آخرین جزییات از ماجرای دستگیری اولین بوکسور زن ایرانی

پیش از این بارها افراد برای دریافت تابعیت و پناهندگی ادعاهایی درباره ایجاد مشکل برایشان در صورت بازگشت به کشور مطرح کرده‌اند.

چند روز پیش بود که صدف خادم، به‌عنوان اولین بوکسور زن ایرانی در یک مسابقه بوکس آماتور رسمی که در شهر بندری رویان در غرب فرانسه برگزار شد و تنها سه راند به طول انجامید، توانست «آن شووان» بوکسور فرانسوی را شکست دهد. پس از این‌که خادم با پرچم ایران در فرانسه به روی رینگ مبارزه رفت، فدراسیون بوکس عدم دخالت خود در این موضوع را با انتشار بیانیه‌ای اطلاع رسانی کرد: «با عنایت به این‌که فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران در حوزه بانوان هیچ‌گونه فعالیتی ندارد، لذا برگزاری مسابقات و تمرینات این رشته ورزشی در هر مکانی مربوط به این فدراسیون نیست و مسؤولیت آن با برگزار کنندگان و یا شخص شرکت کننده خواهد بود.»

خادم چگونه رفت؟
این موضوع باعث شد تا این سوال در ذهن ما نقش ببندد که صدف خادم چگونه به‌عنوان اولین بوکسور زن ایرانی در یک مسابقه بوکس آماتور رسمی حضور پیدا کرد؟ در این رابطه با رضا فراهانی مدیر روابط عمومی فدراسیون بوکس تماس گرفتیم و او گفت: «خانم خادم قبل از سفر به این فدراسیون مراجعه کرد و خبر از دعوت‌نامه‌ای برای یک مبارزه در فرانسه داد، اما رییس فدراسیون در پاسخ به او گفت که از طرف فدراسیون نمی‌توانیم به او مجوزی بدهیم، چون بوکس زنان ما تا الان فقط در حد حرف راه‌اندازی شده و مجوزی برای فعالیت نداریم. این موضوع را نیز به اطلاع وزارت ورزش و جوانان و حراست سازمان رساندیم.»


تکذیب رییس فدراسیون بوکس
حسین ثوری رییس فدراسیون بوکس هم با تکذیب حکم بازداشت صدف خادم گفت: «پس از حضور شخصی خانم خادم در مسابقه‌ای نمایشی در کشور فرانسه، در برخی رسانه‌های ضد انقلاب موضوع برخورد با ایشان در صورت برگشت به ایران از سوی فدراسیون مطرح شد که این موضوع قویاً تکذیب می‌شود. خانم خادم در مجموعه ورزشکاران سازماندهی شده رشته بوکس قرار ندارد و از نظر فدراسیون بوکس تمام فعالیت‌های ایشان شخصی و کاملاً نمایشی است و کلیه اخبار مربوط به برخورد با ایشان در صورت بازگشت به ایران تکذیب می‌شود و شیطنت رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی است.»

شعار ثوری برای رسیدن به ریاست
فعالیت بوکس زنان از شعارهای حسین ثوری برای رسیدن به ریاست فدراسیون بوکس بود و در همین راستا نیز کلاس‌های مربیگری و داوری زنان دایر شده ‌است. در مهر ماه 1396 افشین داوری به‌عنوان سرپرست فدراسیون بوکس از طراحی لباس بوکس برای بانوان خبر داده بود و با رد این ادعا که بوکس یک ورزش خشن است، گفته بود: «بوکس ورزشی کم هزینه است و علاوه بر این‌که خشن نیست منجر به آرامش فرد نیز شده و باعث زدودن استرس و کاهش خشونت در جامعه می‌شود.» جالب این‌که در اواخر مرداد ماه همان سال، تینا آخوندتبار یکی از سوپراستارهای سینما و تلویزیون، در چین و برای اولین بار با حجاب در رینگ مسابقات بوکس حضور یافت، اما مقابل رقیب چینی با اختلاف خیلی کم بازی را واگذار کرد.

آخوندتبار در رینگ بوکس!
تینا آخوندتبار که مدعی بود داوران در این مبارزه با حریف چینی مهربان‌تر بودند، گفت: «من فقط دو سال تمرین کردم و آن هم از این پارک به آن پارک رفتم و تمریناتم را ادامه دادم. من این ورزش را با عشق پیگیری کردم، این در حالی است که در ایران هیچ پایگاهی برای این رشته در بخش بانوان وجود ندارد. من با قدرت و انگیزه بیشتر جلو می‌روم و کارهایی را که برایش برنامه‌ریزی کرده‌ام، انجام می‌دهم. دو سال است بوکس کار می‌کنم، یک سال در آلمان و یک سال هم در ایران، با این‌که در ایران مسابقه رسمی نداشته‌ام، اما برای مسابقه آماده‌ام و می‌دانم که بهترین بوکسور هستم.» او هر روز دو ساعت تمرین بوکس دارد، ضمن این‌که هفته‌ای دو روز هم بدنسازی و تمرینات هوازی دارد.

اولین بوکسور محجبه
از زمانی‌که فدراسیون بوکس آمریکا ممنوعیت حجاب برای بازیکنان مسلمان را برداشت، درهای این ورزش به روی بسیاری از زنان مسلمان که می‌خواهند وارد عرصه مسابقات شده و تاریخ سازی کنند، باز شد. «مدیحه میان»، یکی از اولین پیشگامان باحجاب در ورزش بوکس در تگزاس شد که در طول مسابقه حجاب بر سر داشت. این مسابقه از سری مسابقات قهرمانی بوکس زنان تگزاس بود. مدیحه که دانشجوی پزشکی از دانشگاه تگزاس است، از زمانی به سوی این ورزش کشیده شد که برادرش را هنگام مبارزه در مسابقات نخبگان دیده بود. باز هم مهر سال 1396 بود که برای اولین بار در تاریخ عربستان باشگاه بوکس برای بانوان در جده افتتاح شد؛ بانوانی که تا آن روز در این کشور نه لیگ داشتند و نه اجازه ورزش کردن.

مجوز راه‌اندازی بوکس بانوان
در اواخر بهمن ماه سال گذشته حسین ثوری از پی‌گیری جدی برای دریافت مجوز راه‌اندازی بوکس بانوان در ایران خبر داده بود. در همان روزها محمد ستارپور، عضو شورای فنی فدراسیون بوکس و رییس هیأت بوکس استان تهران گفته بود که اگر وزارت ورزش موافقت کند، اولین مسابقه کشوری بانوان را در کمتر از چند ماه برگزار می‌کنیم. طبق گفته رییس فدراسیون بوکس، فدراسیون جهانی (آیبا) پوشش پیشنهادی ایران برای بانوان محجبه در مسابقات جهانی و بین‌المللی بوکس را تایید و تصویب کرده بود. ثوری معتقد بود در صورت راه‌اندازی بوکس بانوان، آینده خوبی برای این رشته در ایران داریم و شاهد درخشش بانوان بوکسور ایرانی در میادین مختلف خواهیم بود.

بوکس بانوان موفق‌تر از مردان!
او حتی معتقد بود که بوکس بانوان در ایران می‌تواند موفق‌تر از بوکس مردان عمل کند! به گفته ثوری: «در حال حاضر بانوان علاقمند به این رشته به‌صورت زیرزمینی آموزش دیده و تمرین می‌کنند، بدون آن‌که نظارت و کنترلی بر فعالیت آن‌ها باشد. در تلاش هستیم تا هم‌زمان با پی‌گیری‌ها برای اخذ مجوز راه‌اندازی این رشته، تربیت مربیان خانم را نیز انجام دهیم تا در آینده مشکلی در حوزه آموزش نداشته باشیم.» نکته مهم این‌که به جز صدف خادم، لیلا ابراهیم‌زادگان و عطیه غیاثی نیز تمرینات بوکس انجام می‌دهند که ظاهراً آن‌ها نیز بدون ایفای نقش فدراسیون بوکس در این راستا گام برداشته‌اند.

اطلاعیه مهم
جالب این‌که به رغم گفته‌های حسین ثوری در صفحه امور بانوان سایت فدراسیون بوکس هیچ خبری دیده نمی‌شود، ‌جز تیتر اطلاعیه مهم که با کلیک بر روی آن می‌خوانید: «با عنایت به این‌که فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران در حوزه بانوان هیچ‌گونه فعالیتی ندارد، لذا برگزاری مسابقات و تمرینات این رشته ورزشی در هر مکانی مربوط به این فدراسیون نیست و مسوولیت آن با برگزار کنندگان و یا شخص شرکت کننده خواهد بود.» حالا این سوال پیش می‌آید که چرا این فدراسیون با توجه به قبول شدن لباس مخصوص بوکس بانوان و با خبر بودن از فعالیت دختران در این رشته، آن‌ها را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد؟!

وزارت ورزش باید مجوز بدهد
رضا فراهانی با تایید این موضوع چنین توضیح می‌دهد: «همان‌گونه که می‌دانید، مجوز حضور بانوان در رینگ با حجاب اسلامی مورد تایید فدراسیون جهانی (آیبا) قرار گرفته و به غلط در کشور ما جا افتاده که مجوز حضور بانوان صادر شده است، اما باید در این رابطه بگویم که مجوز را باید وزارات ورزش و جوانان بدهد و ما در این مدت خیلی تلاش کردیم تا این امر هر چه زودتر صورت بپذیرد، چرا که باید تا سه سال آینده بوکس بانوان را راه‌اندازی کنیم، زیرا اگر فعال نشود، با محرومیت «آیبا» روبه‌رو می‌شویم و این برای حرکت رو به رشد بوکس ایران خوب نیست و این موضوع می‌تواند یکی از دغدغه‌های این فدراسیون باشد.»

از فراهانی سوال شد که اگر این فدراسیون از صدف خادم شکایت نکرده است، پس خبر حکم بازداشت او از کجا آمده و آیا از سوی دادستانی برای این فدراسیون حکمی در رابطه با بازداشت این ورزشکار آمده که پاسخ او منفی بود. 

موانع پیش روی بوکس زنان چیست؟
اکنون این سوال مطرح است، موانع پیش روی بوکس زنان چیست؟ البته پیشترها مرضیه تکه‌اکبرآبادی، معاونت سابق ورزش بانوان گفته بود: «ورزش‌های رینگی به رشته‌های ورزشی بانوان اضافه شده که مناسب فیزیک بدنی و روح و روان دخترخانم‌ها نیست و می‌تواند به آن‌ها آسیب‌های جدی بزند. با توجه به زمانی‌که از تشکیل معاونت ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد انتظار‌ها بر این است که فضای جدیدی با چارچوب‌های قانونی برای پیشرفت ورزشی ایجاد شود. به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر فضای خاصی ایجاد نشده و در حوزه داخلی حتی به لحاظ برنامه‌ریزی، اعتباری و تصمیم‌گیری محدودتر شده است. به نظر من بر خلاف وعده‌هایی که داده شده نه تنها اتفاق خاصی نیفتاد، بلکه آنچه که بود را هم از دست دادند.»

مجوز بوکس بانوان فعلا صادر نمی‌شود
در واقع معاونت سابق توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان بر این عقیده بود که در داخل، تشکیلات، اختیارات برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و مالی محدودتر شده و این در حالی است که انتظارات با توجه به ساختار‌های ورزشی بانوان در وزارت ورزش و جوانان بیشتر از این بود. هنوز زمان برگزاری اولین دوره مسابقات بوکس بانوان ایران مشخص نیست. فدراسیون بوکس اعلام کرده برای بر پایی مسابقات، منتظر صدور مجوز از وزارت ورزش است. با دفتر هماهنگی و نظارت ورزش بانوان تماس گرفتیم تا علت صادر نشدن مجوز بوکس بانوان را بدانیم و پاسخ زهرا سادات موسوی سرپرست معاونت توسعه ورزش بانوان در یک جمله این بود: «فعلاً تصمیمی برای دادن مجوز به بوکس بانوان نداریم.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 471557 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟