جایزه بنیاد «دکتر شوشا» به محقق جوان ایرانی تعلق گرفت

به گزارش گروه علمی رکنا ؛ منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت (EMRO) هر ساله یک محقق برتر را به عنوان برنده جایزه فلوشیپ بنیاد «دکتر شوشا» انتخاب و معرفی می کند که جایزه امسال به محقق جوان ایرانی تعلق گرفت.
دکتر «گلاله اصغری» روز سه شنبه با اشاره به عضویت 20 کشور منطقه مدیترانه شرقی به خبرنگار علمی ایرنا گفت: طبق فراخوان، کشورهای عضو، یک محقق جوان که در زمینه بهداشت و سلامت عمومی کارهای شاخص انجام داده است را به این بنیاد معرفی کردند تا یک نفر از میان آنها به عنوان برنده جایزه، انتخاب و معرفی شود.
پژوهشگر پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پیشگیری و ارتقای سلامت جامعه در این منطقه را از مهمترین اهداف بنیاد دکتر شوشا برشمرد.
برنده این جایزه منطقه ای، اصلی ترین فعالیت خود را مشارکت در طرح مطالعاتی قند و لیپید تهران اعلام کرد و گفت: مطالعه قند و لیپید تهران یک مطالعه بزرگ جمعیتی در منطقه است و سهم بیشتر فعالیت های پژوهشی من بررسی دریافت های غذایی و نقش تغذیه در کاهش بیماری های غیر واگیر در قالب این مطالعه بوده است.
اصغری توضیح داد: این مطالعه بیش از 20 سال است که با هدف کاهش بیماری های غیر واگیر به خصوص دیابت و بیماری های قلبی و عروقی در شهر تهران در حال انجام است.
بنیاد دکتر شوشا در سال 1966 به یادمان دکتر علی توفیق شوشا، اولین مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی بنا نهاده شده و اعطای جایزه امسال این بنیاد به محقق ایرانی، به واسطه پیشینه پژوهشی وی در خصوص تغذیه و مطالعات اپیدمیولوژی تغذیه با تمرکز بر بیماری های غدد درون ریز تعلق گرفته است. 
این جایزه با درجه بالای اعتبار بین المللی به صورت سالیانه به این ترتیب اهدا می شود که هر یک از کشورهای حوزه شرق مدیترانه، یک نفر را به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی و پس از داوری موشکافانه و فراگیر، عنوان مزبور تنها به یک نفر که برجسته ترین فعالیت ها در حوزه سلامت را انجام داده باشد تعلق می گیرد. 
از جمله معیارهای پذیرش در روند اعطای این جایزه علمی، پیشینه پژوهشی برجسته، تسلط به زبان انگلیسی و سن کمتر از 35 سال درنظر گرفته شده است.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 474707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟