خطر افزایش فروچاله‌ها در جنوب اصفهان + فیلم
حجم ویدیو: 16.03M | مدت زمان ویدیو: 00:00:57

تعداد چاه‌ها و موتورپمپ‌ها در جنوب اصفهان در حال افزایش است.

به گزارش رکنا، ‌محمد درویش کنشگر محیط زیست اعلام کرد: افزایش شکاف‌ها و فروچاله‌ها در دشت مهیار - جنوب اصفهان - به مرحله‌ای رعب‌آور رسیده است. با این وجود، همچنان تعداد چاه‌ها و موتورپمپ‌ها در حال افزایش است و خطر لغزش در خط آهن اصفهان به شیراز بسیار جدی است.

مدیر دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی اصفهان با تاکید بر اینکه دو و نیم میلیون نفر از ساکنان شهر اصفهان در معرض خطر فرونشست قرار دارند، گفت: آنچه اهمیت مطالعات دشت اصفهان- برخوار را بیشتر می کند، نرخ رشد سریع فرونشست در منطقه و پیشروی آن به سمت شهر اصفهان و وجود المانهای مهم شهری است.

حسین حجتی با اشاره به آخرین وضعیت فرونشست زمین در دشت اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان جزء حوضه اصلی آبریز فلات مرکزی و بخشی از حوضه تلفیقی گاوخونی است که از مجموع ۳۵ دشت استان اصفهان ۲۷ دشت ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی به لحاظ منابع آبی زیرزمینی وجود دارد که آبخوان این دشت ها به شدت تحت تأثیر تنش آبی قرار دارند و در برخی موارد باعث فرونشست زمین شده است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین این دشت ها، دشت ممنوعه و بحرانی دشت اصفهان-برخوار است که مرکز کلانشهر اصفهان در جنوب این آبخوان واقع شده است، گفت: مساحت دشت موردمطالعه ۳۷۷۵.۶ کیلومتر مربع و مساحت آبخوان آن ۱۶۰۶ کیلومترمربع است که۴۲.۵ درصد کل دشت را شامل می شود.

مدیر دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی اصفهان توضیح داد: بلندترین نقطه این محدوده مطالعاتی، ۲۶۵۲ متر و کمترین آن ۱۵۳۳ متر از سطح دریاست که به ترتیب در ارتفاعات شمالی و جنوب شرقی دشت قرار دارند.

وی با بیان اینکه در ارتفاعات محدوده مطالعاتی سازندهایی که امکان ذخیره آب در آنها ایجاد شده شامل سازندهای کربناته و برخی سازندهای غیرکربنانه وجود دارد، افزود: میزان دمای متوسط سالانه ارتفاعات و دشت این محدوده مطالعاتی به ترتیب ۱۳.۷ و ۱۵ درجه سانتیگراد ارزیابی شده است، همچنین میزان بارش سالانه ارتفاعات و دشت محدوده مطالعاتی اصفهان- برخوار به ترتیب ۱۵۹ و ۱۳۴ میلیمتر است؛ علاوه براین میزان تبخیر سالانه ارتفاعات و دشت به ترتیب ۲۲۷۰ و ۲۴۶۱ میلیمتر ارزیابی می شود.

حجتی با اشاره به اینکه دشت اصفهان- برخوار از جنوب و جنوب شرقی به دشت کوهپایه – سگزی از جنوب و جنوب غربی با دشت نجف آباد، از غرب به دشت علیویجه – دهق، از شمال به دشت مورچه خورت و از شمال وشمال شرق با دشت طرق- ابیازه محدود می شود، توضیح داد: برخوار در اصل بلخار بوده که بل به معنی بسیار و خار به معنی تیغ و خار است که در کل به معنی سرزمین پر از خار و تیغ است، اما مرحوم دهخدا ذکر معانی متعددی از جمله پست و آفتاب برای کلمه بل عنوان کرده است، بنابراین می توان گفت بلخار یعنی سرزمین پست (صاف و هموار) و یا سرزمین گرم و آفتابی که با ویژگی های جغرافیایی و طبیعی این منطقه سازگاری دارد.

 وی افزود: شهرستان برخوار که در دشت اصفهان- برخوار واقع شده است وسعتی حدود ۱۹۵۲.۷۷ کیلومتر مربع داشته که از این مقدار حدود ۱۸۶۳ کیلومتر مربع آن دشت و بقیه به صورت ارتفاعات است، در شمال اصفهان واقع شده است. این قسمت از دشت اصفهان – برخوار از غرب به ارتفاعات مورچه خورت و از شمال به ارتفاعات شمالی بخش برخوار و از جنوب به اصفهان و از شرق به سگزی و کوهپایه محدود می شود. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۵۹۰ تا ۱۶۰۰ متر و دارای شیب ملایمی حدود ۰.۵ تا ۱.۵ در هزار از غرب به طرف  جنوب شرقی است.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟