نجات هنر فرش ایرانی با صدور شناسنامه

به گزارش رکنا، یکی از مهمترین مشکلات فرش دستباف ایران عدم اعتماد مصرف کنندگان فرش ایرانی به این هنر چه در داخل و چه در خارج از ایران است. اما فرش دستباف ایرانی چه مسیری را طی کرده که به بی‌اعتمادی مصرف کنندگان منتهی شده است. یکی از دلایل آن به تولیدکنندگان خارجی و دلیل دیگر به تولیدکنندگان داخلی بر می‌گردد.

فرش دستباف

همه ما تاکنون شنیده ایم که تولیدکنندگان خارجی در کشورهایی همچون چین، نپال، هند پاکستان، ترکیه و ... فرش های دستبافی به نام و مارک فرش ایرانی در بازار های بین الملل عرضه می‌کنند و همچنین تولیدکنندگان متقلبی در داخل ایران با تولید فرش‌هایی با مواد اولیه نامرغوب و کیفیت نامناسب و یا عرضه فرش دستباف‌گونه و ماشینی به جای فرش دستباف اصیل ایرانی، موجب بی‌اعتمادی دوستداران فرش ایرانی بیش از پیش شده‌اند.

 این موضوع به قدری پررنگ شده که بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند کفپوش‌های دیگر را جایگزین فرش دستباف ایرانی کرده تا بهای زیادی را بابت فرش های تقلبی نپردازند.

شناسنامه فرش دستباف

علاوه بر این مشکلات، یکی دیگر از مواردی که منجر به عدم تمایل مصرف کنندگان به خرید فرش های دستباف گران قیمت شده، نبود زیرساختی برای ثبت مالکیت آن می باشد. اگر فرش دستباف یک کالای سرمایه ای است چگونه میتوان بدون ثبت مالکیت آن در مرجعی معتبر، تمایل به خرید آن داشت. اما چگونگی حل این مشکلات بسیار ساده است. وجود شناسنامه‌ و گواهینامه ای که بتواند اصالت، هویت و مالکیت فرش دستباف ایرانی را تایید نماید و پایدار، ماندگار و کاربردی باشد.

شرکت دانش ‌بنیان «ایران گره» بعد از سال‌ها تحقیق و پژوهش و آسیب شناسی در حوزه فرش دستباف، اولین راه حل نجات فرش دستباف ایرانی از بحران پیش آمده را صدور شناسنامه و گواهی مالکیت فرش دستباف ایرانی تشخیص داد و به همین دلیل برای ساخت اولین پلتفرم اختصاصی برای ثبت فرش دستباف وارد فاز تحقیقاتی شد.گ و بعد از سال‌ها بررسی و آزمون و خطا توانست شناسنامه ای کامل و جامع که پاسخگوی نیاز های جامعه فرش و عموم مردم باشد، ارائه کند و در حال حاضر به عنوان تنها مرجع رسمی صدور شناسنامه و گواهی مالکیت در حال فعالیت است.

شرکت ایران گره در سال 1399 با رونمایی شناسنامه و گواهی مالکیت فرش دستباف ایرانی در نهاد ریاست جمهوری و در حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر صمت و رییس مرکز ملی فرش ایران، به طور رسمی آمادگی خود را برای صدور شناسنامه برای تمامی فرش های اصیل بافته شده در مناطق مختلف کشور اعلام کرد.

مرکز ملی فرش دستباف

مجموعه ایران گره در راستای تایید اصالت و هویت فرش دستباف ایرانی شفاف سازی و صداقت را هدف اصلی خود قرار داده و با انتخاب کارشناسان و متخصصان خبره و فراهم سازی زیر ساخت های اساسی، راه را برای بیرون آمدن از این بحران هموار کرده است.

از ویژگی های بارز شناسنامه و گواهی مالکیت ارائه شده توسط این مجموعه می‌توان به نشان تاییدیه فرش دستباف از وزارت صمت، رمزینهٔ پاسخ سریع (QR_Code) برای استعلام و پیگیری، درج مشخصات جامع و کامل فرش دستباف به همراه عکس کامل فرش، مهر و امضای مرجع تایید کننده و کارشناس مربوطه، درج مشخصات مالکیت و امکان انتقال مالکیت و صدور مجدد به نام مالک نهایی، مجهز به فناوری RFID به جهت منحصر به فرد بودن، ذخیره سازی و پشتیبان گیری داده ها در یک سرور مجزا به صورت مادام العمر و ارائه شناسنامه به دو صورت تک برگ و چند برگ، مجلد و با دو زبان فارسی و انگلیسی اشاره کرد.

زهرا شوندی

کدخبر: 814862 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟