تاریخ چند هزار ساله کُجور  از بین رفت + عکس

سفال- کجور

میراث- فرهنگی - کجور

به گزارش رکنا،  لایه‌ها، سفالینه‌ها و آثار ادوار مختلف تاریخی و باستانی شهر چند هزار ساله تاریخی و معروف به سوخته کجور با حفاری غیرکارشناسی به عمق بیش از یک متر تخریب و متلاشی شدند و گفته می‌شود؛ میراث گران‌بهای پیشینیان با خاک یکسان شده است.

 خرابه‌های شهر قدیمی کجور معروف به خرابه شهر در 2.5 کیلومتری شهر کجور امروزی و در دامن کوه و همچون حصاری محکم و استوار واقع شده‌ است.

ابن اسفندیار می‌نویسد که در سال ۲۷۳ محمدبن زیدبن اسماعیل حالب الحجاره، حصاره کجور را مرمت کرد. این عبارت می‌رساند که قبل از او حصاری برای این شهر ساخته بوده‌اند ولی از عبارت سید ظهیرالدین چنین بر می‌آید که بنیانگذار حصار کُجور او بوده ‌است.

این شهر که خرابه‌های آن امروز در منطقه وسیعی باقی است، در تاخت و تاز مغولان خراب شد، بقایای آن هزاران سال است که در زیر تَلی از خاک مدفون مانده است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اکنون خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که شرکت مخابرات مازندران برای اجرای شبکه پروژه فیبر نوری اقدام به حفر غیراصولی و غیرکارشناسی کانال در داخل محوطه این شهر تاریخی چند هزار ساله کرده است و خسارات جدی به آن وارد آورد.

لایه‌ها، سفالینه‌ها و آثار ادوار مختلف تاریخی و باستانی شهر چند هزار ساله تاریخی و معروف به سوخته کجور با حفاری غیرکارشناسی به عمق بیش از یک متر تخریب و متلاشی شدند و گفته می‌شود؛ میراث گران‌بهای پیشینیان با خاک یکسان شده است.

در صورتجلسه کمیته فنی آمده بود زمانی که قرار است کار حفاری برای اجرای پروژه خدمات مخابراتی انجام شود باید حتماً یک کارشناس میراث فرهنگی در محل حضور داشته باشد اما این موضوع رعایت نشد و بدون حضور کارشناس میراث فرهنگی اقدام به این حرکت مخربانه آثار ادوار مختلف تاریخی و باستانی شهر سوخته کجور شده است با این روند این سوال پیش می‌آید که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در برابر این اقدام سکوت کرده است؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟