برنامه ریزی های عملیاتی در جهت مقابله با بیانزایی و مقابله با ریزگردها

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، دکتر علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که روز شنبه (7 خرداد 1401) در رأس یک هیات فنی و کارشناسی متشکل از وزارتخانه های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی ، نیرو و امور خارجه باهدف بررسی راهکارهای مؤثر و فوری در مهار ریز گردها به کشور عراق سفرکرده است در دیدار با وزیر کشور عراق ضمن تشکر از میزبانی از هیئت ایرانی اظهار کرد: فرزندان ایران از بدو تولد آرزوی زیارت عتبات عالیات رادارند  و این نشانه‌ی رابطه‌ی  عمق رابطه بین دو کشور است و باعث می‌شود دیوارها برداشته شود هرچند خناثان بخواهند این روابط را خدشه‌دار کنند، و مهر تائید این دوستی خون شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس است .

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور به این روابط اعتقاد عمیقی دارند و در  دولت جدید ارتباط با همسایگان به‌ویژه عراق را در اولویت می‌دانند .

معاون رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد : وقایع تاریخی نشان داده که فقط کشورهای منطقه می‌تواند در بحران‌ها به یاری هم بشتابند و دوستی کشور ایران و عراق می‌تواند به‌عنوان نمونه همکاری موفق کشورهای همسایه باشند.

سلاجقه  تصریح کرد :  ما اعتقادداریم روابط اقتصادی و سیاسی می‌تواند بیشتر شود و یکی از این راه‌ها توجه ویژه به حفظ محیط‌زیست دو کشور است.

وی گفت : امروز منطقه و جهان دچار بی‌نظمی اقلیمی شده ، که پیامد  آن ایجاد  ریز گردها برای کل منطقه است و ما با توجه به مطالعات و تجربیات احصاء شده در بحث مقابله با بیابانزایی می‌توانیم در کنار کشور عراق باشیم و انتقال تجارب در این زمینه حائز اهمیت است .

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد : با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که وجود دارد باید به سمت اجرایی و عملیاتی شدن  در جهت مهار ریز گرد گام برداریم  و الگوی مناسبی برای کشورهای منطقه باشیم.

وزیر کشور عراق: فداکاری ایران در مبارزه با داعش را فراموش نمی‌کنیم

در ادامه این نشست وزیر کشور عراق ضمن خوش‌آمد گویی به هیات عراقی گفت : ما فداکاری ایران در مبارزه با داعش را فراموش نمی‌کنیم.

وی همچنین در بحث آب و مقابله بابیانزایی اظهار کرد : در بحث آب و بیابانزایی و امنیت غذایی دچار چالش هستیم و به‌رغم این‌که دولت فعلی ، دولت پیشبرد امور است تلاش خواهیم کرد این چالش‌ها را در جهت خدمت به مردم برطرف کنیم .

وزیر کشور عراق در ادامه در خصوص شرایط سفر به کشور عراق گفت : شیوع بیماری کرونا موجب بسته شدن مرزها شد ، اما خوشبختانه با فروکش کردن این بیماری  امسال مرزها روند عادی شدن خود را از سر می‌گیرند و شرایط برای زیارت عتبات عالیات فراهم می‌شود و در تلاش هستیم در سفر پیش رو توافقنامه امنیتی امضا و شرایط را برای تسهیل سفر زمینی فراهم کنیم .

گفتنی است اعضاء هیات اعزامی سفر به کشور عراق به سرپرستی دکتر علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست متشکل از معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، مشاور رئیس سازمان و دبیر ستاد مقابله با گردوغبار، رئیس پژوهشگاه هواشناسی، مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی وازرت نیرو، مدیرکل امور بین‌الملل محیط‌زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه می‌باشند که در این سفر حضور دارند.

 

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟