توقیف بعد از توفیق رحمان 1400!

توقیف «رحمان ۱۴۰۰» یکی از اتفاق‌های پر سر و صدای سینمای ایران در شروع سال 98 بوده است. فیلمی به‌کارگردانی منوچهر هادی و با بازی سعید آقاخانی، بهرام افشاری، یکتا ناصر، محمدرضا گلزار، ساره بیات ومهران مدیری که از ۲۵اسفند سال گذشته اکران آن در سینماهای ایران آغاز شد و با فروش بیش از یک میلیارد و۳۵۰ میلیون تومان در ۱۴ فروردین ۹۸ صاحب رکورد بیشترین فروش یک فیلم در یک روز شد. این فیلم که با فروش 22 میلیارد و 484 میلیون و 121 هزار تومان به دومین فیلم پرفروش‌ تاریخ سینمای ایران تبدیل شده بود و در حال نزدیک شدن به رکورد فروش «هزارپا» که با 38 میلیارد و 7 میلیون و 765 هزار تومان پرفروش‌‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است بود که سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، اعلام کرد نسخه درحال اکران نسخه اصلاح شده فیلم نیست و برای همین، پخش آن تا اطلاع ثانوی متوقف شد. موضوعی که با اعتراض منوچهر هادی مواجه شد اما در نهایت این فیلم از 25 فروردین از اکران برداشته شد. این موضوع باعث شد تا به بررسی فیلم‌هایی در سینمای ایران بپردازیم که اکران شدند ولی بعد از مدتی دیگر مجوز اکران به آنها داده نشد.
ستارخان
یکی از آثار زنده یاد علی حاتمی، فیلمی به‌نام «ستارخان» و بازی علی نصیریان است که از ۱۳ اسفندماه ۱۳۵۱ در 10 سینمای تهران اکران شد اما با مخالفت روزنامه‌ها و نمایندگان مجلس شورای ملی روبه رو شد که آن را تحریف علنی تاریخ معاصر خوانده بودند. سرانجام پس از حاشیه‌های بسیار، کمیته امور سینمایی وزارت فرهنگ وهنر، در روز ۱۷ اسفند پروانه نمایش فیلم را لغو و آن را توقیف کرد.
برزخی‌ها
در سال ۱۳۶۱ زنده یاد ایرج قادری فیلمی به‌نام «برزخی‌ها» را ساخت که با 8 میلیون تومان فروش، رکورد فروش فیلم در ایران را شکست ولی بعد از مدتی از اکران برداشته شد و توقیف شد و پس از آن نیز بازیگران آن مانند خود قادری، زنده‌یاد محمدعلی فردین، زنده یاد ناصر ملک‌مطیعی و سعید راد ممنوع از فعالیت شدند.
تحفه هند
این فیلم کمدی به کارگردانی محمدرضا زهتابی که محصول سال 1373است و بازیگرانی همچون اکبر عبدی، لیلا مصدقی و زنده‌یادان اسماعیل داورفر، شهلا ریاحی، حمیده خیرآبادی، مرتضی احمدی، حسین کسبیان و محمد ورشوچی در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند، در دوران معاونت سینمایی عزت‌الله ضرغامی از پرده پایین کشیده شد اما سال‌ها بعد همین فیلم در دوران ریاست ضرغامی در تلویزیون، از این رسانه پخش شد!
مارمولک
کمال تبریزی در سال ۸۲ فیلمی کمدی و پر سر و صدا به‌نام «مارمولک» را ساخت که نویسنده آن پیمان قاسم‌خانی و بازیگر اصلی اش پرویز پرستویی بود. فیلمی که از دوم اردیبهشت‌ 83 اکران آن با صف‌های طولانی مقابل سالن‌های سینما برای تماشای آن شکل گرفت ولی با مخالفت‌هایی که وجود داشت و با عنوان «امکان نمایش ندارد» از هفدهم اردیبهشت از ادامه اکران بازماند. در حالی که با 770 میلیون تومان رکورددار فروش شد.
نقاب
«نقاب» فیلمی به کارگردانی کاظم رأست گفتار محصول سال 86 است که ابتدا «پوکر» نام داشت. بر سر موضوع فیلم که ماجرای آن به نمایش درآمدن راهکارهای مختلف اغفال زنان در کنار پایان‌بندی با توفیق بدمن‌های فیلم بود، سر و صدای زیادی به پا کرد. این فیلم که نویسنده‌اش پیمان قاسم خانی است و بازیگران آن، پارسا پیروزفر، امین حیایی، سارا خوئینی‌ها، گوهر خیراندیش، ماه‌چهره خلیلی و محمدرضا شریفی نیا هستند و موسیقی آن را هم آریا عظیمی‌نژاد ساخته، 4 هفته به‌صورت رسمی روی پرده بود.
خانه پدری
اتفاق‌های یک خانه قدیمی از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۷۹ ماجرای فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیانوش عیاری به‌نام «خانه پدری» است که محصول سال ۱۳۸۹ است و مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی و نازنین فراهانی در آن بازی کرده‌اند. خانه پدری پس از ۳ سال توقیف در جشنواره فجر ۳۲اکران شد و اکثر منتقدان آن را ستودند. این فیلم در روزهای چهارم و پنجم دی ماه ۱۳۹۳ در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد اما پس از آن اکران فیلم متوقف شد و هنوز هم توقیف است.
زندگی خصوصی
حاشیه‌ها و بازتاب‌های «زندگی خصوصی» به‌کارگردانی حسین فرح بخش که به مقوله ازدواج مجدد و صیغه پرداخته بود و فرهاد اصلانی، هانیه توسلی، لعیا زنگنه و سعید نیک‌پور بازیگران آن بودند، از همان نخستین اکران در جشنواره فیلم فجر کلید خورد و در همین شرایط بود که فیلم در ماراتن اکران نوروزی سال 91 سینماها روی پرده رفت ولی پس از ۶ روز اکران توقیف شد اما پس از مدتی اکران محدود شد و بعد از 24 روز به اکران خود پایان داد.
گشت ارشاد
این فیلم کمدی و اجتماعی سعید سهیلی که در سال ۱۳۹۰ ساخته شد و حمید فرخ‌نژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، جمشید هاشم‌پور، نیوشا ضیغمی و سحر قریشی در آن بازی کرده‌اند و اشاره مستقیم آن به جریان سوءاستفاده چند جوان از طرح مبارزه با بدحجابی داشت، همزمان با اکران «زندگی خصوصی» به سرنوشت این فیلم دچار و پس از ۶ روز اکران توقیف شد ولی بعد از اصلاحات چند دقیقه‌ای اکران محدود یافت و بعد از 31 روز از پرده پایین کشیده شد.
رستاخیز
«رستاخیز» فیلمی تاریخی مذهبی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش محصول سال ۹۱ است که در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد. این فیلم که آرش آصفی، پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، بهنام تشکر و زنده یاد انوشیروان ارجمند در آن بازی کرده‌اند، در روز ۲۴ تیر ۹۴ به اکران عمومی درآمد اما بعد از تنها دو سانس بلیت فروشی، در پی مخالفت با محتوای آن و به تصویر کشیدن برخی چهره‌ها بویژه حضرت عباس(ع) از پرده سینماها به پایین کشیده شد.
۵۰ کیلو آلبالو
از ۲۶ اسفند ۹۴، «۵۰ کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی در بین اکران‌های نوروزی قرار گرفت. فیلمی که تعداد زیادی از بازیگران سینمای ایران از جمله آزاده صمدی، ساعد سهیلی، هستی مهدوی فر، علی صادقی، مونا احمدی، مهران غفوریان، افسانه بایگان، فرهاد آییش، بهنوش بختیاری، امید روحانی، هادی کاظمی، سیامک انصاری و سروش صحت در آن بازی می‌کنند ولی این فیلم بعد از نزدیک به 4 ماه اکران، توقیف شد. در حالی که با ثبت رقم 13 میلیارد و 520 میلیون و 789 هزار تومان در گیشه پس از «فروشنده» و «من سالوادور نیستم» سومین فیلم پرفروش‌ سال بود.
آااادت نمی‌کنیم
درست در روزهایی که پرونده قضایی برای فیلم‌هایی که تبلیغ ماهواره‌ای دارند تشکیل شده بود، «آااادت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان از ۱۲ خرداد ۹۵به اکران رسید و همزمان چند تیزرشان روی آنتن یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای رفت. همین مسأله کافی بود تا دادستانی به پرونده ورود کند و حکم توقیف فیلم در کمتر از یک هفته از آغاز اکران صادر شود و این فیلم که محمدرضا فروتن، هدیه تهرانی، ساره بیات و حمیدرضا آذرنگ بازیگران آن هستند، تنها 4 روز روی پرده دوام آورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟