۵۰ درصد زندانیان امنیتی مشمول مرخصی شدند

به گزارش رکنا، اسماعیلی در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت ناآرامی‌ها در برخی زندان‌ها از جمله زندان سقز گفت : ما در این ایام متاسفانه یکی دو حادثه در برخی زندان ها داشتیم از جمله در زندان سقز که با یک برنامه ریزی و توطئه از ناحیه تعدادی از زندانیان انجام شد و در کنارش با سهل انگاری برخی از کسانی که در حوزه زندان خدمت می کردند شاهد فرار زندانیان از سقز بودیم اما بلافاصله اعلام کردیم که حتما هم باید این زندانیان دستگیر شوند و هم با افرادی که قصور کردند برخورد شود. برای برخی از آن‌هایی که قصور کردنده بودند پرونده تشکیل دادیم و برخی بازداشتند و با همکاری مراجع و مجموعه زندانبان اکثر این زندانیان دستگیر شدند و تعدادی خود معرف امدند. امروز انگشت شماری از آن‌ها بیرون‌اند. خوشبختانه هم عامل اصلی و محرک و طراح این توطئه دستگیر شد و هم در بین فراریان تمامی کسانی که جرایم خشن انجام داده بودند و جزو مجرمین خطرناک بودند به موقع دستگیر شدند. الان کسانی که باقی ماندند کسانی هستند که اتهامات سنگینی ندارند و ما در اولویت‌مان دستگیری کسانی را قرار داده بودیم که جرم سنگین داشتند که با صلابت آنها را شناسایی کردیم و به زندان برگردانیم و مجازات می کنیم.

وی افزود: بهتر است کسانی که باقی ماندند خودشان برگردند. آن‌ها جزو کسانی‌اند که مجازات سبک دارند و فریب خوردند اما یک درسی برای عوامل زندانبانی شد و خوشبختانه برخی از موارد که دنبال تحرکاتی بودند را توانستیم کنترل کنیم و عوامل وظیفه‌شناس و آگاه و هوشیار توانستند در کشور امنیت زندانها ر ا برقرار کنند و معلوم شد اینجا یک توطئه و یک سهل انگاری و تبانی در یک مورد خاص بود که این نتیجه را داشت. ما در مورد امنیت زندان ها کوتاه نمی‌آییم و از نیروی انتظامی و بخش های امنیتی تشکر می کنم.

اسماعیلی تاکید کرد: هم امنیت و هم سلامت در زندان ها برقرار است. کسانی که در زندان ها هستند درست است که مجرم اند اما حقوقی دارند از جمله حق حیات و سلامت و بهداشت عمومی و در این قصه با کمک وزارت بهداشت و کمک بخش های مختلف تمام اقدامات بهداشتی در زندان ها انجام شده است و ما امروز نگرانی در امنیت و سلامت زندان‌ها نداریم.

صدور دستورالعمل رسیدگی به پرونده های مسن

اسماعیلی تصریح کرد: از اقدامات خوب دیگر در سال گذشته صدور دستورالعمل رسیدگی به پرونده های مسن بود و بیش از 50 درصد از پرونده‌های مسن در دی و بهمن 98 رسیدگی شد اما شیوع کرونا در کشور مجال استقرار اجرای این دستورالعمل در اسفند ماه از ما گرفت. در سال 99 این دستورالعمل استمرار می یابد. در 6 ماهه سال 99 بخش عمده‌ای پرونده مسن تعیین تکلیف می‌شود.

فوت600 نفر به دلیل استفاده از الکل

اسماعیلی در خصوص استفاده از الکل در کشور گفت: در این رابطه تعدادی توزیع کننده در شهرهای مختلف بازداشت شدند و باید پاسخگوی اعمال خودشان باشند و هم به مصرف کنندگان و هم به ارائه کنندگان هشدار می‌دهم دست از این اقدام نادرست بردارند.

وی افزود: عددی که دادند این بود که بیش از ۶۰۰ نفر در این رابطه فوت شدند.

حمایت حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی

وی افزود: در سال 1399 و با هدف تحقق جهش تولید ان‌شالله سعی خواهیم کرد با کمک و حمایت حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی و نیز حمایت های لازم از آن‌ها از جمله تامین امنیت قضایی و اقتصادی برای تولید کنندگان کمک به بهبود فضای کسب و کار با اصلاح ساختارهای فسادزا و رفع دیوان سالاری های ظالمانه و حذف دالان های تاریک و صدور مجوز و امضاهای طلایی و به ویژه با مبارزه همه جانبه و مقتدرانه و قاطع با فساد و قاچاق کالا سهم خودمان را در انجام این ماموریت مهم ایفا کنیم.

وی تصریح کرد: یکسال و یک ماه از آغاز دوره تحول و مدیریت جدید قوه قضاییه و یکسال از توفیق حضور م به عنوان سخنگوی قوه سپری شد، در این مدت تلاش کردیم مردم و مخاطبان ما و همکاران ما تحول را به خوبی احساس کنند و سعی کردیم مراجعین به دستگاه قضا و عامه مردم طعم شیرین عدالت و خدمت را بچشند. اینک به شکرانه توفیقی که در این مسیر خداوند به ما عنایت کرد از خداوند و همه همکاران عزیزمان که با تلاش و مجاهدت شبانه روزی در این مسیر گام برداشتند سپاسگزاری می کنم.

بین دیدگاه‌های سران قوا فاصله‌ای نیست

وی تاکید کرد: بین دیدگاه‌های سران قوا فاصله‌ای نیست و بی جهت برخی از شیاطین با گزینش برخی از عبارات سعی در القای تضاد بین بخش‌های مختلف نداشته باشند.

وظایف قوه قضاییه در تحقق شعار سال

اسماعیلی درباره وظایف قوه قضاییه در تحقق شعار سال(جهش تولید) ادامه داد: در اولین جلسه مسوولان قوه قضاییه با حضور تعدادی از مسوولان ذیربط در هفته اول فروردین امسال این موضوع در دستور کار قرار گرفت و نقش قوه قضاییه در جهش تولید مشخص شد. ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه که از سال ها قبل تشکیل شده ماموریت یافت تا تحقق شعار امسال را در جهت مقابله با قاچاق پیگیری کند.

بیش از ۵۰ درصد زندانیان امنیتی ما مشمول مرخصی شدند

وی ادامه داد: اکثر قریب به اتفاق این زندانیان بازداشت شدند و امروز انگشت شماری از این افراد بیرون ماند و خوشبختانه عامل اصلی این موضوع بازداشت شد. برخی هم اقدام به خود اظهاری کردند و کسانی که باقی ماندند افرادی هستند که جرایم خشن ندارند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: کسانی که بیرون هستند افرادی هستند که جرایم شأن سبک است و به نظر می‌رسد فریب خوردند؛ مشخص شد یک توطئه، سهل انگاری و تبانی بود؛ اما به طور کلی وضعیت امنیتی زندان‌های ما قابل قبول است و به همین جهت از مساعدت‌های نیروهای مختلف از جمله نیروی انتظامی کمال تشکر را دارم و باید بگویم امنیت و سلامت در زندان‌ها برقرار است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟