فوت و فن تمیز کردن یخچال و فریزر

همانطور که میدانید یخچال یکی از مهم ترین وسیله ها در آشپز خانه می باشد و تمیزی و بهداشت آن بسیار حائز اهمیت است و همیشه باید آن را مرتب و تمیز نگه داریم ولی یک سوال اینکه چطور به بهترین شکل ممکن یخچال فریزر خود را تمیز کنیم؟ کار لذت بخشی نیست، اما اگر آن را به شیوه ای مؤثر انجام دهید، در زمان صرفه جویی خواهید کرد.

تمام غذاها را از داخل فریزر دربیاورید و آن را روی میز یا کانتر آشپزخانه قرار دهید و یخچال را کاملا تخلیه کنید تا فضای کافی برای تمیز کردن یخچال داشته باشید.

بهترین زمان برای این کار وقتی است که مواد موجود در یخچال شما کم است، تا راحت تر بتوانید یخچال را تخلیه کنید. پس از تمیزی می توانید خرید هفتگی کنید اینطوری جابه جایی آن ها راحت تر است. در زمان کوتاهی غذا را بیرون از یخچال قرار دهید، بیشتر از یک ساعت طول نکشد چرا که فاسد می شود.

اگر در ماه های گرم سال غذاها را در جای خنک قرار دهید، ماندگاری آنها بیشتر است حتی می توانید زمان بیشتری آن را خارج از یخچال نگه دارید. غذاهای تاریخ مصرف گذشته و فاسد را دور بریزید تا قارچ و کپک به باقی غذاها سرایت نکند. تمیزی یخچال نباید سالانه در صورت فراموشی صورت بگیرد، تاریخ انقضا را چک کنید و سپس به تمیزی بپردازید .

مواد مصرف نشدنی را دور بیندازید، مثلا اگر کسی در منزل از روغن زیتون خوشش نمی آید آن را کنار بگذارید تا شاید بعدا به کار بیاید پس از آن سطل آشغال را خالی کنید تا خانه بوی غذاهای فاسد را نگیرد .

قفسه ها را از یخچال جدا کنید تا کار سریع تر صورت گیرد و آن را برای شست و شو در کنار سینک ظرفشویی قرار دهید. برای تمیزی لازم نیست همه قفسه ها را دربیاورید اما درآوردن برخی قفسه های ضروری کمک بسزایی می کند.

قفسه ها، کشوها و سایر سطوح یخچال را با دست تمیز کنید (مایع ظرفشویی خوب است ولی هر چیزی را که از یخچال در می آورید، لزوما جایش در ماشین ظرفشویی نیست.) سپس با اسکاج شروع به تمیز کردن سطوح کنید هرگز قفسه لیوان جا یخی را با آب داغ نشویید، چرا که تغییر دما می تواند باعث شکست لیوان و قفسه شود به جای این کار آن را در دمای اتاق بگذارید، تا شستن راحت تر شود.

برای شستن لکه های قوی از مصرف آب گرم و آمونیاک اسید نترسید. بگذارید قفسه های شسته شده کاملا خشک شود، سپس آن را سرجای خود قرار دهید. درون یخچال را با یک پارچه یا اسفنج پاک کنید، هرگز با صابون این کار را انجام ندهید، چرا که غذا بوی آن را به خود جذب می کند.

به جای آن از یکی از روش های طبیعی زیر برای تمیز کردن یخچال استفاده کنید:

مواد لازم:

2قاشق غذاخوری جوش شیرین

1/4لیوان آب داغ

یک لیوان سرکه سیب

مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس لکه ها را با این مواد پاک کنید. می توانید از خمیردندان نیز استفاده کنید که براحتی لکه ها را پاک می کند. مطمئن شوید که داخل درهای فریزر را کاملا پاک کردید، اگر دیدید تمیز نشد آن را با پاک کننده های شیمیایی تمیز کنید.

قبل از قرارگیری در یخچال آن را خشک کنید با پارچه ای تمیز قفسه ها را پاک کنید و آن را درون یخچال بگذارید. این کار را با 1/2آب و 1/2سرکه انجام دهید، بیش از این میزان به یخچال آسیب می زند.

میتوانید برای خشک کردن از روغن لیمو ، روغن معدنی یا لوسیون بدن استفاده کنید، سپس مواد بیرون از یخچال شامل شیشه ها و بطری ها را درون یخچال قرار دهید. دوباره قبل از این کار تاریخ انقضا را چک کنید .

تمام قسمت های یخچال اعم از بالا و پایین و جلو و عقب را پاک کنید، سپس یخچال را در جای درست خود قرار دهید. بعد از اتمام کار با استفاده از یک حوله همه قسمت ها را پاک کنید حالا به سراغ گام سوم بروید.

سوم:

اگر قسمت فریزر یخچال از گرد وخاک و مو و سایر چیزها پر شده باشد، تمیز کردن آن سخت تر است. پس هر 6 ماه یکبار فریزر خود را تمیز کنید، حتما به تمیزی یخچال اهمیت دهید.

بسته به نوع مدل فریزر شما قسمت های مختلف آن فرق می کند مثلا ممکن است که قفسه های فریزر در قسمت جلویی،پشتین و یا زیرین باشد قبل از تمیز کردن یخچال پریز آن را از برق بکشید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

اگر کار سختی است جعبه ی برق اضطراری را خاموش کنید سپس گرد و خاک آن را بگیرید. میتوانید از جاروبرقی یا برس برای گرفتن گرد و خاک یخچال استفاده کنید، فن یخچال در این صورت گرمای اضافی آزاد می کند. اگر اینطور پیش برود، کار سخت تر میشود.

یخچال خود را پاک و تمیز نگه دارید:

این کار را فصلی انجام دهید تا یخچال بوی تازگی بگیرد و خوب بنظر برسد. هر سه ماه یکبار تمام مواد غذایی را از یخچال خارج کنید و آن را با جوش شیرین و سرکه بشویید. تمیزی منظم در ذخیره ی زمان و انرژی در آینده به شما کمک می کند.

اگر لکه ای در یخچال می بینید، آن را سریعا پاک کنید تا جایش باقی نماند زیرا پاک کردن آنها بعدا سخت تر میشود. از یک خوشبو کننده خانگی استفاده کنید تا بوی بد را به خود جذب کرده و یخچال را خوشبو کند. قبل از قرار دادن غذا در یخچال این کار را انجام دهید.

این خوشبو کننده ها بوی بد را تا 3 ماه به خود جذب می کنند و بوی خوب تراوش می کنند. جوش شیرین یک جذب کننده ی عالی دیگر است ،هر 30 دقیقه یکبار باید جوش شیرین خود را عوض کنید.

اما میتوانید به مدت 60تا90 روز قبل از سررسید تاریخ انقضا از آن استفاده کنید. قراردادن یک لیوان قهوه تازه در پشت فریزر به جذب بوی خوب کمک می کند.

مواد دیگری نیز می تواند به حذف بوی بد غذا کمک کند، بعضی ها ترجیح می دهند که بطور مثال وقتی یک بار در یخچال را باز می کنند، بوی وانیل به مشامشان برسد تا بوی غذای مانده و این خیلی لذت بخش خواهد بود، پس وانیل هم گزینه دیگر خواهد بود.

یک پیشنهاد ویژه که در بخش می خوانید این است که هر دو هفته یکبار پنبه ای را به عصاره وانیل، روغن درخت چای، اسطو خودوس و لیمو آغشته کنید و آن را در پشت فریزر قرار دهید.

برای محافظت بیشتر از مواد غذایی از یک کیسه ی کاغذی قهوه ای رنگ برای نگهداری میوه و سبزیجات استفاده کنید و آن را درون یخچال قرار دهید این روش در رفع بوی بد بسیار موثر است.

منبع: زندگی آنلاین

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 492302 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟