پرویز تناولی کیست؟ عکس مجسمه های پرویز تناولی

پرویز تناولی فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا است. پرویز تناولی در سال 1335 به ایتالیا رفت و تا سال ١٣٣۶ در آنجا تحصیل کرد. پرویز تناولی در بیش از 20 نمایشگاه انفرادی و گروهی در تهران، پاریس، کارار و مینه سوتا شرکت داشته است. مجسمه‌های پرویز تناولی بارها در ایران، ایتالیا، آمریکا، سوییس، آلمان و کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده است. در ادامه با پرویز تناولی بیشتر آشنا شوید.

مجسمه

به گزارش رکنا، پرویز تناولی هنرمند بنام عرصه هنرهای تجسمی سوم فروردین ۱۳۱۶ در تهران و در محله دروازه شمیران در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. وی فعالیت هنری خود را در ۱۰ سالگی با فراگیری ویلن آغاز کرد.

مجسمه پرویز تناولی اصفهان

وی بعدها به هنرستان کمال الملک رفت و با تاسیس هنرستان هنرهای زیبای تهران در رشته مجسمه‌سازی ادامه تحصیل داد. سه سال بعد او مجسمه سازی را در دانشگاه هنرهای زیبای شهر کارارا  Carrara ایتالیا ادامه داد.

پرویز

او نخستین تجربه حرفه‌ای مجسمه‌سازی را به همراه برادر بزرگترش با ساخت ماسک از صورت استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و رفته رفته به چهره شاخص و تاثیر گذار در روند مجسمه‌سازی ایران بدل شد تا بدانجا که به شناخته شده‌ترین مجسمه‌ساز ایرانی در عرصه بین‌الملل تبدیل شد.

مجموعه آثار او با عنوان فرهاد، هیچ، قفل‌ها، دیوارهای ایرانی و... در معتبرترین موزه‌ها و نگار‌خانه‌های دنیا به نمایش درآمده است.

اثر پرویز تناولی

همچنین ۱۴ مجسمه از آثار او در تهران، شیراز و اصفهان نصب شده است. ۱۳ مجسمه دیگر او در موزه‌های هنر مدرن وین و نیویورک، پارک المپیک سئول، انستیتو مینیاپولیس، لندن، داکار و غیره نصب شده است.

کدخبر: 762596 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟