رسیدگی به پرونده آقازاده های اقتصادی تا غارتگران بیت المال

به گزارش رکنا ، دوره جدید قوه قضائیه که از آن با عنوان دوره تحول‌سازی یاد می‌شود، به‌گفته رئیس قوه قضائیه به‌دنبال مردمی شدن است تا بزرگ شدن، بر این اساس در مسیر مطالبه‌گری‌های بحق آحاد جامعه و ترویج عدالت قضایی گام برداشته و البته درخشان و تحسین‌برانگیز ظاهر شده است.

از جمله این اقدامات شایان توجه، برگزاری دادگاه جرائم ویژه و سازمان‌یافته اقتصادی است که بدون هیچ ملاحظه و مصلحت‌اندیشی، مجرمان اقتصادی را مقابل قانون و عدالت می‌نشاند. این مهم کنار محاکمه متهمان امنیتی، موجی از حس خوشایند امیدواری برای تحدید و در نهایت حذف فسادهای سازمان‌دهی‌شده را در سطح جامعه ایجاد کرده که بازخورد آن در محافل سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای به‌روشنی قابل دریافت است.

سرمایه‌گذاری عوام برای ثروتمندشدن خواص

از جمله دادگاه‌هایی که به حل‌وفصل تخلفات عمده اقتصادی و رانتی پرداخت و مانع از حیف‌ومیل بیشتر سرمایه مردمی شد، دادگاه موسوم به دادگاه بانک سرمایه است. یکی از نخستین اقدامات قوه قضائیه تحت نظر آیت‌الله رئیسی که در آن افراد و نزدیکان چهره‌های مطرح دولتی و اجرایی چند سال اخیر کشور طعم عدالت را از زاویه‌ای دیگر چشیدند، محکوم شدند، پول به بیت‌المال بازگشت و معدود مسئولان فاسد و آقازاده‌هایشان فهمیدند که نباید به جیب مردم دست‌درازی کنند.

پرونده بانک سرمایه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های اقتصادی با 14 هزار میلیارد تومان فساد، 400 متهم دارد که تابستان سال گذشته به‌ریاست قاضی مسعودی‌مقام آغاز شد و همچنان ادامه دارد و احکام برخی مجرمان اقتصادی این پرونده ابلاغ و اجرا شده است.

محمدهادی رضوی ( داماد وزیر صمت ) ، احسان دلاویز، علی بخشایش( مدیرعامل اسبق بانک سرمایه ) ، پرویز کاظمی (وزیر اسبق رفاه)،‌ محمدرضا توسلی ،‌ حسین هدایتی (مولتی‌میلیاردر معروف) و جمعی از اعضای سابق هیئت مدیره و مدیران ارشد بانک سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری فرهنگیان (وابسته به این بانک) احکام خود را دریافت کردند و بخشی از سرمایه و پول حیف‌ومیل‌شده در این پرونده بازگردانده شد، امری که با توجه به نام‌های مطرح‌شده در پرونده‌ای که در آن از وزیر سابق و داماد وزیر فعلی تا سلبریتی فوتبالی که مدعی داشتن هواداران چند ده میلیونی است وجود داشت تا ابرثروتمندانی که ته ذهنشان این‌طور باور داشتند که می‌توانند دنیا را با رأی و نظر و عقیده خود بچرخانند، از جمله گروه امامی ( تهیه کننده سریال خانگی شهرزاد و مشاور بخشایش که در انتظار محاکمه هستند ) طعم شیرین عدالت را به کام عدالت‌خواهان چشاند.

لباس شیکی که ذهن کثیف بر تن کرد

برخی از فعالیت‌ها از عناوین پرطمطراقی بهره می‌برند؛ مانند فعالیت‌های انسان‌دوستانه و عام‌المنفعه که در آن نفع جمعی به سود شخصی ترجیح داده می‌شود، مثل فعالان حوزه محیط زیست که از سرمایه و وقت و انرژی و حتی عمر خود می‌گذرند تا زمین را به جای سالم‌تری برای زندگی تبدیل و از تخریب محیط زیست و طبیعت جلوگیری کنند.

فعالان محیط زیست از منظرهای دینی و اخلاقی و انسانی قابل احترام‌ هستند؛ اما نه آن افرادی که به نام فعالیت حفظ محیط زیستی، در حقیقت پیاده‌نظام دولت‌های بیگانه و حتی متخاصم هستند، مانند گروهی از به‌اصطلاح فعالان محیط زیست که در پوشش حفاظت از طبیعت، اقدامات ضدامنیتی و جاسوسی انجام می‌دادند. بازداشت این گروه در سال‌های 96 و 97 انجام شد که با انتقادات بسیاری در داخل و خارج از کشور مواجه بود. قوه قضائیه سال گذشته در ادامه اصرار خود برای ایجاد عدالت قضائی بدون توجه به فشارهای بسیاری که از داخل و خارج کشور تحمل می‌کرد، دادگاه‌ این متهمان را برگزار کرد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در آخرین روزهای سال گذشته درباره متهمان پرونده محیط زیست به رسانه‌ها گفت: پرونده متهمان موسوم به پرونده محیط زیست که از نظر ما پرونده اقدام علیه امنیت است، رسیدگی و رأی آن هم صادر و قطعی شده است.

در این پرونده مراد طاهباز به‌جرم همکاری با آمریکا به‌عنوان دولت متخاصم به 10 سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا، نیلوفر بیانی به‌جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به 10 سال حبس و رد وجوه مأخوذه، هومن جوکار به‌جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به 8 سال حبس، طاهر قدیریان به‌جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به 8 سال حبس، سام رجبی‌تبریز به‌جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به 6 سال حبس، سپیده کاشانی به‌جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به 6 سال حبس، امیرحسین خالقی‌حمیدی به‌جرم جاسوسی به 6 سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به‌جرم اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل 4 سال حبس محکوم شدند.

نیشکر باید شیرینی دهد نه تلخی

در ادامه گزارش تسنیم آمده است ، دادگاه پرونده نیشکر هفت‌تپه نیز از جمله دادگاه‌های جنجالی و جالب توجه است. در این پرونده کلان ارزی، امید اسدبیگی، به‌عنوان متهم ردیف اول بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون دلار از سیستم بانکی کشور ارز دولتی دریافت و در امور دیگر هزینه‌ کرده است. امور دیگر شامل بهره‌برداری شخصی و اعطای رشوه به‌منظور پیشبرد همان امور است.

به هر حال این حجم از فساد اقتصادی و دست‌اندازی به بیت‌المال که ضربات بسیاری به اقتصاد تمام خانوارهای کشور زده و می‌زند، به هیچ وجه قابل اغماض نیست و با برگزاری دادگاه، امید اسدبیگی، مهرداد رستمی، مجتبی کحال‌زاده، جواد بصیرانی و علی‌اکبر میرزایی به‌اتهام مشارکت در تشکیل شبکه سازمان‌یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارزهای دولتی، در دادگاه در حال محاکمه هستند. البته پیچیدگی‌های این پرونده سبب شده شرکت نیشکر هفت‌تپه، شرکت بین‌الملل دنیای معتمد پارسه،‌ شرکت آریاک صنعت داتیس و شرکت دریای نور زئوس هم به‌عنوان شخصیت‌های حقوقی پای میز محاکمه بیایند.

قاضی مسعودی‌مقام برای رسیدگی به این پرونده با اسامی دیگری هم مواجه است؛ هرچند نمی‌توان به‌قطعیت این اسامی را مجرم دانست؛ اما به هر حال شامل وزیر و استاندار و وکیل و... می‌شوند که اهمیت پرونده را دوچندان کرده است.

رونمایی از سلطان های قیر، فولاد، سکه و خودرو

پس از مطرح شدن القاب و عناوینی مانند سلطان قیر، سلطان فولاد، سلطان سکه و... یک ماه گذشته از سلطان خودرو هم رونمایی شد؛ البته بهتر است از لقب سلاطین خودرو یاد کنیم زیرا وحید بهزادی و همسرش نجوا لاشیدایی، دست در دست همدیگر در بازار خودرو اختلال ایجاد کردند. کشف یکصد کیلو شمش طلا و 25 هزار سکه طلا از منزل شخصی این زوج، اثبات‌کننده نقش آنها در برهم ریختن نظم بازار اقتصادی است که آثار زیان‌بخش آن دامنگیر بسیاری از خانوارهای کشور شده است.

وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی با واسطه‌گری محمد عزیزی و فریدون احمدی از نمایندگان مجلس دهم، قرارداد مشارکت در ساخت و تولید 6 هزار و 700 خودرو را با سایپا با مبلغ آورده 30 میلیارد تومان منعقد کردند، قراردادی که به خودی خود در بازار خودرو اخلال ایجاد کرد. این تنها یکی از موارد اتهامی زن و شوهر اخلالگر اقتصادی بود. وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی، جرم‌‌های دیگری همچون قاچاق موبایل، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت در شرکت‌های هرمی، قاچاق ارز از کشور از طریق شرکت‌های متعدد صوری و کاغذی و با ثبت سفارشات غیرواقعی، نفوذ در شبکه بانکی کشور از طریق نمایندگی دل افکار شیراز و اخذ کد دوم نمایندگی از شرکت خودروسازی سایپا به‌خلاف مقررات و ضوابط قانونی را به دوش می‌کشند و در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده‌اند.

در این پرونده دو نماینده مجلس دهم نیز محکوم به زندان شده‌اند که با پایان کار مجلس پیشین برای اجرای حکم به زندان معرفی شدند. مدیرعامل سابق سایپا هم از دیگر محکومان این پرونده است تا بر این اساس ثابت شود که قوه قضائیه در اجرای عدالت قضایی از هیچ امری کوتاهی نمی‌کند.

طبری محاکمه شد؛ اما این دادگاه خودزنی نیست

از حضور رئیسی در جایگاه قاضی‌القضاتی خیلی نگذشته بود که رسانه‌ها خبر دادند او یوسف باقری را به‌جای اکبر طبری، به‌عنوان سرپرست معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه منصوب کرد. طبری شخص بانفوذ در قوه قضائیه بود که طی بیست سال حضور در این قوه، در روند پرونده‌ها اعمال نفوذ می‌کرد و ثروت نجومی بسیاری برای خود اندوخته بود که به‌قیمت ممانعت از احقاق حق و اعمال عدالت تمام شده بود. دستگیری و محاکمه این فرد متنفذ دستگاه قضا در مخیله کسی نمی‌گنجید؛ اما 19 خرداد امسال، نقطه عطفی در قوه قضائیه محسوب می‌شود که مبارزه با فساد را حتی اگر درون خود باشد رها نخواهد کرد و این‌چنین تحسین همه را برانگیخت.

در بخشی از کیفرخواست این پرونده آمده است؛ متهم ردیف اول اکبر طبری فرزند احمد متولد بابل، ایرانی و شیعه و معاونت وقت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه است که بر اساس کیفرخواست متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه چندنفری در ارتشا، با وصف سردستگی، اخذ رشوه از حسن نجفی به‌مبلغ بیش از 80 میلیارد ریال وجه نقد، اخذ زمین به‌مساحت 300 مترمربع در خیابان کریم‌خان، اخذ زمینی مشجر به‌مساحت هزار و 657 مترمربع واقع در قریه نجار کلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به‌مساحت 108 مترمربع در مجتمع سانا، تحصیل وجه نقد به‌مبلغ 100 هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به‌مبلغ 42 میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال‌زاده به‌مبلغ 183 میلیارد و 233 میلیون و 300 هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری به‌میزان 5 قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال‌زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان لومار است.

دریافت رشوه از جلیل سبحانی بابت هزینه نصب کابینت در واحدی در مجتمع سانا به‌مبلغ 150 میلیون ریال، پولشویی از طریق انتقال دو واحد آپارتمان در لومار به فرهاد مشایخ، پولشویی از طریق انتقال ویلای مصطفی نیازآذری به خانم حکیمه شیرمحمدی، جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیازآذری، اعمال نفوذ با سوءاستفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال‌زاده، اعمال نفوذ با سوءاستفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده داوودی سرخوش شهری و سایرین، اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی وریا مولانایی، تأثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری، گرفتن وعده و تعهد در پرونده سید هادی رضوی و خرید زمین از حمید محمدی از دیگر اتهامات وی است.

چراغ روشن و فراگیر عدالت

از دیگر دادگاه‌ها و پرونده‌هایی که طی یک سال گذشته روند رسیدگی آنها در دوره اخیر قوه قضائیه با استقبال بسیاری مواجه شده است، پرونده‌های کارگران هپکو است که به عقب افتادن حقوق اعتراض کردند و به‌جرم اخلال در امنیت کشور دستگیر و محاکمه شدند اما با نگاه ویژه آیت‌الله رئیسی تبرئه شدند. پرونده پتروشیمی که در آن دانه‌درشت‌های اقتصادی و داماد یکی از وزیران دولت یازدهم مجرم شناخته شدند، پرونده فساد دارویی که دختر وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت قبلی در آن متهم ردیف اول بود، پرونده امنیتی روح‌الله زم، و تعدادی دیگر از پرونده‌ها که نشان از عزم جزم قوه قضائیه برای حرکت به اجرای عدالت، احقاق حقوق مظلومان و بازیابی اعتماد جامعه است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟