توسعه همکاری منطقه ای ایران و عراق برای مقابله با بیابان زایی و گرد و غبار

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این دیدار دکتر علی سلاجقه ضمن تشکر از میزبانی دولت جمهوری عراق اظهار کرد : امیدواریم با این نشست و گفتگوها و با تأکید بر ارتقای سطح همکاری‌ها و تقویت دیپلماسی فعال در حوزه محیط‌زیست شاهد نتایج خوبی باشیم .

وی در ادامه به نتایج خوبی که بر اساس مطالعات و تجربیات در حوزه کنترل گرد و غبار به‌دست‌آمده  و می‌توان به آن استناد کرد گفت: در این زمینه مطالعات و اقدامات خوبی صورت گرفته است که می‌توان با به اشتراک‌گذاری با سایر کشورهای درگیر ازجمله عراق در رفع این مشکل زیست‌محیطی گام برداریم .

وی تصریح کرد: همچنین تجارب خیلی خوبی درزمینۀ شناسایی کانون‌های گردوغبار با استفاده از داده‌های جوی و زمینی بدست آمده است که می‌تواند بهترین مرجع برای بررسی هرچه دقیق‌تر این موضوع باشد.

در ادامه این گفتگو فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق ضمن خوشامدگویی به دکتر علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و هیات همراه که در این سفر حضور پیداکرده‌اند ،گفت : امیدواریم برگزاری این نشست‌ها که ازنظر ما بسیار با اهمیت است نتایج خوبی را برای هر دو کشور داشته باشد.

وی با اشاره به گفتگوی تلفنی که با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  داشت گفت : در این بحث و تبادل‌نظری که صورت گرفت همواره برای توسعه  همکاری منطقه‌ای و همگرایی کشورها  در حوزه تغییرات اقلیمی و گرد غبار تأکید شد .

دو طرف پس از دیدار با یکدیگر، در یک کنفرانس خبری مشترک حاضر شدند.

فؤاد حسین در این کنفرانس خبری گفت: در خصوص تغییرات آب‌وهوایی، خشکسالی و مقابله با بیابانزایی با ایران گفت‌وگو کردیم. هیئت‌های عراقی و ایرانی در بغداد در خصوص مقابله با چالش‌های پدیده آب و هوا رایزنی کردند. همچنین پرونده آب و مدیریت آن بین عراق و ایران را مورد بررسی قرار دادیم. تغییرات آب و هوایی مختص  یک کشور نیست بلکه فرامرزی است.

وی افزود: دیدارهای و نشست‌های متقابلی بین دو کشور برای بحث در مورد پرونده آب و رودهای مشترک انجام خواهد شد.

در مقابل  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز گفت: با طرف عراقی در خصوص پرونده‌های مختلف گفت‌وگو کردیم. نشست امروز، آغاز خوبی برای همکاری در خصوص پرونده طوفان‌های گرد و غبار است. عراق و ایران در خصوص تثبیت تپه‌های ماسه‌ای تجربه دارند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟