مهرداد اسکویی: بوی اسکار از سینمای مستند ایران استشمام می‌شود

به گزارش رکنا، به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، مهرداد اسکویی، مستندساز مطرح و داور بخش بین‌الملل جشنواره سینماحقیقت در حاشیه حضور در این رویداد سینمایی درباره وضعیت این روزهای سینمای مستند ایران گفت: به نظرم سینمای مستند قرار است اتفاق بسیار مهمی را برای ایران رقم بزند، من فکر می‌کنم در سال‌های آتی اتفاق بزرگ این است که فیلم‌های مستند بلند، نیمه بلند و کوتاه ایران پیشنهادهای بسیار جذابی برای سینمای قصه‌گوی ما خواهند داشت و شانه به شانه و گاهی پیش‌تر از سینمای داستانی حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: چند سال است سینمای داستانی ایران به صورت کلان در جشنواره‌های معتبر جهانی جایگاهش تضعیف شده است و در عین حال فیلم‌های مستند ایران در جشنواره‌های مستند و داستانی معتبر جهان جایگاه پیدا کرده است. من فکر می‌کنم این اتفاق موقعیت خوبی را پیش روی مستندسازان جوان و باسابقه ایرانی قرار داده است تا با کار، تلاش، آموزش و کسب تجربیات جدید بتوانند مسیر سینمای مستند را باز کنند و به نقطه‌ای برساند که سینمای ایران با فیلم‌های مستند جدید در جهان شناخته شوند. امیدوارم با فیلم‌هایی که امسال در جشنواره سینماحقیقت حضور دارند به این هدف مهم سینمای ایران را برسانند و فیلم‌های خوب ایرانی بتوانند جایگاه درخوری را در مجامع مهم سینمایی، تلویزیون‌ها، اکران های عمومی و نوشتار سینمایی به خود اختصاص دهند.

این مستندساز در پاسخ به اینکه برگزاری جشنواره‌ای چون سینماحقیقت تا چه اندازه در تبادل افکار و تجربیات سینماگران ایرانی و خارجی موثر است؟ توضیح داد: امسال به عنوان داور بخش بین‌الملل جشنواره سینماحقیقت اتفاق خوبی برای من رخ داد و توانستم با زلاتینا رسووا (مدیر جشنواره مستند میلینیوم بلژیک) و کارول پیکارشیک به تماشای فیلم‌ها بنشینیم، بسیار صحبت کنم و به تبادل نقطه نظرات با این دو سینماگر مطرح سینمای مستند جهان بپردازم. این اتفاق نشان می‌دهد ما تا چه اندازه می‌توانیم از سینمای جهان یاد بگیریم، این دوستان پس از تماشای فیلم‌های بخش بین‌الملل برخی از آثار را برای نمایش در جشنواره‌های کشورشان انتخاب کردند و این مسئله نشانگر انتخاب خوب جشنواره سینماحقیقت است.

اسکویی تاکید کرد: ما باید فیلم‌های ایرانی ببینیم تا بدانیم خودمان چه وضعیتی داریم و در مقابل باید به تماشای فیلم‌های خارجی بنشینیم تا ببینیم آن‌ها در فیلم‌هایشان چه می‌کنند و بدین ترتیب جایگاه خود را در سینمای مستند و قصه‌گوی جهان پیدا کنیم.

اسکویی درباره اینکه نقش جشنواره سینماحقیقت را در رونق سینمای مستند ایران چطور ارزیابی می‌کند، گفت: جشنواره سینماحقیقت را بهترین جشنواره خاورمیانه می‌دانم، این مسئله به راحتی به دست نیامده است و فکر می‌کنم آقای طباطبایی‌نژاد در این سال‌ها بسیار خوب عمل کردند، همچنین آقای حمیدی‌مقدم و تیمش سینمای مستند روز دنیا را از سینمای مستند روز ایران بهتر می‌شناسند چون به واسطه برنامه تلویزیونی که داشتند در تمام جشنواره‌های مهم دنیا حضور داشتند و پیوسته فیلم‌ها را تماشا می‌کردند. به عنوان مثال امسال چند فیلم خوب بخش بین‌الملل را در جشنواره‌های خارجی دیده بودند، این مسایل نشان می‌دهد جشنواره سینماحقیقت زنده است و می‌خواهد نسل پویا و به روزی را به سینمای مستند ایران معرفی کند که مهم‌ترین قصه‌گویان سینمای ایران باشند.

او ادامه داد: ما یک سینما داریم، برخی انیمیشن می‌سازند، برخی فیلم کوتاه، مستند یا داستانی؛ اگر سینمای مستند ایران در جشنواره بزرگ ایدفا جایزه می گیرد، سینمای داستانی باید هم خوشحال باشد هم نگران، خوشحال از بابت این موفقیت و نگران بابت اینکه سینمای مستند مهم‌ترین جوایز سینمای جهان را از آن خود کرده و می‌کند و آن‌ها عقب افتادند. ما دیگر در عرصه جهانی عباس کیارستمی ندارم، تنها اصغر فرهادی و چند سینماگر جوان و جاافتاده داریم که مشغول فیلمسازی هستند. ما باید چهره جدیدی به سینمای جهان معرفی کنیم که روح خلاق، بیان و مسیر شخصی داشته باشد و خودش به بیانی منحصر به فرد برسد نه آنکه به عنوان کارگردان فیلمی شبیه اصغر فرهادی بسازیم یا کیارستمی را کپی کنیم.

این کارگردان همچنین گفت: من سال‌هاست در کانون‌های اصلاح و تربیت ایران فیلم می‌سازم و بیان شخصی هم برای خود پیدا کردم، این مسیر من است. من شش فیلم باید در زندان بسازم که چهار فیلم را ساختم و دو فیلم مانده است، اما موضوع من فقط زندان نیست و بسیار برایم مهم است با چه شکل و فرمی می‌خواهم قصه را روایت کنم. من سال‌هاست روی این موضوع در حال تحقیق هستم و جهان این موضوع را می‌داند اما در ایران مدام می‌گویند ای بابا فیلم بعدی‌اش را هم در زندان ساخته است! به نظرم این اتفاق بدی نیست بلکه یک تجربه است که من فیلمساز می‌خواهم داشته باشم، ممکن است به شکست خورده‌ترین کارگردان سینمای ایران بدل شوم اما اجازه دهید من تجربه کنم.

اسکویی با تاکید بر اهمیت فرم و ساختار بیانی یک فیلم، بیان کرد: فرم بیانی برای من بسیار مهم است، در جشنواره ایدفا وقتی فیلم «سایه‌های بی‌خورشید» را دیدند گفتند چقدر با فیلم قبلی تو در فرم روایی، شکل روایت و ساختار متفاوت است. من این مسایل برای آنکه مغرور بشوم نمی‌گویم، همین الان چند خبرنگار گفتند تو بهترین جایزه تاریخ سینمای مستند ایران را دریافت کرده‌ای اما من می‌گویم این مسئله گذشته است و من دیگر مشغول ساخت فیلم جدیدم هستم. مهم‌ترین آرزوی من این است که «سایه‌های بی‌خورشید» فیلم قبلی‌ام را بگیرد و آرزوی بزرگ‌ترم این است که فیلم بعدی‌ام با نام موقت «سال‌های بی‌ماه» بتواند «سایه‌های بی‌خورشید» را که در 20، 30 جشنواره مهم دنیا پذیرفته شده است را بگیرد. من همیشه دوست دارم فیلم‌هایم را مردم ببینند، دغدغه‌هایم را مطرح کنم و فیلم جدیدم نسبت به فیلم قبلی‌ام بیشتر و بهتر دیده شود.

وی افزود: امیدوارم ما مستندسازان همه در کنار هم بتوانیم فیلم های خوب بسازیم و در کنار سینمای داستانی، کوتاه و انیمیشن سینمای ایران را به جایگاهی که شایسته‌اش است ارتقا دهیم. چرا چند سال است که حضور جهانی سینمای داستانی ما افت کرده است؟ باید ببینیم سینمای مستند، انیمیشن یا کوتاه می‌توانند به این حوزه کمک کنند؟ آیا با ورود پول‌های سنگین به سینما می‎توانیم موفق باشیم؟ سینمای مستقل، متفاوت و تجربه‌گرای ما در جهان شناخته شده است و در حال حاضرفرم، شیوه و ساختار روایی بسیار اهمیت دارد. در شرایط کنونی جشنواره‌های جهانی می‌خواهند ببینند سینماگران چه می‌خواهند بگویند و چگونه می‌گویند؟

اسکویی در پاسخ به اینکه جشنواره سینماحقیقت تا چه اندازه بر گسترش مخاطبان سینمای مستند ایران تاثیرگذار است، گفت: به نظرم ما در حال ارتقای شعور فرهنگی خود هستیم و تماشاگر سینمای مستند در حال رشد است، ما یکسری تماشاگر سینما داریم که کارمند یا کارگر نهاد و سازمانی است که شامگاه خسته است و می‌خواهد خانواده خود را به سینما ببرد تا اوقات خوشی را سپری کنند. ولی بخشی هم هستند که شامل جوانان، دانشجویان و ... می‌شود که می‌خواهند جهان بینی خود را بسازند، کنجکاوی خود را ارضا کنند و می‌خواهند ببینند در جهان چه خبر است و در این مسیر تمایل ندارند به اخبار تلویزیون‌ها و... اعتماد کنند بلکه می‌خواهند ببینند مستندسازان با چه اطلاعاتی جهان را روایت می‌کنند. سینمای مستند برای این افراد است که روز به روز در کشور بر تعدادشان افزوده می‌شود.

اسکویی بیان کرد: اگر ما انتخاب درستی برای اکران فیلم‌های مستند داشته باشیم و تغذیه مناسبی برای مخاطب تهیه کنیم، او را تشنه تماشای آثار این حوزه خواهیم کرد تا برای دیدن فیلم‌های بیشتر عطش داشته باشد. سینمای مستند امروز ایران، به شدت قصه‌های جذابی را روایت می‌کند و دیگر محدود به مستندهای تلویزیونی نمی‌شود. سینماهای جهان به اکران عمومی این آثار می‌پردازند. چند فیلم داستانی ما فرصت اکران عمومی را در کشورهای دیگر پیدا می‌کنند؟ به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌شود.

این مستندساز با تاکید برای اهمیت پیشرفت مدیران با سینماگران، گفت: امیدوارم مسئولان سینمایی کشور از سینماگران عقب نیفتند، این اتفاق نگران کننده است، الان در سینمای مستند مدیران همپای فیلمسازان پیش می‌روند. ما چند سال پیش شانس حضور در جمع پنج فیلم برتر اسکار را داشتیم و امسال هم یک فیلم مستند به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شده است و من فکر می کنم در سال‌های آینده بوی اسکار از سینمای مستند شنیده ‌شود و امیدوارم بوی اسکار از انیمیشن و فیلم کوتاه ایران هم شنیده شود. من خیلی امیدوارم که در دهه آینده ما نه فقط از سینمای داستانی بلکه از سینمای مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه هم انتظار اسکار داشته باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟