ایرج طهماسب پس از سال ها با نقاشی آشتی کرد + فیلم

به گزارش رکنا، ایرج طهماسب از هنرمندان سرشناس و باهوش ایرانی است که علاوه بر برنامه سازی و اجرا نشان داده است در دنیای نقاشی که البته رشته تحصیلی او بوده است نیز چهره ای قدر است و حرفی برای گفتن دارد. نمایشگاه هیجان خط و نقطه که نقاشی های منحصر به فرد و زیبای این هنرمند بنام کشورمان در آن به علاقه مندان هنر و فرهنگ نشان داده می شود در حال اجراست. در این فیلم نقاشی های ایرج طهماسب را خواهید دید.

ایرج طهماسب در توضیح نمایشگاه هیجان خط و نقطه نوشته است:

قرن ها قبل از آنکه سبک امپرسیونیسم در اروپا شکل بگیرد نقاشان ایرانی در "مینیاتور" پردازش انجام می دادند. پردازش گذاشتن نقطه های رنگی در کنار خطوط بود که نقاشی را جذاب تر می کرد. اروپایی ها از لکه گذاری سریع رنگ برای ثبت یک لحظه نور استفاده می کردند اما ایرانی ها آن را آزاد و برای افزودن بر جذابیت نقاشی به کار می بردند. من فقط می خواستم یادآوری کنم که اصل نقاشی ایرانی بازی جذاب خط و نقطه بوده است.

در سال 1357 به کلی نقاشی را کنار گذاشتم. با اینکه دیپلم نقاشی از هنرستان هنرهای زیبا گرفته بودم و در دانشگاه باید آن رشته را ادامه می دادم ناگهان از اینهمه سبک نقاشی خارجی دلزده شده بودم و نمی فهمیدم چرا من باید یک پیکاسوی تقلیدکار دیگر باشم! بعد از حدود 40 سال دوری "خط و نقطه نقاشی ایرانی" سراغم آمد و این بار تلاش کردم از نقاشی لذت ببرم.

ایرج طهماسب

تابستان 1402

کدخبر: 925335 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟