مراسم خاکسپاری اکبر گلپا خواننده خاطره ساز / فیلم

به گزارش رکنا، اکبر گلپایگانی ملقب به گلپا از خوانندگان شاخص موسیقی ایرانی بعد از مدت‌ها بیماری در سن 89 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر مرحوم اکبر گلپایگانی خواننده پیشگام موسیقی ایرانی صبح روز سه‌شنبه شانزدهم آبان با حضور تعدادی ازهنرمندان و علاقه مندان موسیقی ایرانی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد. در دقایقی مانده به آغاز مراسم آثار ماندگار مرحوم اکبر گلپایگانی از بلندگوها پخش شد که شرکت کنندگان در برنامه آن را کنار مزار این خواننده فقید هم‌خوانی کردند.

همزمان مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد الهام شکیب بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون هم در حال برگزاری است و حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی از شرکت‌کنندگان در مراسم وداع با زنده‌یاد اکبر گلپایگانی خواست تا در مراسم تشییع زنده‌یاد شکیب نیز شرکت کنند.

حسین خواجه امیری ( ایرج)، بهرام حصیری، فضل الله توکل، بابک شهرکی، ناصر ایزدی، محمد گلریز، احسان خواجه امیری، اصغر همت ، محمد اله یاری، محمد منتشری از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

نحوه ورود اکبر گلپا به عرصه موسیقی

اکبر گلپایگانی دهم بهمن سال 1312 در تهران متولد شد. این هنرمند در سال 1318 بود که پس از ورود به دبستان فرهنگ به عنوان قاری قرآن مدرسه برگزیده شد و از این پس بود که به فراگیری مقدمات آواز و خوانندگی موسیقی ایرانی پرداخت.

وی در سال 1326 پس از تلمذ از محضر پدرش نخستین تجربه حضور در یک ارکستر و گروه کر را کسب کرد و در سال 1327 در انجمن موسیقی مدرسه نظام عضو شد. این هنرمند از سال 1328 به بعد با هنرمندان سرشناسِ موسیقی آشنا شد و آموزش را زیر نظر آنها آغاز کرد.

اولین عکس از مزار اکبر گلپایگانی

اولین تصویر از آرامگاه ابدی اکبر گلپایگانی

اساتید موسیقی گلپا

ازجمله استادان اکبر گلپایگانی می‌توان به هنرمندانی همچون حسن یکرنگی، نور علی برومند، اسماعیل قهرمانی، ابوالحسن صبا، یوسف فروتن، محمد ایرانی مجرد، عبدالله دوامی، ادیب خوانساری، حسین طاهرزاده و سلیمان امیر قاسمی اشاره کرد.

مرد حنجره طلایی موسیقی ایرانی در یونسکو

این هنرمند پیشگام موسیقی ایرانی که از او به عنوان مرد حنجره طلایی موسیقی ایرانی یاد می‌شود، در سال 1335 به دعوت سازمان یونسکو با همراهی نورعلی برومند و علی اصغر بهاری برای اجرای آواز و موسیقی ایرانی برنامه‌ای را اجرا می‌کند.

آثار ماندگار اکبر گلپا

ازجمله آثار موسیقی زنده یاد گلپا می توان به کارهای ماندنی و خاطره ساز «موی سپید»، «مست عشق»، «عقیق»، «دل ای دل»، «بزم عاشقان»، «روی برگی بنویس عشق»، «چرا عاشق نباشم»، «قدر محبت» اشاره کرد که در قالب آلبوم علاوه بر کنسرت و اجراهای زنده از اکبر گلپایگانی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟