دفاع سلاجقه از ادغام دو سازمان محیط زیست و منابع طبیعی کشور

به گزارش رکنا، دکتر علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به این سوال که آیا برای ادغام دو سازمان محیط زیست و منابع طبیعی برنامه‌ای دارد یا خیر؟ گفت: از جنبه ساختاری و حاکمیتی از دید من به عنوان یک معلم دانشگاه، مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست یکی است. معاونت طبیعی و محیط زیست طبیعی چیزی ایزوله شده و تنها مختص به مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست نیست، درواقع هر آنچه غیر انسان ساز است محیط زیست طبیعی محسوب می‌شود. در مقابل آن محیط زیست انسانی و تأثیرات انسان ساخت بر محیط طبیعی بررسی می‌شود.

وی افزود: از لحاظ علمی و آنچه در واقعیت وجود دارد این است که این دو موضوع یکی هستند اما از دیدگاه ساختاری با سابقه علمی ام می‌گویم با توجه به افق دیدی که میان دولتمردان و مسئولان نسبت به منابع طبیعی و محیط زیست وجود دارد و جایگاهی که در تصمیم گیری های استانی دارند برای من از لحاظ حاکمیتی خیلی عالی است که هر دو دستگاه در تصمیم گیری ها حضور داشته باشند و این حضور پرداختن به مساله حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را قوام می بخشد. به شرطی که سازمان محیط زیست در همین جایگاهی که هست، تقویت و قدرتمند شود.

سلاجقه تاکید کرد: محیط زیست قدرتمند باید در مقابل قدرتمندان بایستد، این سازمان باید قدرتمند شود و در جایگاه نظارتی حاکمیتی اش باید از اقتداری برخوردار باشد که دستگاه‌ها را از بعد اجرای قوانین مجاب کند. رئیس جمهور در یکی از جلسات اخیر هیأت دولت گفتند که محیط زیست قدرتمند باید در مقابل قدرتمندان بایستد، بنابراین این محیط زیست باید قدرتمند شود و جایگاه نظارتی حاکمیتی اش باید از اقتداری برخوردار باشد که دستگاه‌ها را از بعد اجرای قوانین مجاب کند و مطالبه گر باشد. بنابراین از این دیدگاه این سازمان باید به جایگاه خودش به لحاظ ساختاری برسد.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: از طرف دیگر سازمان جنگل‌ها، آبخیزداری و منابع طبیعی که ۸۵ درصد کشور را مدیریت می‌کند و به نوعی صاحب کشور است، در حال حاضر سازمانی است که از ثروتمندترین نهادها و در عین حال فقیرترین آنها است. از طرفی محیط زیست قدرتمندترین اما ضعیف‌ترین آنهاست و باید این تناقض‌ها برطرف شود.

وی تصریح کرد: مجموعه‌ای که طبیعت را مدیریت می‌کند باید کاربرها را مدیریت کند نه اینکه کاربرها آن را مدیریت کند اما در حال حاضر کشاورزی به عنوان کاربر، صاحب زمین را مدیریت می‌کند. خب! این تناقض است مثل این است که مستأجر صاحب خانه را مدیریت کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، ساختار موجود منابع طبیعی کشور نه عالمانه، مدبرانه بنا شده و نه اجرایی است و در جایگاه یکی از معاونت‌های چندین گانه وزارت جهاد کشاورزی، قدرت اصلی خود را که صیانت و پاسداری از منابع طبیعی کشور است را از دست بدهد.

سلاجقه اظهار داشت: پیشنهاد من این است که سازمان محیط زیست در جایگاه خودش به صورت قدرتمند باقی بماند و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی با بازگشت به جایگاه قبلی خود در سال ۱۳۴۶ تبدیل به وزارتخانه شود و به همان صورت که در آن ۴ سال که وزارتخانه شده بود و قدرتمندترین و بهترین قوانین مصوب شد، عمل کند چون در حال حاضر هر آنچه از منابع طبیعی کشور داریم، حاصل همان دوره ۴ ساله بوده است. بنابراین خلاء وزارت منابع طبیعی از خیلی وزارتخانه‌های موجود بیشتر احساس می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: اگر این اتفاق برای کشور رخ دهد و دو مساله در رابطه با منابع طبیعی و محیط زیست در دولت شنیده شود و در شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها دو دستگاه تصمیم گیر در این زمینه حضور داشته باشند فوق العاده ارزشمند و مؤثر خواهد بود و این دو دستگاه هم افزایی خواهند داشت.

وی ادامه داد: اما معتقدم اگر بر مبنای چابک سازی و کوچک سازی، دولت بخواهد این ادغام اتفاق بیافتد، باید به صورت جامع (سازمان محیط زیست و منابع طبیعی کشور) تشکیل شود و این مجموعه به عنوان معاونت ریاست جمهوری فعالیت کند. چون وقتی به وظایف نگاه می‌کنیم می‌بینیم که وظایفی را که قانون برای این دو سازمان تعیین کرده است، هم پوشانی دارد.

سلاجقه عنوان کرد: برخی وظایف منابع طبیعی را در کارهای اجرایی و در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری خلاصه می‌کنند در صورتیکه آبخیزداری به معنای ترمیم طبیعت است همان چیزی که در محیط زیست با عنوان بهسازی و ترمیم طبیعت از آن یاد می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: در سیستم حاضر حیات وحش نیز در مجموعه وظایف سازمان محیط زیست تعریف شده است، از طرفی حفاظت پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع در سازمان منابع طبیعی جای گرفته است اما مگر می‌شود فون و فلور را از هم جدا کرد؟ زیستگاه یعنی در جایی پوشش گیاهی وجود دارد و براساس نوع پوشش گیاهی و توپوگرافی منطقه، حیات وحشی در آن منطقه شکل گرفته و زندگی می‌کند مگر می‌توان حیات وحش را از پوشش گیاهی جدا کرد؟ بنابراین اگر قرار شد روزی به این نتیجه رسید که این دو سازمان ادغام شوند فوق‌العاده ارزشمند است.

منبع: مهر

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟