۵ مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان دایر می شود / سلاجقه: محیط زیست ایران وضعیت مناسبی ندارد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، علی سلاجقه روز شنبه چهارم تیرماه در مراسم افتتاح اولین دوره آموزش محیط بانی کشور که در مرکز تربیت محیط بانی در کرج برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود ۳۰۰ نفر از همکاران ما در بخش محیط بانی تازه استخدام شده‌اند، این دوره آموزشی برگزار شده است.

وی توضیح داد: همکاران ما در این دوره به گروه‌های ۸۰ نفره تقسیم و آموزش آنها در بازه زمانی مختلف انجام می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه گفت: متاسفانه محیط زیست ایران در وضعیت مناسبی قرار ندارد و در این شرایط وظیفه تک تک ماست که حساسیت بیشتری برای صیانت از این حوزه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حفاظت اثرگذار از محیط به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که یکی از مهمترین آنها ارتقای تجهیزات فردی محیط بانان است، گفت: باید به سمتی پیش برویم که امکانات محیط‌بانان در طراز استانداردهای جهان قرار بگیرد ولی تا آن زمان باید از ظرفیت‌های موجود نهایت بهره را ببریم.

سلاجقه با تاکید بر اینکه محیط‌بانان باید اخلاق حرفه‌ای را سرلوحه کار خود قرار دهند افزود: گمشده امروز ما در بسیاری امور اخلاق است و در بعد دوم هم باید به صورت جدی تری به بحث آموزش محیط بانان ورود کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: علاوه بر این، محیط‌بانان باید به مسائل به روز حقوقی در حوزه خود مسلط باشند تا در برخورد با متخلفان بتوانند به بهترین شکل عمل کنند.

این مسئول تاکید کرد: ارتقای وضعیت جسمانی محیط بانان یکی دیگر از مواردی است که بیش از پیش باید مورد توجه قرار بگیرد تا متخلفان کمتر فکر سوء استفاده از محیط زیست به ذهنشان برسد.

سلاجقه در پایان گفت: امیدواریم فرهنگ دوستی با طبیعت به فرهنگی غالب در کشور تبدیل شود و هیچ تخلفی در این حوزه اتفاق نیفتد و برای اینکار نیاز به آموزش و اطلاع رسانی عمومی داریم.

تحول در آموزش محیط بانان با ایجاد مراکز تربیتی جدید

همچنین مطابق گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست نیز در مراسم آغاز دوره جدید آموزش محیط بان در مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان که دوباره راه اندازی شده استبا اشاره به  رویکرد تحولی معاونت آموزش ، خاطر نشان کرد: معاونت آموزش درصدد است پنج مرکز آموزش محیط زیست را در پنج استان کشور راه اندازی کند که نخستین آن در استان البرز راه اندازی شد و چهار واحد دیگر در استان‌های لرستان، مازندران، هرمزگان و خوزستان نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین دوره دیپلم محیط بانی در دو استان فارس و خوزستان از مهر ماه امسال آغاز می شود .اقدام  دیگر معاونت آموزش و مشارکت های مردمی، فراگیر کردن دو واحد درس عمومی "شناخت محیط زیست" در همه دانشگاه‌های کشور است که اقدامات لازم برای این امر در حال انجام است.  

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت ‌به روز بودن آموزش و تطبیق آن با جهان فناورانه جدید، گفت: باید از همه ابزارها و ظرفیت شبکه های اجتماعی  و آنلاین بهره ببریم و  تعاملی شدن فرآیند آموزش و تغییر شکل ارائه محتوای کار را در دستور کار قرار دهیم.

مرادی همچنین با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت آموزش از راه دور و آموزش به صورت چند رسانه ای، تصریح کرد:  محیط بانان کشور باید مظهر دانایی، علم، وطن دوستی، مهربانی و رأفت و در عین حال چهره های امین و خدوم در حوزه محیط زیست به عنوان امر بین نسلی، باشند برای تحقق این امر با بهره‌گیری از همه ی ابزارهای جدید و شیوه های نوین آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر رویکرد جدید معاونت آموزش، گفت: نخستین دوره آموزش محیط زیست در دوره پساکرونا امروز چهارم تیرماه آغاز شده است و تا روز هفدهم این ماه ادامه دارد؛ بر این اساس حدود ۳۰۰ نفر فراگیران این دوره به صورت گروه‌های ۸۰ نفره در قالب ۲۳ درس توسط ۲۳ مدرس با نگاه متفاوت و با بهره‌گیری از ابزارهای جدید، آموزش می‌بینند.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به ابراز امیدواری نسبت به اینکه این دوره بتواند بستری برای تعامل و هم‌اندیشی باشد، یادآور شد: در طول دوره که همکاران ما در خوابگاه آموزشکده هستند برنامه‌هایی چون کارگاه انتقال تجربه و شب خاطره را تدارک دیدیم و از محیط‌بانان پیشکسوت بازنشسته که صاحب تجربه هستند، دعوت می‌کنیم خاطرات خود را برای همکاران بازگو کنند تا هم انتقال دانش صورت بگیرد و هم زمینه ی همدلی برای حفاظت از محیط زیست افزایش یابد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟