برای ریشه زایی گیاه چه باید کرد؟

به گزارش رکنا، منظور از قلمه زنی چیست؟ زمانی که بخشی از گیاه مادر را به جهت ریشه زایی از گیاه مورد نظر جدا کنیم قلمه زنی انجام داده ایم.

چه بسا ریشه زایی در گیاهان هم متفاوت می باشد چرا که برخی گیاهان ذاتا با کمک روش قلمه زنی افزایش می یابند ولی برخی نیاز به هورمون های ریشه زایی دارند که می توانند به کمک روش قلمه زنی نیز تکثیر یابند.

به همین سبب قصد داریم در پاسخ به سوال برای ریشه زایی گیاه چه کنیم؟ به انواع روش ها برای این امر اشاره کنیم.

انواع مواد هورمون ریشه زایی گیاهان

به جهت ریشه زایی گیاهان نیز می توان از عسل، پودر بچه، ساقه درخت توت، درخت بید مجنون، دارچین و..بهره گرفت که در ادامه به هر یک از ایشان اشاره می کنیم.

ریشه زایی گیاه با پودر بچه

پودر بچه که به آن پودر تالک هم می گویند تاثیر مطلوبی برای ریشه زایی گیاهان دارد. بدین امر نیاز است که قلمه را داخل پودر بچه زده و آن را در خاک بکارید.

البته همیشه نیاز نیست که خودتان برای این امر دست به کار شوید چرا که برخی هورمون های ریشه زایی گیاهان با پودر تالک ترکیب شده و می توانید از پودر بچه به خوبی برای گیاهان خود استفاده نمایید لذا می توانید به هنگام تهیه هورمون های ریشه زایی گیاهان با توجه به نوع آنها هورمون ریشه زایی که در ترکیب با پودر بچه به دست آمده تهیه نمایید.

عسل

جالب توجه است که می توان از عسل به جهت ریشه دار نمودن قلمه استفاده نمود. لذا مهم است که بدین جهت از عسل طبیعی استفاده نمود.

چه بسا در بهره گیری از عسل برای ریشه زایی نیز نیاز است که قلمه را به درون عسل زده و در انتها نیز آن را داخل خاک کاشت.

بید مجنون

بید مجنون دارای اسید سالیسیلیک می باشد و به همین سبب می تواند ریشه زایی مناسبی برای گیاهان داشته باشد. لذا در پاسخ به سوال برای ریشه زایی گیاه چه کنیم؟ باید بیان داریم در استفاده از بید مجنون نیاز است که ساقه این درخت را برش زده و سپس آن را در داخل آب جوش گذاشته تا به خوبی بجوشد و به مرور آب را تیره نماید.

در ادامه نیاز است مخلوط در جایی قرار گیرد و به طور کامل سرد شود زیرا در این زمان بید مجنون به عنوان ریشه زایی برای گیاهان بوده و می توان از آن استفاده نمود.

ساقه درخت توت

در استفاده از ساقه درخت توت هم می توان به مانند درخت بید مجنون عمل کرد تنها کافی است به جای ساقه بید از ساقه درخت توت بهره گرفته و در انتها به ریشه زایی گیاهان پرداخت.

پودر دارچین

در این روش نیاز است قلمه ها را داخل پودر دارچین قرار داد و در انتها قلمه را در خاک فرو کرده و به فراهم کردن شرایط اصولی رشد قلمه اقدام نمود.

چه بسا از انواع مواد هورمون ریشه زایی گیاهان می توان استفاده نمود که به رایج ترین آن ها اشاره نمودیم.

انواع هورمون های طبیعی ریشه زایی چیست؟

پیش تر به برخی انواع هورمون های طبیعی اشاره نمودیم ولیکن در این بخش قصد داریم اشاره بیشتری به دیگر انواع این هورمون ها داشته باشیم.

سرکه سیب

می دانیم که کاربرد سرکه در تمامی خانه ها بسیار زیاد می باشد و همچنین در ریشه زایی گیاه هم تاثیر دارد.

نیاز است که به اندازه کافی و لازم از سرکه برای ریشه زایی استفاده کرده و بیش از حد از آن بهره نگرفت چرا که سرکه اسیدی بوده و به سبب این ویژگی ممکن است باعث از بین رفتن قلمه شود.

می توان یک قاشق چای خوری سرکه با شش فنجان آب به خوبی ترکیب و مخلوط شده و به عنوان هورمون ریشه زایی از آن استفاده نمود.

آلوئه ورا

جالب توجه است که از آلوئه ورا می توان به عنوان هورمون ریشه زایی استفاده نمود.

تنها کافی است قلمه ها را به خوبی در ژل آلوئه ورا فرو کرده و از هورمون های ریشه زایی بهره گرفت تا نتیجه سریع تر حاصل شود.

مایع کلپ و آب

شاید با خودتان بگویید کلپ چیست؟ کلپ نوعی کود است و می توان یک هشتم فنجان از این نوع کود را ریخته و بقیه فنجان که نیمه خالی می باشد را با آب پر کرد.

حال نیاز است که قلمه ها را در این محلول قرار داد چه بسا از این محلول می توان به عنوان کود برای قلمه ها هم بهره گرفت.

آسپرین

آسپرین نوعی هورمون ریشه زایی برای گیاهان محسوب می شود. می توان قرص آسپرین را خرد کرده و در آب حل نمود.

هورمون ریشه زایی در قلمه ریشه چه کاربردی دارد؟

جالب توجه است که بخشی از ریشه والد بوده و می تواند گیاه جدیدی را تولید کند.

نیاز است که جهت قلمه ریشه نیز خاکی که روی ریشه گیاه والد قرار دارد را کنار زد. سپس قطعات 5 سانتی متری ریشه باریک آن را جدا نموده و در نهایت دوباره خاک را بر روی ریشه های والد ریخت.

حال نیاز است که قطعات ریشه را در هورمون ریشه زا غلتاند و با عمقی کم در گلدانی که جدید است کاشت.

    نیاز است که خاک آن مرطوب بماند ولیکن به هیچ عنوان نباید خیس باشد. سپس باید بیان داریم عموما قلمه ریشه ای نیز در پاییز انجام می شود تا گیاه بتواند در کل فصل زمستان زمان لازم برای تولید ریشه جدید را داشته باشد.

نکات لازم بر هورمون ریشه زایی در قلمه ریشه

نیاز است که اگر گیاه، گیاهی شکوفه دهنده است تا زمان اتمام شکوفه ها صبر نمود..می توان از هر دو شکل هورمون های ریشه زایی اعم از پودری و مایع بهره گرفت.

نیاز است که خاک قلمه مرطوب بوده ولی خیس نباشد و همچنین از تابش نور خورشید به صورت مستقیم جلوگیری شود.

طبیعتا اینکه گیاه والد به تولید گیاه جدید بپردازد نیازمند صبر می باشد و قلمه هم تا زمانی که سیستم ریشه ای نیز دارای قدرت گردد حساسیت زیادی دارد.

هورمون ریشه زایی در قلمه ساقه چه کاربردی دارد؟

به جهت ریشه زایی در قلمه ساقه نیاز است که از قلمه ای تازه و همچنین سالم بهره گرفت چه بسا قبل از شروع ریشه زایی نیاز است که برگ های قلمه جدا شوند.

لازم است میزان خیلی کمی هورمون در ظرفی تمیز ریخته شوند و حدودا 25 سانتی متر از قلمه ساقه را در آن قرار داد که در نهایت در مدت زمان خوبی این ناحیه شروع به رشد می کند.

نیاز است که گلدانی که خاک مرطوبی دارد آماده شده و ساقه قلمه نیز در خاک گلدان قرار گیرد.

همچنین لازم است که روی گلدان با استفاده از کیسه ای پلاستیکی پوشانده شود. خوب است گلدان در مکانی پر نور قرار گیرد ولیکن نباید گلدان در برابر تابش مستقیم نور خورشید باشد.

در زمان انتظار برای ریشه دادن قلمه و همچنین رشد گیاه نیز نیاز است که خاک قلمه حتما مرطوب نگه داشته شود و توجه لازم را باید به آن داشت تا برگ های جدید به خوبی در آن رشد نمایند ولیکن در گیاه آلوئه ورا نیز این مساله متفاوت می باشد.

به هنگام تولید گیاه جدید نیز می توان مطمئن بود که گیاه ریشه تولید نموده است. در این زمان لازم است که کیسه پلاستیکی از روی گلدان خارج شده و به هنگام بزرگ شدن جوانه نیز می توان از آن به عنوان گیاه جدید به خوبی مراقبت نمود.

بهره گیری از هورمون ریشه زایی در قلمه برگ

نیاز است با توجه به ساختار برگ نیز به آغشته کردن هورمون ریشه زایی با بخشی از برگ که به مرکز گیاه نزدیک تر می باشد پرداخت.

از آن جهت می توان به ریشه زایی در قلمه برگ پرداخت که اکثر ساکولنت ها ساقه نداشته و نیاز است از طریق برگ تکثیر شوند.

فرضا برگ برخی از ساکولنت ها مربوط به ساکولنتی هستند که دارای ساقه ای کوتاه می باشد فرضا بنفشه آفریقایی لذا نیاز است ساقه جدا شده در هورمون فرو برده شده و به کاشت آن پرداخت.

در اغلب مواقع نیاز است پشت برگ به طور کامل به هورمون ریشه زایی آغشته و سپس آن را بر روی بستری بدون شن و مرطوب خواباند و آن را کمی فشار داده تا تمامی بخش های برگ بر روی بستر قرار گیرند.

نکته مهم این است که قلمه ها باید تا به هنگام تولید ریشه های قوی از تابش مستقیم نور خورشید دور بمانند.

آیا ریشه زایی برای تمامی گیاهان به یک شکل است؟

خیر؛ ریشه زایی گیاهان با توجه به نوع آنها با یکدیگر متفاوت است

کدخبر: 914819 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟