یادداشت

هنر نباید از اقتصاد ضربه بخورد / شاهین فرهت، آهنگساز پیشکسوت

فرهنگ وهنر ارکان مهم یک جامعه هستند و اگر بودجه کمی به این حوزه تعلق گیرد دیگر چیزی از هنر Art باقی نمی‌ماند. همه ما می‌دانیم که کشورمان در شرایط بد اقتصادی قرار دارد ولی این مشکل نباید به فرهنگ و هنر ضربه بزند پس مسئولان باید بودجه خوبی به این بخش در سال آینده اختصاص دهند.

در شرایط نامناسب اقتصادی فرهنگ و هنر می‌تواند شادی را به جامعه تزریق کند و به همین دلیل است که این بخش مهم‌ترین حوزه است زیرا می‌تواند امید را در دل مردم زنده کند. همه هنرمندان از مسئولان می‌خواهند تا در سال آینده بودجه خوبی برای بخش فرهنگ و هنر در نظر بگیرند.

از مهم‌ترین آسیب‌ها این است که نبود فعالیت‌های هنری سبب می‌شود جامعه بی‌روح شود و افسردگی سر تا سر جامعه را فرا گیرد.

بودجه فرهنگ وهنر باید دوبرابر شود / قطب‌الدین صادقی، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه

این دوران مسئولان نباید بگذارند بخش فرهنگ وهنر ضربه بخورد. بودجه بخش فرهنگ وهنر نه تنها نباید کم شود بلکه باید بیشتر هم شود؛ چرا همیشه بخش فرهنگ وهنر خاکریز می‌شود؟ چرا بحران به هنرمندان منتقل می‌شود؟ در حالی که در شرایط بحرانی بخش فرهنگ و هنر نیازمند حمایت و توسعه است. وقتی تولید فرهنگ وهنر به خطر بیفتد خلأ ایجاد می‎شود. این خلأ، ناامیدی، سردرگمی، خستگی و یأس با خود به همراه دارد از همه بدتر فضایی ایجاد می‌شود برای ورود کالای فرهنگی بیگانه که لزوماً با فرهنگ اصیل ما هماهنگ نیستند. از سویی دیگر با کم شدن بودجه، هنرمندان بیکار می‌شوند و این بحران خانوادگی و اقتصادی، به آنها لطمه می‌زند. بیکاری، یأس و ناامیدی باعث می‌شود، این تلخی به تفکر، عواطف و آثار هنرمندان وارد ‌شود و آنها دوباره آن را به جامعه برمی‌گردانند که بسیار اتفاق بدی است. بودجه فرهنگ و هنر باید دوبرابر شود. یک رایحه و اندکی خوش‌بینی وجود دارد که به جامعه تزریق می‌شود حداقل این خوش‌بینی در آثار هنرمندان فروکش نکند.

آسیب سرشاخه‌های نازک اجتماع / نصرالله افجه‌ای، چهره ماندگار خوشنویسی

جوان‌ها و هنرمندان بی‌نام و نشان هستند که از کمبود بودجه هنر رنج می‌برند. در سال‌های اخیر در حوزه تجسمی شاهد بودیم که وزارت ارشاد خرید اثری از هنرمندان این عرصه نداشته ولی در عین حال هنرمندان تجسمی در بیشتر زمینه‌ها تابع تصمیمات این وزارتخانه بودند. آنچه هنرمند Artist را سرآمد می‌کند درواقع تکیه بر توانایی‌های شخصی خودش است. هنرمند را نمی‌توان با بخشنامه ادرای ساخت؛ اما در عین حال نمی‌توان از ارزش‌گذاری اجتماع نیز غافل شد. کما اینکه در جوامع پیشرفته نقش و جایگاه هنرمندان مشخص و واضح است. به نظرم بی‌توجهی به مسائل مالی هنر و هنرمندان از نادانستگی است، نباید چنین تلقی شود که فرهنگ برای تصمیم‌گیران کشور در درجه دوم و سوم اهمیت قرار دارد زیرا چنان نگاه و باوری به زیرساخت‌های اندیشگی و فرهنگی جامعه آسیب جدی ‌می‌زند. نباید تصور شود مسئولان با هنر بیگانه‌اند و به همین دلیل بودجه آن ناچیز است، زیرا کارکرد هنر ساخت اخلاق و فرهنگ تک تک مردم جامعه است. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444732 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟