وزیر فرهنگ نمایشگاه عکس های سیل را افتتاح کرد

نمایشگاه- عکس- سیل

وزیر فرهنگ و ارشاد عصر روز شنبه در آئین افتتاح نمایشگاه عکس سیل، با عنوان «خانه ای که سیل برد، مهری که سیل آورد» حاضر شد و از نمایشگاه بازدید کرد.

عکاسان مطبوعاتی از نخستین نفراتی بودند که دوشادوش نیروهای امدادی در مناطق سیلزده حضور یافتند و با ثبت تصاویر و انتشار آن علاوه بر نشان دادن شدت و گستردگی حادثه، لحظات زیبایی از همدلی و همیاری مردم را به تصویر کشیدند و نقش پررنگی در زمینه اطلاع رسانی ایفا کردند.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در راستای رسالت حرفه‌ای و اخلاقی خود، با مشارکت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعیت هلال احمر، سازمان زیبا سازی شهر تهران، مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهر داری تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو تهران، اقدام به فراخوان عمومی عکس سیل از عکاسان سراسر کشور اقدام کرد.

سید عباس صالحی در بازدید از نمایشگاه عکس «خانه‌ای که سیل برد، مهری که سیل آورد: یادآورشد: متأسفانه در ابتدای امسال بیش از صدشهر، چندین استان و چهار هزار روستا درگیر سیل با حواشی گسترده آن شد؛ نمایشگاهی که امروز دیدیم این اتفاقات را همراه با خسارات وارد شده و بخش‌های ایجابی و مثبت آن روایت کرده است.

عکس-سیل-نمایشگاه

 

وی ادامه داد: هشتاد عکسی که از پنجاه عکاس در این نمایشگاه به تصویر کشیده شده نشان می‌دهد که عکاسان خبری و مطبوعاتی ما چگونه می‌توانند در بحران‌ها و حوادث اجتماعی در کنار بقیه بخش‌های امداد اجتماعی قرار بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: کشور ما به دلیل اینکه در معرض بحران‌های طبیعی مختلف قرار دارد طبیعتاً امداد اجتماعی برایش مساله مهمی است، این امداد اجتماعی به نحوی وظیفه عام جامعه است، اما در این میان برخی گروه‌ها نیز وظیفه خاصی را می‌توانند به عهده داشته باشند، این گروه‌ها می‌توانند با وقوع چنین حوادثی با توجه به وظایف خاص خود نقش کمک‌کننده داشته باشند و در زمان بحران و بعد از آن در کنار مردم بحران‌زده قرار بگیرند.

صالحی یادآور شد: سیل امسال اتفاق خاصی را برای کشور رقم زد، ما در طول حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ سال گذشته با چنین اتفاقی از لحاظ گستردگی و ابعاد مواجه نبودیم، اینکه این اتفاق در حدود یک ماه یا بیشتر ادامه پیدا کرد و بیش از ۱۰۰ شهر در حدود بیش از ۲۰ استان را درگیر خود کرد و در حوزه‌های مختلف خسارت‌های زیادی را اعم از زیرساختی و غیرزیرساختی وارد کرد امری کم سابقه بود.

وی افزود: روایت این اتفاق از زاویه دوربین عکاسان مطبوعاتی به عنوان ثبت یک اتفاق بسیار می‌تواند مهم باشد، اتفاقات بزرگ اجتماعی گاهی به خاطر اینکه ثبت درستی نمی‌شوند طبیعتاً ممکن است از حافظه تاریخ محو شوند اما عکاسان خبری در کنار رسانه‌ها و فضاهای دوربینی عام کمک می‌کنند که این اتفاقات ثبت خاطره و واقعیت تاریخی دقیق‌تری بشوند.

نمایشگاه- سیل

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در کنار این ثبت و حافظه تاریخی عکس‌هایی که در حوزه عکاسان حرفه‌ای رخ می‌دهد کارکردهای دیگری دارد، یکی از کارکردهای مهمی که در این سیل در کنار خسارت‌های دیگر رخ داد این بود که ما شاهد همدلی‌ها و همیاری‌های بسیار خوب بودیم، اعتماد اجتماعی مردم به یکدیگر تقویت شد و ارتقا پیدا کرد، مردمی که همدیگر را نمی‌شناختند به کمک هم آمدند، حتی اقوامی که یکدیگر را کمتر دیده بودند در کنار هم قرار گرفتند؛ مذاهبی که در فاصله مذهبی قرار داشتند در سیل در کنار هم ایستادند.

صالحی ادامه داد: تمام این اتفاقات برای ما به منزله یک اتفاق اجتماعی بزرگ بود که نیازمند افزایش سرمایه‌های اجتماعی در کشور است؛ اتفاقی که ما در سیل امسال داشتیم از زاویه دوربین می‌تواند از یک اتفاق، برداشت ماندگاری را برای ارتقای سرمایه اجتماعی کشور ثبت کند؛ در داخل این عکس‌ها نمونه‌های فراوانی از این نگاه و زوایه را می‌توان دید.

وی اضافه کرد: ما به دلیل اینکه یک کشور در معرض بحران‌های طبیعی هستیم بحث محیط‌زیست برای ما یک موضوع جدی است، اینکه ما محیط‌زیست را باید جدی‌تر بگیریم و همین تعبیری که برخی به کار می‌بردند با این مضمون که «کسی که با طبیعت مهروزی نکند طبیعت هم با او مهروزی نخواهد داشت یا اینکه کسی در خانه رود؛ خانه بسازد رود به خانه او رحمی نمی‌کند» کاملاً درست است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به طور طبیعی ما نیازمند این هستیم که مسائل محیط زیستی و طبیعی خود را جدی‌تر بگیریم تا از بلایای طبیعی در کشور بیشتر مصون باشیم؛ بنابراین از زوایه دیگر عکاسان هنری به ما هشدار می‌دهند که با محیط‌زیست و طبیعت مهربانانه‌تر برخورد کنیم.

عکاسان حرفه‌ای در نمایش تجربه‌های امدادرسانی موفق عمل کردند

صالحی بیان کرد: در این عکس‌ها همچنین یک روایتی از تجربه‌های امداد را هم می‌توان دید، روایت از تجربه‌های امداد هم اهمیت دارد، ما به اعتبار شرایطی که داریم باید این حجم از انباشتگی امداد را داشته باشیم، در کنار همه‌ی این نکات مثبت تصاویر هنرمندانه، زیبا و خلاقانه‌ای که شکل گرفته ابعاد مختلفی از زوایا روحی، انسانی و عاطفی را در این عکس‌ها به ما نشان داد.

وی در مورد فضای برپایی این نمایشگاه در ایوان انتظار میدان ولیعصر نیز گفت: به نظر می‌آید برخی مسائل را به اندازه‌ای که عمومی هستند باید در فضاهای عمومی‌تر دید، در حقیقت حوزه‌ی مسائل طبیعی و سیلی که امسال داشتیم طبعاً یک مساله عام اجتماعی هستند، هر مقداری که آثار هنری که با چنین سوژه‌هایی درگیر هستند در فضای عمومی عرضه شوند ارتباط مردم هم با حوزه‌ی آن سوژه و هنر را نزدیک‌تر می‌کند.

صالحی تصریح کرد: ما به طور طبیعی باید هنر را عمومی‌تر کنیم، مردم باید حس بکنند که هنر در قالب‌های مختلف از جمله عکاسی حرفه‌ای و هنری با زندگی مردم تماس‌های نزدیکی دارد، مردم نباید احساس کنند که این هنر مربوط به یک قشر خاص است، هنر نیاز زندگی عمومی مردم است و هر مقدار بتوانیم با سوژه‌های عمومی‌تر هم زمینه ارتباط مردم با سوژه را فراهم کنیم و هم زمینه روحی و مصرف هنری جامعه را ارتقا بدهیم به فرهنگ و حل مسائل اجتماعی کمک کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان در مورد برپایی این نمایشگاه در سایر استان‌ها نیز گفت: با همین نگاه صحبت‌هایی صورت گرفته تا بتوانیم این نمایشگاه را در استان‌های دیگر با کمک ادارات کل ارشاد و شهرداری‌ها و مجموعه‌های دیگر انجام بدهیم، این موضوع حتماً می‌تواند از زاویه امداد و کمک به سیل‌زدگان و هم انتقال این تجربه اجتماعی و هنری به دیگران کمک کند.

از میان بیش از دو هزار عکس ارسالی، در نهایت ۸۶ فریم عکس از ۵۱ عکاس به انتخاب آقایان رضا معطریان، ابراهیم نوروزی و مرتضی نیکوبذل از شنبه ۲۵ خرداد ماه به مدت ۱۰ روز در ایوان انتظار میدان حضرت ولیعصر (عج) به روی دیوار می‌رود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه در یک مکان عمومی ترغیب و تشویق هر چه بیشتر مردم و مسئولان به همیاری و کمک به هموطنان سیل‌زده و جلوگیری از فراموش شدن آنان است.

عباس عزیز پور، عبدالله حیدری، ابوالفضل نسایی، احمد حسنی، علیرضا معصومی، علیرضا افشاری، علیرضا محمدی، عمید فراهی، امین برنجکار، امیر خلوصی، امیر عبیداوی، عزیز بابانژاد، بهزاد صلاحورزی، فائزه کابلی، فرزام صالح، حمید املشی، حمید وکیلی، حسن غفاری، حسن کمالی، حسین مرصادی، کامیار خطیبی، کیوان جعفری، مهناز دژبان، مجید خواهی، مسعود شهرستانی، مهدی قاسمی، مهدی محبی پور، مهدی پدارمخو، مهدی ورال، مهدی حسنی، محمد عباسی، محمد آهنگر، محمد امین نجفی، محمد برنو، محمد حسن عامری، محمد مهیمنی، محسن اسماعیل زاده، مرتضی صالحی، مصطفی حسن زاده، مصطفی عبیداوی، مصطفی رودکی، پیام ثانی، پوریا پاکیزه، پویان طباطبایی، رضا احمد وند، سعید سروش، سجاد صفری، ساتیار امامی، سید سعید سجادی، سید وحید حسینی و سهیل زند آذر عکاسان حاضر در نمایشگاه هستند.

علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، حجت الاسلام سید محمود دعایی به همراه جمعی از عکاسان و علاقمندان نمایشگاه عکس «خانه ای که سیل برد، مهری که سیل آورد» عصر روز شنبه در مراسمی که عصر شنبه در ایوان انتظار میدان حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد، شرکت داشتند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

افتتاح نمایشگاه عکس "سیل" در ایوان انتظار میدان ولیعصر

کدخبر: 482772 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟