40 روز گذشت /  خدانگهدار هرکول خندان ایران

به گزارش رکنا، مرحوم سیامند رحمان که از طرف دوستداران و هوادارانش به هرکول خندان ایران ملقب شده بود ، به اعتراف مربیان و کارشناسان این رشته از امیدهای مطرح رشته پاراوزنه‌برداری جهان بود و آینده‌ای بسیار درخشان برایش متصور بودند.

با این حال ، اجل مهلت نداد و سیامند براثر ایست قلبی جان خود را از دست داد.

مرگ ناگهانی دارنده مدال طلای پاراوزنه‌برداری جهان و پارالمپیک موجب شکل‌گیری موجی از اندوه در بین جامعه ورزش ایران در روزهای پایانی سال گذشته شد، با گذشت چهل روز از مرگ وی هنوز طرفداران و همشهریانش بر سر مزار وی حضور می‌یابند.

«رحمان» قوی‌ترین وزنه‌بردار معلول جهان، در سن ۳۱ سالگی در منزلش دچار ایست قلبی شد و بلافاصله به بیمارستان انتقال یافت اما متاسفانه تلاش پزشکان برای احیای وی نتیجه نداد و این ورزشکار بااخلاق ایران و جهان جان به جان آفرین تسلیم کرد.

در توصیف خصایص این ابرقهرمان همین کافی است که تمام مربیان و مدیرانی که با وی کارکرده‌اند، از او به‌عنوان یک نابغه تکرار نشدنی یاد می‌کنند، نابغه‌ای که بعد پهلوانی زندگی‌اش بر قهرمانی و رکوردشکنی چربش داشت.

سیامند بیش از هر قهرمان دیگر به زندگی امید داشت، برخی می‌گویند وی ناراحتی قلبی داشته اما شیوه تمرین و هدف‌گذاری‌های جوان اشنویه‌ای نشان از آن دارد که رحمان بیش از هر مدیر و مربی دیگری به دنبال «هت تریک» در کسب مدال طلای پاراالمپیک بود.

او تابستان سال ۱۳۹۸ اعلام کرد در توکیو تاریخ‌سازی می‌کند، این جمله نشان می‌دهد که رحمان هیچ منعی برای تمرین و ورزش نداشت.

هرچند که شاید برخی تعریف و تمجید هم‌تیمی‌ها از رحمان را ناشی از درگذشت او بدانند اما زمانی که پیام «آندرو پارسونز» رییس کمیته بین‌المللی پاراالمپیک به ایران رسید، بعد اصلی شخصیت رحمان بر همگان ظاهر شد.

بعدی که نشان می‌دهد پشتکار، همت و مهربانی سیامند تنها برای ایران الگو نیست بلکه در سطح جهان زبانزد است، حتی حسین توکلی قهرمان المپیک ۲۰۰۰ سیدنی که مدت کوتاهی مربی این نخبه ورزشی بود، اعلام کرد معروفیت سیامند در ژاپن بیشتر از ایران است.

«مجید راشد» رییس کمیته پارالمپیک آسیا نیز از سیامند رحمان به عنوان یک اسطوره یاد کرده و عملکردهای او را برگی زرین در تاریخ پارالمپیک جهان به حساب می آورد.

وی معتقد است: رحمان نه تنها سرآمد رشته پاراوزنه برداری بود، بلکه با الهام بخشی خود تاثیرات زیادی بر مردمان کشور ایران و جهان گذاشت؛ او انسانی خارق‌العاده و بسیار مهربان بود که کمتر شخصی را می‌توان با جمیع این خصوصیات دید.

«سیامند رحمان»، پهلوان همیشه خندان پاراوزنه‌برداری ایران و جهان در حالی رخت عافیت از زندگی مادی بست و به دیار باقی شتافت که علاوه بر کسب عنوان‌های متعدد قهرمانی، طی ۱۱ سال گذشته در منش پهلوانی نیز زبانزد خاص و عام بود و نشانه‌های متعددی برای جاودانگی‌اش وجود دارد.

«رحمان» رفت اما رکوردهایی که در آینده هم به سختی تکرارشدنی است و خنده‌هایی که در شرایط دشوار به ندرت بر چهره معصوم یک پهلوان نقش خواهد بست، از مرحوم سیامند یک اسطوره جاودانه خواهد ساخت.

قیافه همواره خندان رحمان در دل بسیاری از دوستداران ورزش در جای‌جای جهان جا خوش کرده بود اما به نظر می‌رسد صداقت و مهربانی و منش پهلوانی سیامند هم از دلایل جذابیت وصف‌ناپذیرش در ارتباطات میان‌فردی‌اش باشد.

درگذشت دارنده مدال طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن موجب حسرت و اندوه همه دوستداران ورزش و جهانیان شد، حسن روحانی رییس جمهوری، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، محمد شریعتمداری وزیر کار، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش، سیدرضا صالحی‌امیری رییس کمیته ملی المپیک، محمود خسروی‌وفا رییس کمیته ملی پارالمپیک، سازمان بسیج ورزشکاران، سازمان بهزیستی و روسای فدراسیون‌های ورزشی ایران با ارسال پیام تسلیت این ضایعه را به ورزش کشور تسلیت گفتند.

همچنین «آندرو پارسونز» رییس کمیته بین‌المللی پارالمپیک، «سِر فیلیپ کریون» رییس پیشین کمیته بین‌المللی پارالمپیک، کمیته ملی پارالمپیک کشورهای مغولستان، ژاپن و قرقیزستان، تلویزیون NHK ژاپن، نماینده کمیته برگزاری بازی‌های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰، رییس و مسوول ارشد اجرایی NPC استرالیا، «ایوچنی بوخاروف» از کمیته بازی‌های پارالمپیک IPC، «جان آموس»، رییس پیشین کمیته فنی پاراوزنه‌برداری IPC، کمیته پارالمپیک آسیایی و «ریتا ون‌دریل» رییس کمیته اجرایی بنیاد آجیتوس از جمله شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی بودند که درگذشت «سیامند رحمان» را تسلیت گفتند.

به یاد دارنده مدال طلای پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ کمیته ملی پارالمپیک مسابقه نقاشی و طراحی با نام «لبخند قهرمان» را برگزار کرده که این مسابقه برای ۲ گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسالان در نظر گرفته شده و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را با موضوعیت پهلوان سیامند رحمان و افتخار آفرینی هایش برای کشورمان، در قالب نقاشی و طراحی با تکنیک آزاد در این رقابت شرکت دهند.

بنا به اعلام این کمیته شرکت کنندگان می توانند آثار خود را تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹ و از طریق پست به نشانی تهران، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)، خیابان سئول شمالی، بعد از پل سئول، کمیته ملی پارالمپیک، کد پستی ۱۹۹۵۶۱۳۱۱۴ ارسال کنند.

همچنین شهرداری اشنویه نیز فراخوانی برای جذب ایده و طرح‌های خلاقانه برای ایجاد بنای یادبود این قهرمان اشنویه‌ای منتشر کرده که طرح برتر در محوطه ۸۰۰ متری مزار او در قلاتوک این شهر ساخته می‌شود، در این فراخوان از علاقه‌مندان خواسته شده تا طرح پیشنهادی با قابلیت معرفی مقام شامخ «سیامند رحمان» را تا ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ به شهرداری اشنویه ارسال کنند.

«سیامند رحمان» در پاراالمپیک ۲۰۱۶ «ریو» با مهار وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی تاریخ‌ساز شد؛ وی پس از کسب مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان عنوان کرد که در توکیو دوباره خواهد درخشید.

۲ مدال طلای پاراالمپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو، پنج مدال طلا و یک نقره مسابقات قهرمانی جهان و سه مدال طلای بازی‌های پارآسیایی ۲۰۱۰ گوانژو، ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا از سیامند ورزشکاری برجسته در سطح رقابت‌های بین‌المللی ساخته بود.

سیامند رحمان متولد ۱۳۶۷ و اهل شهرستان اشنویه از توابع آذربایجان‌غربی و وزنه‌بردار سنگین وزن ایران است که در سال ۱۳۸۷ برای اولین‌بار به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری معلولان دعوت شد.

«سیامند رحمان» ملی‌پوش پرافتخار پاراوزنه‌برداری ایران همچنین به‌ عنوان یکی از ستارگان کمپین معرفی پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو معرفی شده بود.

وی همچنین چندین بار در نظرسنجی کمیته بین‌المللی پارالمپیک بهترین ورزشکار ماه انتخاب شده بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 557798 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟