علت هجوم گراز به مزارع یزد مشخص شد

به گزارش رکنا، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: علت افزایش جمعیت گرازهای وحشی در برخی مناطق استان از جمله شهرستان‌های خاتم، تفت و خسارت به مزارع کشاورزی و باغ‌ها مربوط به کاهش توان‌رویشی عرصه‌های طبیعی است.

اعظم حبیبی‌پور افزود: کنترل جمعیت این حیوان در دستور اداره کل قرار دارد و در مناطقی که جمعیت آن زیاد باشد اقدام لازم و قانونی صورت می‌گیرد.

وی از کشاورزان خواست برای جلوگیری از حمله گراز به باغ‌ها و مزارع با تغییر شیوه کشت و با نصب و ایجاد حصار مناسب، مانع ورود حیوان وحشی شوند.

 وی با بیان اینکه این جانور نقش مهمی در طبیعت دارد، تصریح کرد: چرخه‌ حیات مانند دانه‌های زنجیر به هم پیوسته‌اند و اگر تعادل هر حلقه بهم بخورد اکوسیستم آن هم دچار مشکل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: گرازهای وحشی نه تنها سبب افزایش نفوذپذیری آب در خاک و غنای حاصل‌خیزی آن می شوند، بلکه خطر سیل را هم کاهش می‌دهند.

گراز سری بزرگ و دراز، گردنی کوتاه، گوش بزرگ و نوک‌دار، بدنی حجیم و سنگین و چشم‌های نسبتا کوچکی دارد.

این حیوان تقریبا از هرچیزی که قابل خوردن است، استفاده و از این نظر با انسان رقابت می‌کند؛ اما مواد گیاهی را ترجیح می‌دهد.

از غذاهای گیاهی مانند ریشه، ساقه، برگ، دانه‌های مختلف، غلات، حبوبات ،میوه و غذاهای حیوانی چون حشره و لارو آن، بی‌مهره‌های کوچک ،حتی جوندگان و از لاشه حیوانات بزرگ تغذیه می‌کنند.

گرازها گاهی حیوانات کوچک مثل بچه گوزن را هم شکار می‌کنند و از جوجه و تخم پرندگان هم تغذیه می‌کنند.

اغلب ۷۶ هزار کیلومتر مربع مساحت استان یزد از عرصه‌های بیابانی تشکیل شده و به علت وجود انواع گیاهان درختچه‌ای و مرتعی در شهرستان‌های تفت و خاتم خصوصا جنگل باغ‌شادی این شهرستان زیستگاه مناسبی برای گراز وحشی است.

تاکنون گزارش رسمی از سوی سازمان جهاد کشاورزی ، مدیریت شهرستان‌ها و فرمانداری‌های این مناطق در ارتباط با خسارت گراز به مزارع کشاورزی و باغ‌ها منتشر نشده است، اغلب خبرها در این ارتباط مربوط به شبکه‌های اجتماعی و تلگرامی است که مورد تائید مسئولان محلی نیست. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟