برندگان نهایی اسکار ٢٠١٩ چه کسانی خواهند بود؟

بنا بر سنت هر ساله گمانه‌زنی‌ها در همین ماه‌ها آغاز می‌شود و رسانه‌های معتبر دنیا پیش‌بینی خود از اسکار را در اختیار علاقه‌مندان سینمای جهان قرار می‌دهند. امسال فیلم «همه می‌دانند» ساخته اصغر فرهادی Asghar Farhadi یکی از آثاری بود که علاقه‌مندان سینما Cinema در ایران انتظار داشتند از سوی اسپانیا به آکادمی معرفی شود اما این اتفاق نیفتاد و کارگردان ایرانی از راهیابی به این رویداد بازماند. دیروز اما اتفاق مهم دیگری افتاد که برای آنهایی که اتفاق‌های اسکار را دنبال می‌کنند جالب به نظر می‌رسد. وب‌سایت سینمایی ایندی‌وایر نام یک کارگردان ایرانی را در لیست مدعیان اصلی کسب اسکار خارجی قرار داد. این سایت نوشته فیلم «مرز» ساخته علی عباسی که از سوئد به آکادمی معرفی شده یکی از پیشتازان اصلی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز سینمایی اسکار است.

بخت‌های خارجی آکادمی 2019

ایندی وایر شانس‌های کسب جایزه در بخش اسکار خارجی را به ترتیب در سه دسته شانس‌های اصلی، دیگر رقبا و چشم‌انداز دور تقسیم کرده و از میان ۸۷ کشوری که واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز اسکار ۲۰۱۹ معرفی شده‌اند، فیلم‌های حاضر در جشنواره کن، برلین و همچنین جشنواره‌های پاییزی را پرامیدترین فیلم‌ها دانسته است. فیلم «مرز» ساخته علی عباسی جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه جشنواره کن را به دست آورده و داستانش درباره دو موجود عجیب و متفاوت با مشکلات کروموزومی است که یکی از آنها به سوی خیر و یکی به سوی شر تمایل دارد. این فیلم در واقع درباره مشکلات افراد متفاوت در جامعه است. یکی دیگر از بخت‌های مهم اسکار خارجی از نگاه ایندی وایر فیلم «جنگ سرد» ساخته پاول پالیکوفسکی از لهستان است که برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن شده است و بعد از آن فیلم‌هایی همچون «آیکا» از قزاقستان برنده جایزه بازیگری کن ۲۰۱۸ «دزدان فروشگاه» ساخته «هیروکازو کورئیدا» برنده نخل طلای کن از ژاپن در این لیست گنجانده شده‌اند. «روما» ساخته آلفونسو کوارول از مکزیک برنده شیر طلای بهترین فیلم ونیز و «غروب آفتاب» از مجارستان ساخته لاسلو نمش از دیگر آثار شاخصی هستند که به‌عنوان شانس‌های اصلی دریافت جایزه اسکار خارجی معرفی شده‌اند.

در لیست دوم این پیش‌بینی که عنوان دیگر رقبای اسکار خارجی لقب گرفته آثاری از ایتالیا، کلمبیا، اوکراین و... به چشم می‌خورد که فیلم «پرندگان عبوری» ساخته مشترک کایرو گوئرا و کریستینا گالگو از کلمبیا به چشم می‌خورد و بعد از آن هم فیلم «داگمن» ساخته متئو گارونه از ایتالیا قرار گرفته که در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر Actor مرد را به‌دست آورده است. «دونباس» ساخته سرگی لازنیتسا به نمایندگی از سینمای اوکراین، «دختر» به کارگردانی لوکاس دونت از بلژیک و برنده دوربین طلای کن و «گناهکار» به کارگردانی گوستاور مولر از دانمارک و برنده جایزه مخاطبان جشنواره «ساندنس» هم فیلم‌های حاضر در لیست دوم هستند. در لیست سوم این پیش‌بینی فیلم‌هایی گنجانده شده‌اند که از نظر ایندی وایر خیلی دور به نظر می‌رسد که بتوانند جایزه اسکار خارجی را به دست بیاورند.با این حال در این لیست فیلم «درخت گلابی وحشی» به کارگردانی نوری بیلگه جیلان کارگردان سرشناس ترکیه به چشم می‌خورد که پنجمین فیلم این سینماگر مطرح است و در جشنواره کن توفیقی به دست نیاورد و حالا به‌عنوان نماینده سینمای ترکیه در جوایز اسکار خارجی انتخاب شده است. فیلم «یوم‌الدین» ساخته ابوبکر شاوکی برنده جایزه «فرانسوا شاله» کن هم نماینده رسمی مصر در اسکار پیش رو است که در لیست سوم ایندی وایر قرار گرفته است. البته به این نکته هم باید توجه کرد که در پیش‌بینی ایندی وایر جای فیلمی همچون «سوختن» ساخته لی‌چانگ-دونگ که برنده جایزه فیپرشی کن هم شده خالی است و دلیل اینکه چرا در هیچ کدام از سه لیست ارائه شده این سایت گنجانده نشده مشخص نیست.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 442622 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟