نقاشی از موجودات نامرئی جهان موازی

نمایشگاه نقاشی نفیسه عمران با نام «دستان دست‌ها» این روزها در گالری ویستا برپاست. این هنرمند Artist درباره آثارش به ایران‌آرت گفت: در این نمایشگاه در مجموع ۱۳ اثر ارائه کرده‌ام که رنگ‌ و روغن روی بوم هستند. البته سه کار روی مقوا هم به دیوار آویخته شده‌اند.

وی افزود: فضای نقاشی‌های من پر از رازآلودگی است. اما در کنار آن چیزی که آثار این نمایشگاه را ممکن است مشابه نمایشگاه پیشین نشان دهد، استفاده از تصویر حیوانات است. حیوانات در نمایشگاه قبلی همراه با داستان‌سرایی شکل گرفته بودند. در آن آثار سعی کردم داستان‌هایی را روایت کنم طوری که مخاطب با دیدن حیوانات متوجه شود که دارم کدام‌یک از داستان‌های آشنایش را تعریف می‌کنم.

او درباره تفاوت نقش حیوانات در نمایشگاه اخیرش گفت: در این آثار شخصیت‌ها پررنگ هستند و سپس در زمینه عناصر دیگر حضور دارند. این شخصیت‌ها مخاطب را به تخیل وا می‌دارند و نشان‌دهنده هیچ‌یک از داستان‌های آشنا برای او نیستند. بنابراین تماشاگر ناچار است داستان و روایت شخصی خودش را برای تصویر داشته باشد. می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که در کارهای قبلی به مخاطب خط می‌دادم ولی اینجا دوست دارم که او برداشت کاملا شخصی از اثر داشته باشد.

عمران توضیح داد: زمینه پشت کارم در این آثار کاملا تخت است و تاکید بر روی شخصیت‌ها است. در این آثار حیوانات درواقع موجوداتی فراواقعی هستند که مستقیما از خیال من آمده‌اند. این ناشناختگی عناصر اصلی تابلو، شاید به نوعی در جامعه ما هم دیده شود. با استفاده از ترکیب رنگ‌ها و خلق شخصیت‌های خاص و گاهی بامزه سعی کردم در این زمینه قدمی بردارم.

این هنرمند توضیح داد: به خاطر سفرهای زیادی که در طبیعت می‌کنم و به خاطر اینکه تصویری هستم با دیدن مناظر، صحنه‌ها را تصور و تخیل می‌کنم و آنها را می‌کشم. از آن گذشته مدتی است درباره دنیاهای موازی و موجودات وهم‌آلود و ناشناخته مطالعه می‌کنم و همین باعث شده که ذهنم درگیر خلق آنها شود. موجوداتی که کسی آنها را نه دیده و نه می‌شناسد و من آنها را از تخیل خودم می‌آورم.

نفیسه عمران گفت: بازخوردهای بسیار جالبی از بازدیدکنندگان گرفتم. بیشتر آنها فکر می‌کردند با پرسوناژهای کوچک‌تری مواجه شوند اما دیدند که شخصیت‌ها کل تابلو را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین درباره نور متمرکز در مرکز تصویر و حس وهم و حالت آبرنگی تصویر تحلیل‌های جالبی شنیدم. مخاطبان درباره ویژگی‌هایی صحبت کردند که به ذهن خودم نرسیده بود.

این هنرمند در پایان درباره ادامه کار با موجودات وهم‌آلود و جهان‌های موازی گفت: این موضوع مورد علاقه من است. اما ممکن است در آینده درباره آن نقاشی بکشم یا نکشم. به هر حال اهل تکرار نیستم و شوک دادن به مخاطب را دوست دارم. بنابراین هنوز برنامه‌ای ندارم. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

منبع:ایران آرت

کدخبر: 432174 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟