سایت ثنا چه سایتی است ؟ + نحوه ثبت نام

به گزارش رکنا، مهم ترین قسمت های دادرسی در قوه قضاییه ابلاغیه های قضایی است. سال ها با توجه به عدم وجود سامانه ثنا این ابلاغیه ها بصورت دستی و کتبی به مردم می رسید و همین امر باعث می شد مشکلات زیادی برای آن قشر از مخاطبان بوجود آید، اما اکنون با الکترونیکی شدن ابلاغ های قضایی و ایجاد سامانه ثنا ، معضلات مربوط به روش سنتی ابلاغ رفع شده است.

امروزه با ورود و گسترش انواع شبکه های مجازی و بهره وری عموم اقشار جامعه با هر سطح سواد و دانشی از اینترنت و فضاهای اینترنتی و نیز ارتقای سطح دسترسی آنان به امکانات و تسهیلات فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به گذشته، امکان کاهش مراجعات مردم به مراجع قضایی را نیز تسهیل نموده است و آن‌ها می‌توانند جهت طرح دعوا بدون مراجعه به محاکم یا دادسرا‌ها به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

بی شک با راه اندازی و بهره برداری از سامانه ثنا، گامی مهم در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه قضایی و توسعه حکومت الکترونیک در کشور برداشته شد.

پس از راه اندازی سامانه ثنا، قوه قضائیه موظف شد اوراق قضایی را با استفاده از این سامانه ابلاغ کند. مراجعان به قوه قضائیه موظفند جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضایی به سامانه‌ای که به این منظور ایجاد شده است مراجعه کنند.

سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ قضایی چیست ؟

سامانه ثنا یا همان سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی از معظم ترین دستاوردهای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که در سال 95 به بهره برداری رسید. در این سامانه اوراق قضایی از جمله ابلاغیه ها و نتایج آرا به صورت الکترونیکی در پنل شخصی افراد و نیز وکلا قرار می گیرد و این امر باعث می شود تنها خود شخص از نتیجه آرای دعاوی خود مطلع شود و با این اتفاق مهم، حریم خصوصی افراد معنی پیدا کرد و نیز مهمتر از آن باعث شد بسیاری از مراحل انسانی در تهیه و ارسال ابلاغیه ها از بین برود.

اهداف و مزایای ابلاغ الکترونیکی

یکی از اهداف اجرای این طرح، خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است. همچنین احترام به حریم خصوصی افراد از مزایای مهم این طرح است؛ در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می‌کرد و اگر فرد در منزل نبود ابلاغ را به همسایه می‌داد که این امر مشکلاتی را به همراه داشت، که از آن دسته می توان به با خبر شدن افراد غیر مرتبط از مسائل شخصی افراد نام برد و غیر از آن نیز میبایست با طی کردن مراتب و بورکراسی های اداری به کلانتری های محل مراجعه می نمود که خو دردسرهای فراوانی هم برای افراد و هم برای کلانترها به همراه داشت؛ اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری، افراد می‌توانند بر روی گوشی تلفن همراه اوراق خود را دریافت کنند.

کاهش هزینه یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است. در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفه جویی خواهد شد و همچنین از حواشی و لغزشهای احتمالی در فرایند ابلاغ کاسته می‌شود.

این دسته از مراجعان ابتدا می بایست در سامانه ثبت نام الکترونیکی( سامانه ثنا ) ثبت نام نمایند و پس از ثبت نام و احراز هویت، حساب کاربری (شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ) به آنها اختصاص می‌یابد، برای دسترسی مستقیم به سامانه‌های ثنا و ابلاغ می‌توان به نشانی‌های www.sana.adliran.ir و www.eblagh.adliran.ir مراجعه کرد.

جهت ثبت نام می‌توانید به دو روش ذیل اقدام نمایید

مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که با ارائه کارت ملی و اطلاعات شناسنامه‌ای و آدرس و شماره تلفن و کدپستی و اخذ امضای الکترونیک توسط دفتر، می توان در سامانه ثنا جهت ابلاغ اوراق قضایی ثبت نام نمود و پس از آن نیز نسبت به استفاده از امکانات موجود بهره برد.

پیش ثبت نام در سامانه ثنا از طریق اینترنت و سپس مراجعه به دفتر خدمات قضایی و یا مجتمع قضایی جهت تایید ثبت نام.

*ثبت نام به روش اینترنتی تنها در چند مرحله

سامانه ثنا

ورود به سامانه ثنا.

در صورتی که شخص حقیقی هستید، بر روی ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید.

اطلاعات خود را اعم از کدملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه وارد کنید.

طبق مراحل مشخص شده در سامانه ثنا با دقت اطلاعات را وارد کنید. در انتهای مراحل دکمه اتمام ثبت اطلاعات اولیه را کلیک کنید.

جهت اخذ امضا و احراز هویت با به همراه داشتن کارت ملی و شماره موبایلی که هنگام ثبت نام وارد کرده بودید، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

در شهرستان‌هایی که دفتر خدمات قضایی ندارند باید به دادگستری حوزه قضایی مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنید. پس از ثبت نام در سامانه ثنا، برای مشاهده ابلاغ الکترونیک می‌توانید به سامانه eblagh.adliran.ir مراجعه کنید.

توصیه امنیتی:

کاربران پس از انجام و اتمام کار کامل از سامانه خارج شوند و رمز عبور خود را در محل امنی ذخیره کنند و به‌صورت دوره‌ای آن را تغییر دهند تا مورد سوءاستفاده احتمالی قرار نگیرد.

پس از ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت رمز شخصی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، نوبت به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی دادگاه می رسد . در این مرحله ، با مراجعه به صفحه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی ، باید شماره ملی و رمز شخصی ورود به سامانه را وارد نمایید .

پس از آن ، " رمز عبور موقتی " به تلفن همراه شما پیامک می شود که باید آن را در کادر مربوطه وارد نمایید . در صورتی که رمز عبور موقتی به گوشی شما ارسال نشد ، از گزینه " رمز موقت خود را فراموش کرده ام، ارسال مجدد رمز موقت " استفاده کنید .

با وارد نمودن کد عبور موقتی ، وارد صفحه جدیدی می شوید که کلیه ابلاغیه های شما ، در تمام دعاوی قابل مشاهده و دریافت هستند . با انتخاب گزینه " ابلاغیه های جدید " و یا " ابلاغیه های مشاهده شده " ، به ابلاغیه های تان دسترسی پیدا می کنید .

با انتخاب گزینه " مشاهده ابلاغیه " ، جزئیات کامل مربوط به ابلاغ شما نمایش داده می شود . در صورت لزوم ، می توانید با انتخاب گزینه " دریافت نسخه چاپی ابلاغیه" ، ابلاغیه را چاپ نمایید .

لازم به ذکر است که تاریخ مشاهده ابلاغیه توسط کاربر ، تاریخ ابلاغ محسوب شده و کلیه آثار قانونی ابلاغ ( مانند مهلت تجدید نظر خواهی از رای دادگاه ) ، از آن تاریخ محاسبه خواهد شد . بهتر است پس از مشاهده ابلاغیه ، با انتخاب گزینه " خروج " از نوار بالای صفحه ، از حساب کاربری خارج شوید تا از سوء استفاده های احتمالی از اطلاعات شخصی شما ، به خصوص در مکان های عمومی پیش گیری شود .آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟