نقاش معروف گران ترین هنرمند معاصر لقب گرفت

تابلوی نقاشی «دوران گذشته» در حراجی هفته گذشته ساثبیز به مبلغ ۲۱ میلیون دلار چکش خورد تا کری جیمز مارشال گران‌ترین هنرمند Artist رنگین‌پوست آمریکایی آفریقایی تاریخ معاصر لقب بگیرد.

به گزارش گاردین، مارشال 63 ساله که در آلاباما به دنیا آمده، در لس‌آنجلس بزرگ شده و این روزها در شیکاگو روزگار می‌گذراند، «دوران گذشته» را سال 1997 با موضوع تفریح کردن یک خانواده سیاهپوست خلق کرد؛ با این تفاوت که این خانواده به جای گذراندن وقت خود در یک پارک، مشغول گلف و کریکت بازی کردن، اسکی روی آب و گشت زدن با قایق موتوری در دریاچه هستند.

کسی که این تابلو را در حراجی هفته گذشته ساثبیز در آمریکا خرید، شان کامز ملقب به «دیدی» است؛ بنیانگذار بد بوی اینترتینمنت و رپر اهل هارلم نیویورک که درست در همان سال 1997 (همزمان با کشیده شدن «دوران گذشته») نخستین آلبوم خود را با موفقیت روانه بازار Store کرد. «راهی به بیرون نیست» در 28 سالگی دیدی منتشر و خیلی زود صدرنشین جدول آلبوم‌های پرفروش به روایت سایت بیلبورد شد.

مارشال که از چهار دهه پیش در عرصه هنر Art فعال است، سال گذشته میلادی به گاردین گفته بود: «آرزوی من هرگز به دست پول فراوان نبوده است. من واقعا همواره تلاش کرده‌ام بهترین تصویرهایی را که می‌توانم خلق کنم.» او که در دوران اوج مبارزه‌های کسب حقوق مدنی سیاهان در منطقه جنوب لس‌آنجلس رشد کرده، در نقاشی‌های خود زندگی روزانه مردم رنگین‌پوست را بازتاب داده و از این نظر میشل اوباما یکی از هوادارانش بوده است.

آثار این هنرمند سیاهپوست پیش‌تر در تیت مدرن و موزه هنرهای مدرن نیویورک به نمایش گذاشته و با وجود سال‌ها فعالیت در سطح اول هنر آمریکا، جایگاهش پس از برگزاری نمایشگاه مرور در سال‌های 2004 و 2016 بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. با این حال، فروش 21 میلیون دلاری «دوران گذشته» و رسیدن به عنوان گران‌ترین هنرمند رنگین‌پوست تاریخ می‌تواند بر اهمیت و اعتبار مارشال بیفزاید.

 

کدخبر: 383199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟