل مدل شرکت کردم و لطفا خدا شامل حال من شد و در هر سه رشته موفق به کسب مدال طلا شدم و در رشته ماسل مدل نیز اوورال شدم و کارت حرفه ای فدراسیون wbbf را گرفتم. پس از آن چند ماه استراحت کردم و متوجه شدم که وضعیت بدنم در حال افول است و با توجه به اینکه دوستانم از من توقع داشتند، مجددا رژیم را شروع کردم و در سال 2019 در اوایل اردیبهشت در مسابقات کویت شرکت کردم و در آنجا نیز در دو رشته بادی کلاسیک و فیزیک شرکت کردم که در رشته بادی کلاسیک مدال نقره گرفتم و در رشته فیزیک نیز مدال برنز به دست آوردم.

رکنافیت: شما در زمینه موسیقی هم فعالیت می کنید، در این باره توضیح دهید.

مرتضی مرادی: بله؛ تقریبا دو سه سال است که وارد دنیای موسیقی نیز شده ام؛ چرا که از بچگی به موسیقی علاقه داشتم و دنبال می کردم و در این مسیر دوستانی پیدا کردم که به من کمک کردند تا در این راه قدم بگذارم و در حال حاضر دو سه سال است که موزیک کار می کنم و حدود 10 قطعه دارم و یک آلبوم نیز در دست ساخت داریم.

رکنافیت: گویا شما در حوزه نشر نیز دستی بر قلم دارید، در این زمینه توضیح دهید.

مرتضی مرادی: در حال حاضر دو کتاب چاپ کرده ام و کتاب دیگری نیز در دست چاپ دارم که حوزه آن نیز ورزشی و علمی است. کتاب در مسیر قهرمانی شامل تجارت شخصی خودم است که در اختیار خوانندگان قرار گرفته و کتاب قوانین فدراسیون جهانی پاورلیفتینگ یا wpsf با توجه به اینکه خودم از اعضای کمیته آموزش این فدراسیون هستم، این کتاب را نوشته ام که به دو زبان فارسی و انگلیسی است. کتاب سوم نیز کتاب ارتباط موسیقی با ورزش است که هنوز چاپ نشده و در دست چاپ است.

رکنافیت: آیا موسیقی و ورزش با هم ارتباط دارند؟

مرتضی مرادی: صد درصد؛ من ورزش را بیشتر از اینکه یک کار سخت ببینم یک هنر می بینم؛ چرا که شما می توانید داخل باشگاه بروید و وزنه های سنگین بلند کنید و خود را خالی کنید اما این کار را می توان با هنر انجام داد و می توان بدن را مانند یک مجسمه ساز ساخت و موسیقی نیز خیلی در این زمینه تاثیر دارد.

رکنافیت: با توجه به اینکه ورزش را به صورت آکادمیک دنبال کرده اید، در ایران چه میزان ورزش را علمی می بینید؟

مرتضی مرادی: سطح علمی بدنسازی ایران خیلی پایین بود اما در چند سال اخیر با به وجود آمدن دنیای مجازی و پیشرفت مربیان و مدرسان از نظرعلمی، وضعیت نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و شاهد هستم که برخی از دوستانم در تلاش هستند تا علم بدنسازی در کشور را افزایش دهند و از همین جا از آن ها تشکر می کنم.

رکنافیت: آینده پرورش اندام ایران را چطور می بینید؟

مرتضی مرادی: ایران خیلی پتانسیل دارد و از نظر ژنتیک، ورزشکاران سخت کوش و مربیان خیلی قوی است و مربیانی داریم که مانند مربیان مطرح دنیا می توانند از سراسر دنیا شاگرد داشته باشند و این جمله که می گویند در ایران در هر کوچه یک قهرمان است، یک واقعیت است.

رکنافیت: لطفا در مورد فدراسیون وابا و حوزه فعالیت آن توضیح دهید.

مرتضی مرادی: فدراسیون وابا یا wabba سازمان جهانی آماتوری بدنسازی است و مانند فدراسیون های دیگر در زمینه برگزاری مسابقات رشته های مختلف، برگزاری کلاس های مربیگری و سمینارهای آموزشی در سراسر دنیا فعالیت می کند و دلیل اینکه شاید در ایران کمتر شناخته شده باشد این است که حوزه گسترده فعالیت فدراسیون وابا داخل اروپا است و هر هفته در اروپا مسابقه دارند اما داخل آسیا فعالیت این فدراسیون کمتر بوده که دست همه گرفته ایم تا فعالیت وابا را در ایران و آسیا بیشتر کنیم و اکنون تقریبا دو سال است که مسئولیت ریاست فدراسیون وابای ایران را بر عهده گرفتم. در وهله اول به دنبال جمع کردن یک تیم قدرتمند بودیم که این کار را انجام دادیم و از سال جاری فعالیت اصلی فدراسیون وابای ایران استارت خواهد خورد.

رکنافیت: فدراسیون وابا حوزه تخصصی دارد و یا اینکه شامل همه رشته ها می شود؟

مرتضی مرادی: همان رشته هایی که همه فدراسیون های بدنسازی دارند در وابا وجود دارد و علاوه بر آن ها وابا یک رشته تخصصی تحت عنوان کاپل دارد که طی آن آقا و خانم باهم روی استیج می آیند و فیگور می گیرند و به صورت تیمی محسوب می شود.

رکنافیت: برای سال آتی فدراسیون وابای ایران چه برنامه هایی دارد؟

مرتضی مرادی: برنامه های مختلفی اعم از برگزاری سمینارهای آموزشی، آوردن مدرسان وابا از کشورهای اروپایی به ایران، برگزاری کلاس ها و برگزاری مسابقات داریم. در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم یک مسابقه خوب در اطراف ایران برگزار کنیم.

رکنافیت: آیا خاطره جالبی از حضور در مسابقات بدنسازی دارید که برای ما بگویید؟

مرتضی مرادی: بله؛ مسابقات 2019 کویت در یک کشتی در حال برگزاری بود و در بک استیج منتظر بودیم تا دسته ما را بخوانند تا روی استیج برویم؛ در همان حال دو نفر از هموطنان عزیزمان به بک استیج آمدند که با توجه به اینکه به سختی فارسی صحبت می کردند، مشخص بود که در کویت بزرگ شده بودند. به ما گفتند که چیزی لازم ندارید تا برای شما بگیریم؟ من هم گفتم خیلی دوست دارم بستنی، قهوه و پیتزا بخورم، در ادامه از هم تیمی من نیز همین سئوال را کرد و اون نیز مانند من جواب داد. آن مرد گفت من می روم و می آیم. دقایقی بعد دیدیم که آن مرد با دو سبد پر از خوراکی هایی که گفته بودیم، بازگشت و باورم نمی شد. در آنجا هم به ایرانی بودن خود افتخار کردم و هم یک خاطره خوبی برایم از آن مسابقات به جا ماند.

رکنافیت: نظر شما در مورد استروئید چیست؟

مرتضی مرادی: استرویید یک دارو برای ورزشکاران حرفه ای در ورزش های مختلف محسوب می شود که متاسفانه در بدنسازی افراد عام زیاد از استروئید استفاده می کنند. ورزشکاران آماتور به هیچ وجه نباید از استروئید استفاده کنند چرا که علمی در خصوص این موضوع ندارند. متاسفانه مافیای دارو به نوعی تبلیغ می کنند که اگر ورزشکار قصد شرکت در مسابقات را دارد حتما باید از استروئید استفاده کند در حالی که این موضوع اشتباه است. اصل ماجرا، زحمتی است که ورزشکار در باشگاه می کشد و رژیم را تحمل می کند و اینکه تصور می شود صرفا با دارو می توان به نتیجه رسید یک فکر پوچ است.

رکنافیت: بزرگترین چیزی که از آن بخاطر ورزش گذشتید چه بود؟

مرتضی مرادی: ما بخاطر ورزش از خیلی از چیزها اعم از لذت های زودگذر، دورهمی ها و تفریحات متعارف گذشتیم.

رکنافیت: در مورد ساخت فیلم توضیح دهید.

مرتضی مرادی: در حال حاضر در حال ساخت چند فیلم کوتاه برای جشنواره هستیم و با دوست عزیزم محمد داتیس در این زمینه فعالیت می کنیم. همچنین تاکنون در چند تیزر تبلیغاتی برای چند برند نیز کار کرده ام. در زندگی روزمره ام به دنبال این هستم هر کاری که از دستم برمی آید و می توانم به نحو احسن انجام دهم را انجام بدهم.

رکنافیت: برنامه ای برای شرکت در مسابقات دارید؟

مرتضی مرادی: حجم کارهایم در حال حاضر زیاد است و با توجه به اینکه مسابقه تمام وقت و انرژی ورزشکار را می گیرد، نمی توان روی کارهای دیگر تمرکز کرد. فعلا قصد شرکت در مسابقه ندارم و با تمرین و رژیم سعی می کنم تا بدنم را آماده نگهدارم تا هر وقت زمان آن رسید، در یک مسابقه شرکت کنم. در حال حاضر که قصدی برای شرکت در مسابقات ندارم در طول روز 2 ساعت تمرین می کنم اما در زمان آماده سازی برای مسابقات تا 6 ساعت نیز می رسد.

رکنافیت: سخن آخر؟

مرتضی مرادی: سال نو را به همه ایرانیان سراسر دنیا تبریک می گویم و امیدوارم این بیماری زودتر در کل دنیا از بین برود و همه ما بتوانیم به زندگی عادی بازگردیم و پیش عزیزانمان باشیم و از رسانه رکنا بابت وقتی که در اختیار بنده گذاشت تشکر می کنم.

کدخبر: 673017 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟