مخبر: قانون دفاع از محیط بان ها کافی نیست / اجازه نمی دهیم پروژه های عمرانی بدون رعایت ضوابط زیست محیطی اجرایی شود

محیط بان ها سختی های زیادی می کشند. محیط بان ها همواره با خطرات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند که قانون به درستی از حقوق محیط بان ها دفاع نمی کند. این در حالی است که دستمزد دریافتی محیط بان ها نیز کافی نیست، آن هم در شرایطی که تعداد محیط بان ها در ایران یک پنجم استاندارد جهانی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروز مراسم روز ملی هوای پاک، با شعار «هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» با حضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، رئیس فدراسیون فوتبال و جمعی از مدیران سازمان محیط زیست در مقر اصلی این سازمان برگزار شد.

معاون اول رئیس جمهور در این مراسم، محیط زیست را اساس حیات دانست و گفت: بی توجهی به محیط زیست ظلمی است که حال و آینده را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به این که امروز روز هوای پاک است، ما در دولت مصمم هستیم گام های بلندی را در این زمینه برداریم، اما باید توجه داشت که مسائل زیست محیطی صرفا با تلاش دستگاه های حاکمیتی برطرف نخواهد شد، بلکه آحاد مردم باید در این زمینه گام بردارند.

وی افزود: محیط بان ها امروز در تمام سرزمین ایران مشغول مبارزه با موانع حیات هستند و به همین دلیل، کار آنها قیمت ندارد. اما متاسفانه هنوز مشکلاتی بر سر راه محیط بان ها وجود دارد که باید برطرف شود.

مخبر تاکید کرد: دولت، مجلس و قوه قضاییه وظیفه دارند که قانون دفاع از محیط بان ها را تکمیل کنند، چون قانون فعلی کافی نیست و هنوز هم در برخی موارد شاهد صدور حکم اعدام برای محیط بان هایی هستیم که با متخلفان برخورد می کنند، به همین دلیل، دولت حتما این مساله را نه به صورت مصداقی بلکه به صورت کلی پیگیری خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: هیچ دستگاهی حق ندارد به محیط زیست بی توجهی کند و ما در دولت اجازه نمی دهیم که هیچ کدام از پروژه های عمرانی بدون رعایت ضوابط زیست محیطی اجرایی شود، چراکه سازمان محیط زیست مشغول حفاظت از جان انسان ها، جانوران و طبیعت است و به هیچ وجه نمی توان در این زمینه معامله کرد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که 60 درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است، بنابراین ما می توانیم مساله آلودگی هوا را در بلندمدت مدیریت کنیم، بخصوص که آقای سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست نیرویی با انگیزه است که در هیات دولت به خوبی از مسائل زیست محیطی دفاع می کند.

گفتنی است، در مراسم امروز که شهاب الدین عزیزی خام، رئیس فدراسیون فوتبال نیز در آن حضور داشت، قرار شد تصویر گونه در حال انقراض یوزپلنگ آسیایی بار دیگر بر پیراهن تیم ملی فوتبال درج شود.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟