پیشنهاد ارایه بسته‌های تشویقی برای انبوه‌سازان

رکنااقتصادی: فرشید پورحاجت درباره نوسانات قیمت ارز بر بازار معاملات‌مسکن، گفت: به صورت مستقیم نوسانات قیمت ارز بر بازار معاملات مسکن به ویژه در بخش خرید و اجاره تاثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت زیرا این بازار در دو حوزه خرید و اجاره و همچنین تولید فعال است. اما در عین حال نوسان قیمت ارز، می‌تواند بر تولید تاثیر مستقیم بگذارد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه در بازار مسکن، عموما سرمایه گذاران عمده، نوسانات ارز، بورس، طلا، سکه و سوداگری‌هایی از این دست را مورد توجه قرار می‌دهند، افزود: در بخش تولید، نوسانات بازار ارز، تاثیراتی در بازار مسکن خواهد گذاشت که از این منظر باید چاره‌اندیشی‌هایی انجام شود.

پورحاجت همچنین در بیان ارزیابی خود از رونق در بازار معاملات مسکن تا خرداد 96، با تاکید بر اینکه بازار معاملات مسکن را باید از دو منظر خریداران و تولیدکنندگان و فعالان عرصه ساخت و ساز مورد توجه قرار داد، افزود: واقعیت این است که شکاف عمیقی که از سال 90 در حوزه مسکن کشور با نوسانات قیمتی ناگهانی رخ داد و نقدینگی مردم نیز شکاف فراوانی با تورم و افزایش قمیت مسکن داشت، هنوز به حالت تعادل نرسیده است.

وی تصریح کرد: اگرچه در حال حاضر، تقاضای موثر برای خرید مسکن وجود دارد اما به دلیل پایین بودن نقدینگی مردم، مردم هنوز نتوانسته‌اند خود را با شرایط بازار مسکن منطبق کنند.

درخواست افزایش تسهیلات به تولیدکنندگان مسکن

پورحاجت با تاکید بر اینکه تسهیلات خوبی در 3 ساله اخیر در مورد افزایش تسهیلات برای خریداران مسکن و کاهش نرخ سود بانکی برای ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در این حوزه انجام شده، گفت: اینکه در بازار تسهیلات، نگاه مبتنی بر پس انداز است اساسا فکری درست است. اما در حال حاضر با مجموعه شرایطی که از دولت‌های قبل ایجاد شده است و نقدینگی مردم، باید میزان تسهیل‌گری بیشتری را برای همه مردم ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: میزان افزایش تسهیلات مسکن به 80 میلیون تومان در شهرهای بزرگ و 60 میلیون تومان در شهرهای میانی و 40 میلیون تومان در شهرهای کوچک، تسهیلات قابل توجهی است که جای تقدیر دارد اما این تسهیلات برای افرادی که در طبقات میانی جامعه و بالا هستند مناسب بوده و تمامی مردم را در برنمی‌گیرد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، زمان‌بر بودن استفاده از تسهیلات را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت ساخت و ساز وارد بازار شوند. باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهیم که 5، 6 سال سختی را فعالان صنعت ساخت و ساز تجربه کردند.

پورحاجت ادامه داد: در سال‌های 91 به بعد به رغم تلاش‌هایی که دولت انجام داد، به رغم آنکه فعالان عرصه ساخت و ساز انتظار داشتند که پسابرجام، سبب رونق قابل توجهی در بازار مسکن خواهد شد به نظر می‌رسد هنوز آن رونق پایدار مورد انتظار مردم و همچنین فعالان عرصه ساخت و ساز رخ نداده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، سرمایه های تولیدکنندگان ساخت و ساز محبوس شده است و در بازار مسکن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا هنوز ریسک سرمایه‌گذاری‌های عمده در تولید مسکن بالاست و ادله مثبت آن نیز ورود کم سرمایه گذاران به عرصه ساخت و ساز است. پس از برجام، البته تولیدکنندگان علاقمندی نسبی به سرمایه‌گذاری در این حوزه نشان دادند که این موضوع را باید به فال نیک گرفت.

انتقاد از همکاری نامناسب تولیدکنندگان عمده مسکن با مجموعه وزارت راه و شهرسازی

پورحاجت در بیان پیشنهادات خود برای تولیدکنندگان و فعالان عرصه ساخت و ساز، گفت: دولت با همراهی مجلس و بانک مرکزی تمهیداتی برای حوزه تولید مسکن و تولیدکنندگان در نظر بگیرد و ارایه بسته‌های تشویقی می‌تواند راهکاری مناسب باشد.

وی ارایه بسته‌های تشویقی به تولیدکنندگان ساخت و ساز را به ویژه در بافت‌های ناکارآمد شهری و سکونتگاه‌های آسیب‌پذیر و غیررسمی مثبت عنوان کرد و گفت: در خصوص پرداخت تسهیلات، به نظر می‌رسد که تسهیلات باید برای همه جامعه تعریف شود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، تعریف و عملیاتی کردن ابزارهای متنوع‌تر مالی را از دیگر نیازهای جامعه برشمرد و گفت: طرح و راه‌اندازی لیزینگ مسکن ابزاری مناسب و راهکاری جالب برای بازار است اما نرخ سود لیزینگ بالاست و انتظار می‌رود تا دولت با همراهی مجلس و بانک‌مرکزی نرخ را تا حدودی پایین برود.

پورحاجت با اشاره به اینکه انتظار می‌رود تا انبوه‌سازان همراهی بیشتری با مجموعه وزارت راه و شهرسازی داشته باشند، گفت: کمک‌های انبوه‌سازان و فعالان ساخت و ساز با مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حد انتظارات جامعه نیست و باید بیشتر شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 242316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟