لیلا حاتمی به مردان خارجی محرم تر است یا به ایرانی ها !  / عریانی جنجالی خانم بازیگر ! + عکس ها

لیلا حاتمی متولد 9 مهر 1351 بازیگر است. لیلا حاتمی یکی از برجسته‌ترین بازیگران زن ایرانی در جهان است. لیلا حاتمی سه جایزه جشنواره فیلم فجر و یک جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم برلین دریافت کرده‌است. لیلا حاتمی در سال 1391 از سوی دولت فرانسه نشان لژیون دونور را دریافت کرد. لیلا حاتمی فرزند علی حاتمی و زری خوشکام است و اولین فعالیت سینمایی او در 12 سالگی با به تصویر کشیدن کودکی کمال‌الملک در فیلم کمال‌الملک 1361 بود.

اخیرا خبری در رابطه با رفع ممنوعیت نمایش فیلم «قاتل و وحشی» منتشر شد که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت.

وقتی وزیر ارتباطات وعده‌ی سیمکارت بدون فیلتر برای گردشگران خارجی می‌دهد در حالی که مردم ایران به دلیل وضعیت اسفبار اینترنت جانشان به لب رسیده، وقتی دیدن فیلم ایرانی که توقیف شده برای خارجی‌ها مجاز دانسته می‌شود و برای ایرانی‌ها نه، وقتی زنان دیپلمات خارجی اجازه دارند با هر پوششی مقابل مسئولان ارشد ما ظاهر شوند و آب از آب تکان نخورد ولی دختران خودمان بابت چند تار مو به‌ اشدِ وجه مجازات می‌شوند، وقتی تماشاگر عرب می‌تواند به راحتی با حجابی که با بی‌حجابی تفاوت چندانی ندارد وارد ورزشگاه شود و دختر ایرانی با حجاب کامل هم نمی‌تواند، وقتی چینی‌ها مجازند در آب‌های ما صید ترال انجام دهند و ماهی‌ها را مفت و مسلم برای خودشان جارو کنند ولی ماهیگیر جنوبی ما هر روز فقیرتر می‌شود، وقتی همیشه کیفیت جنس صادراتی از اجناس بازار داخلی مرغوب‌تر است، وقتی به خارجی‌های وابسته‌مان در آن‌طرف به دلار حقوق بالا می‌دهیم در حالی که مردم خودمان هشتشان گروی نه است، هفتاد درصدشان زیر خط فقرند و در تامین نیازهای اولیه زندگیشان مانده‌اند، وقتی به ضعیفترین مربی‌های خارجی‌ فوتبالمان چند برابر بهترین مربی‌های داخلی پول می‌دهیم، وقتی روزنامه رسمی‌مان وقیحانه کشور متجاوز را ستایش می‌کند و در صدد تحقیر کشوری برمی‌آید که مقابل تجاوز مقاومت می‌کند.

 

مردان خارجی به لیلا حاتمی نامحرم‌ترند یا مردان ایرانی؟

 

وقتی برای زلزله زدگان آنطرفِ دنیا هر روز غذای گرم می‌فرستیم و زلزله زده‌های خودمان را تحویل نمی‌گیریم تا خودِ مردم به دادشان برسند و خیلی چیزهای دیگر که بعضی‌هایش را می‌دانیم و بعضی‌هایش را نه، چرا بترسیم از اینکه به صراحت ادعا کنیم کاپیتولاسیون، همان مفهومی که بابتش در سال ۴۲ مقدمات یک انقلاب استارت خورد، به وضوح در کشور ما اجرایی شده و استقرار یافته است؟ برقراری این وضعیت تبعیض‌آمیز و حقارت‌بار تنها از حاکمانی برمی‌آید که به‌کلی مردمشان را دوست ندارند و حتی قیدشان را زده‌اند. این رابطه البته متقابل، بدیهی و اظهر من‌الشمس است.

مردان خارجی به لیلا حاتمی نامحرم‌ترند یا مردان ایرانی؟

مهدی خرم‌دل (منتقد و فعال رسانه‌ای) هم گفت: شما می‌آیی با در نظر گرفتن سابقه سرب و زندان زنان، شنای پروانه و... سر لیلا حاتمی را می‌تراشی و فیلمت را می‌سازی اما برخلاف رویه فیلم توقیف می‌شود و در نهایت تنها پروانه نمایش در خارج از ایران می‌گیرد. این نمودی از ابربحران پیش بینی ناپذیری است که هر سازندگی را به قمار تبدیل کرده.

رضا صائمی (روزنامه‌نگار) نوشته:  بعد از این همه پشت در بسته ماندن، به اندازه مخاطب خارجی برای مخاطب داخلی احترام قائل نبودند تا "قاتل و وحشی" را در ایران اکران کنند....گویی چشم مخاطب وطنی، نامحرم بود و تماشای سر تراشیده و گوش عریان لیلا حاتمی موجب گناه....اگر مشکل فیلم، گوش اوست که پیش از این در «دلشدگان» هم گوش هایش نمایان بود! گرچه بعید نیست بگویند آنجا رضایت پدر، جواز گوش پیدای دختر بود!....اگر سر تراشیده مشکل است که پیش از این زنانی با موهای تراشیده کم نداشتیم...از «فریماه فرجامی» در سرب و «رویا نونهالی» در زندان زنان گرفته تا «زهرا داود نژاد» در بچه های بد و «رویا تیموریان» در شیفتگی و «پانته آ بهرام» در شنای پروانه!....

مردان خارجی به لیلا حاتمی نامحرم‌ترند یا مردان ایرانی؟

ظاهرا مشکل نه نشانه تحریک مخاطب که «آستانه تحریک» پایین ممیزان است وگرنه آنکه با دیدن گوش، مدهوش می شود باید روی تخت روانکاوی بخوابد نه پشت میز ممیزی بنشیند!.....مشکل نه گوش های عریان بازیگران که سستی برهان سوداگرانی است که شرع را به شر بدل می کنند!... همان ها که گوش عریان را پس می زنند اما حلقه به گوش بودن را می پسندند!...آنها که نه گوش رویت پذیر که «گوش نصیحت پذیر» را دوست دارند!...دو گوش همسو و دو چشم بی سو را!...

* بعد از فیلترینگ #اینترنت برای ایرانی‌ها و رونمایی از سیمکارت بدون فیلتر برای خارجی‌ها، حالا نوبت به مجوز پخش فیلم برای خارجی‌ها و ممنوعیت دیدن آن برای ایرانی‌ها رسید؛ صدور مجوز نمایش «قاتل و وحشی» فقط برای خارجی‌ها خواهد بود و ایرانی‌ها نمی‌توانند سر تراشیده لیلا حاتمی را ببینند.

 * حمید نعمت‌الله یه فیلمی ساخته به اسم قاتل و وحشی که چند ساله به خاطر گوش لیلا حاتمی توقیفه. الآن گفتن خارج میتونی اکران کنی داخل نه. شبیه داستان همون طرح خاصشونه که برای دسترسی خارجیا به پیام‌رسانا بدون فیلترینگ گفتن سیم‌کارت مخصوص میدن بهشون.

کیوان کثیریان

کدخبر: 872963 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟