بی اطلاعی وزارت کار از زمان تصویب حق مسکن کارگران/ اجرای مصوبه از اول سال به نظر دولت بستگی دارد

به گزارش رکنا، این روزها بحث تصویب افزایش 200 هزار تومانی حق مسکن کارگران یکی از دغدغه های اصلی کارگران شده است. شاید 200هزار تومان رقمی برای این روزهای هزینه های زندگی نباشد؛ ولی به گفته ی نمایندگان کارگران در شرایطی که بخشی از کارگران با حذف اضافه کار و کاهش ساعات کاری حقوقشان کاهش یافته است, افزایش 200هزارتومانی حق مسکن می تواند کمک خرجی برایشان باشد.

تیرماه به پایان رسید وبا تعیین نشدن حق مسکن کارگران, پرونده مزد 99هنوز بسته نشده است. به راستی تأیید افزایش 200 هزارتومانی حق مسکن اینقدر برای دولت سخت است که تا کنون آن را تصویب نکرده است؟

جلسه 292 شورای عالی کار در تاریخ 17 خرداد ماه با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد مقرر شد تا حق مسکن کارگران از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان در ماه افزایش یابد. اجرای این مصوبه منوط به تصویب در هیئت وزیر شد.

پس از آن در 31خرداد ماه محمد شریعتمداری،‌ وزیرکار طی نامه ای به جهانگیری ،‌معاون اول رئیس جمهور نوشت: به استحضار می رساند بر اساس ماده 2 اصلاحی قانون راجع به طبقه بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری مصوب 1370 مجلس شورای اسلامی کمک هزینه مسکن برای کارگران مشمول قانون کار سالیانه توسط شورای عالی کار تعیین و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

در اجرای قانون مذکور شورای عالی کار در جلسه 292 مورخ هفدهم خرداد 99 با افزایش کمک هزینه مسکن کارگران از ماهیانه یک میلیون ریال به ماهیانه 3 میلیون ریال موافقت نموده است لذا خواهشمند است دستور فرمایید متن پیشنهادی زیر با قید فوریت در هیئت وزیران مطرح شود.

هیئت وزیران در جلسه.... به پیشنهاد شورای عالی کار و به استناد ماده 2 اصلاحی قانون راجع به طبقه بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری موظف 1370 تصویب کرد کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای تیر 99 مبلغ سه میلیون ریال تعیین می شود.

افزایش 200 هزارتومانی حق مسکن کارگران منتظر مصوبه دولت

با وجود اینکه این مصوبه از 31 خرداد ماه به دولت فرستاده شده است اما هنوز تأیید نشده است, نکته جالب این است که معاون روابط کار وزیرکار به عنوان دبیرشورای عالی کار هم خبری درباره زمان تصویب این مصوبه ندارد.

حاتم شاکرمی,معاون روابط کار وزارت کار درباره افزایش 200هزارتومانی حق مسکن می گوید: مصوبه شورای عالی کار برای افزایش حق مسکن کارگران به تصویب دولت نرسیده، مصوبه شورای عالی کار در واقع ارائه پیشنهاد به دولت است.

وی ادامه می‌دهد: مصوبه افزایش حق مسکن کارگران گرچه در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب شده و یک جلسه برای آن گذاشته‌اند، اما مصوبه شورای عالی کار و مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت به منزله پیشنهاد تلقی می‌شود و در صورتی که در هیأت دولت تصویب شود، اجرا خواهد شد.

شاکرمی همچنین در مورد اینکه چه زمانی مصوبه افزایش حق مسکن کارگران در دستورکار دولت قرار می‌گیرد، می گوید: اطلاعی ندارم و خود هیأت دولت اعلام می‌کند.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به گذشت چهارماه از سال آیا مصوبه افزایش حق مسکن کارگران به ماه‌های قبل هم تسرّی پیدا می‌کند یا نه، بیان می کند: همه اینها بستگی به مصوبه هیأت دولت دارد که هنوز این مسئله تصویب نشده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟