این فیلم را دختران با پدران شان ببینند!

مجید پتکی بازیگری است که هنر Art نمایش را از گیلان آغاز کرده و تا کنون در نمایش، فیلم و سریال های متفاوتی بازی کرده است و در حال حاضر فیلم «زمانی دیگر» به کارگردانی ناهید حسن زاده را در گروه سینمایی «هنر و تجربه» روی پرده دارد و هم اکنون مشغول بازی در تازه ترین فیلم فرهاد مهرانفر است.

او که در آثاری چون «گذر از مه»، «زندگی از نو»، «کوبار»، «آرماندو»، «پایان رویاها»، «لرد» و «قول» بازی کرده است. در فیلم «زمانی دیگر» نقش مردی از زندان Prison برگشته را بازی می کند که پس از آزادی Freedom با حقایق تلخی درباره خانواده خود مواجه می شود و سعی دارد، اتفاق های رخ داده را مدیریت کند و قطار زندگی را بر ریل درست قرار دهد.

این بازیگر Actor گیلانی که برای بازی در فیلم «زمانی دیگر» جایزه دستاورد ویژه هنری بهترین بازیگر مرد را از شصت و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم «مانهایم» آلمان دریافت کرده است، در گفت‌وگو با ایسنا از نقش خود در فیلم «زمانی دیگر»، چگونگی پیوستن به گروه تولید و حضور بین المللی این فیلم سینمایی Movie در جشنواره های مختلف جهانی صحبت کرد.

* به عنوان نخستین سئوال چه شد که به گروه فیلمسازی «زمانی دیگر» پیوستید؟

مسبب آشنایی من با خانم حسن زاده به عنوان نویسنده فیلمنامه و کارگردان، علی محمد قاسمی فیلمبردار این فیلم بود. من با علی محمد قاسمی از فیلم «قول» به کارگردانی محمد علی طالبی آشنا شدم و می دانستم به کیفیت فیلمنامه و تولید اهمیت می دهد و زمانی که ناهید حسن زاده را معرفی کرد؛ با اینکه می دانستم قرار است با یک کارگردان فیلم اولی کار کنم ولی از نتیجه کار مطمئن بودم. به همین دلیل وقتی فیلمنامه را خواندم از آن خوشم آمد و با فیلمنامه خاصی مواجه بودم. هنگام فیلمبرداری هم متوجه شدم که خانم حسن زاده کارگردان کاربلدی است. بعد از پایان پروژه هم به هم صنف های خودم در گیلان سفارش کردم که خانم حسن زاده سراغشان آمد حتما قبول کنند.

* کاراکتر «قدیر» به عنوان مدیر یک خانواده و مواجه او با شرایط پیش آمده چطور بود؟

قدیر یک کارگر زحمت کش بود که از کارخانه ای که کار می کرد تعدیل شده بود؛ - اتفاقی که متاسفانه برای خیلی از خانواده ها افتاده و سرپرست خانوار چه زن و چه مرد بیکار و سرگردان شده اند- به تبع اعتراض می کنند و لابلای حرف ها هم می گوید که من کارخانه آتش نزدم، یعنی به جرم Crime اختلال و آتش زدن زندان بوده است و پس از بیرون آمدن قصد کرده که بالاسر زندگی باشد. بنابراین از نظر من کاراکتر قدیر مردی مقاوم و خانواده دوست است و چون دخترش را دوست دارد همه کار می کند تا به او کمک کند. در واقع شرایط یکسال زندان او را نسبت به جامعه بسته خود تغییر داده بود.

*این فیلم در جشنواره های مختلفی حضور داشته است و شما تنها بازیگر میان جمع بازیگران «زمانی دیگر» بودید که موفق به کسب جایزه دستاورد ویژه هنری بهترین بازیگر مرد از شصت و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «مانهایم» آلمان شدید. فکر می کنید چرا «زمانی دیگر» در جشنواره های مختلف دیده شده است؟

مهمترین دلیل از نگاه من صداقت فیلم در بیان داستان بود و به هیچ عنوان سیاه نمایی در کار نبود و همین نکته به هوش و ذکاوت فیلمنامه نویس و کارگردان برمی گشت که با داستان به شکل منطقی و به دور از هرگونه شعارزدگی برخورد کرده بود. اشاره به جشنواره بین المللی «مانهایم» آلمان کردید. باید این نکته را بگویم که داوران این جشنواره دانشجویان هستند. یعنی فیلم توسط طیف باهوش و منظقی دیده شد و به همین دلیل اگر در فیلم صداقت و روایت منطقی نمی دیدند قطعا این فیلم مورد توجه و داوری و در نهایت دریافت جایزه قرار نمی گرفت.

* فضاسازی فیلم سرد و خاکستری بود که به حس و حال «زمانی دیگر» کمک کرده بود.

لوکیشن فیلم فیروز کوه بود در جایی سرد یخ زده. فضایی که به روایت آشفته داستان خیلی کمک می کرد. بنابراین فضای سرد، کم رمق و به قول شما خاکستری می خواست و قطعا این فضاسازی به داستان کمک می کرد.

* مخاطب این فیلم از نظر شما چه کسانی هستند؟

از نظر من مخاطب این فیلم خانواده ها هستند. به خصوص خانواده هایی که دختران نوجوان دارند و توصیه می کنم دخترخانم ها، این فیلم را در کنار پدرشان به تماشا بنشینند چون این فیلم خلوت خوب پدرانه ای نشان می دهد.

فیلم سینمایی «زمانی دیگر» زندگی مردمانی را روایت می کند که در شرایط دشوار و ناخواسته‌ای گرفتار شده اند و در جستجوی رهایی هستند.

این فیلم سینمایی تا کنون در جشنواره های مختلفی مانند هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «نیوپرت بیچ» در آمریکای شمالی، جشنواره بین‌المللی فیلم «آگاپه» سئول در کره جنوبی، جشنواره بین‌المللی فیلم مستقل «ریندنس» در کشور انگلستان، چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سائوپائولو» در کشور برزیل، جشنواره بین‌المللی فیلم «ویزبادن» در کشور ، جشنواره بین‌المللی فیلم «زنان» بروکسل در کشور بلژیک، بیست‌ و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «پالم بیچ» در کشور آمریکا، هفته فیلم اردن، چهارمین دوره جشنواره فیلم ایرانی «کلن» در کشور آلمان، هفته فیلم کارگردانان زن ایرانی «برلین» در کشور آلمان حضور داشته است.

«زمانی دیگر» تا کنون جوایز متعددی مانند جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم «آتن»، جایزه «ببر طلایی رویال بنگال» برای بهترین فیلم از بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «کلکته» در هندوستان، جایزه دستاورد ویژه هنری بهترین بازیگر مرد برای مجید پتکی بازیگر این فیلم را از شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مانهایم» در آلمان دریافت کرده است.

مجید پتکی، یاسمن نصرتی، شقایق کمندی، فریبا خادمی و عصمت رضاپور از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

علی محمد قاسمی مدیر فیلمبرداری، روح‌الله جعفربیگلو مدیر صدابرداری، یوسف بهشتی طراح صحنه و لباس، مرجان علیزاده پخش بینالملل مدیر تولید و محمد عبدی‌زاده دستیار برنامه‌ریز از دیگر عوامل فیلم سینمایی «زمانی دیگر» هستند.

 

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟