نظر محسن رضایی در مورد اختیارات رئیس جمهور

انتخابات 1400 کمتر از 3 روز دیگر در 28 خردادماه برگزار می شود.

به گزارش رکنا، محسن رضایی در برنامه دست خط شبکه ۵ سیما اظهار کرد: زمانی که سیزدهم بهمن ۱۳۶۰ برای عملیات فتح المبین آماد می‌شدیم همان موقع به دوستان گفتم ما در جنگ پیروز می‌شویم، اما بعد گرفتار مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها خواهیم شد.

وی در ادامه به خاطره ای از شهید باقری و اظهارات خودش پیش از عملیات فتح المبین مبنی بر پیروزی در برابر عراق اشاره کرد.

وی در ادامه سپس با اشاره به مشکلات اقتصادی، تحریم‌های شدید، مشکلات سیاست خارجی و اینکه در سال‌های بعد دیگر اسرائیل دشمن اعراب نخواهد بود، گفت: بیش از ۴۰ سال پیش نگران وضعیت اقتصادی بودم آیا باید اکنون دست روی دست بگذارم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بلافاصله پس از جنگ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را ایجاد کردم و ده‌ها پروژه از سد کرخه، بزرگراه ساوه و ... را ساختم و پس از هشت سال که از فرماندهی کناره گیری کردم وارد مجمع تشخیص مصلحت نظام شدم.

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه اش در دولت احتمالی اش گفت: برنامه‌ام این است که از صفر شروع کنیم و یک اقتصاد مدرن ایرانی و اسلامی بسازیم، اختیارات رئیس جمهور فوق‌العاده زیاد است.

رضایی درباره چند ویژگی اصلی خود افزود: دوستان به من می گویند از صفر شروع می‌کنید و یک نهاد می سازید. مثلاً قبل از انقلاب در سن 14 سالگی با دو تن از دوستان خود در مسجد چشمه علی مسجد سلیمان با کمک خادم آنجا انجمن دین و دانش درست کردیم. سال 50 که هنرستان شرکت نفت آمدم، وارد سیاست شدم گروه منصورون را درست کردیم. انقلاب که پیروز شد وقتی ترورها در ایران سال 58 شروع شد، سپاه آمدم و سازمان اطلاعات سپاه را راه‌اندازی کردم. وقتی فرمانده سپاه شدم با حکم حضرت امام (ره) تیپ، لشکر و سه نیرو درست کردم.

وی گفت: بعد که وارد مجمع تشخیص شدم دبیرخانه مجمع دو اتاق بود که آقای دکتر حبیبی را خدا رحمت کند، با 3-2 نفر منشی بود. من دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را در تعداد زیادی کمیته و کارشناس و 6-5 پژوهشکده درست کرده‌ام.

رضایی تاکید کرد: برنامه من این است که اقتصاد ایران را از صفر دوباره شروع کنیم. یک اقتصاد مدرن، ایرانی و اسلامی بوجود آوریم. خوشبختانه امکانات فراوان و زیرساخت های فراوانی هست که می توان اقتصاد ایران را سامان داد و بدلیل اینکه بیش از 20 سال در مجمع تشخیص همه سیاست های کلی را برای مشورت خدمت مقام معظم رهبری داده‌ایم، بیش از هر کس دیگری مسلط هستم که چطور می توان در چارچوب این سیاست های کلی اقتصاد ایران را نوسازی و بازسازی کنیم.

رضایی درباره اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی ، گفت: اختیارات رئیس جمهوری به نظر من فوق‌العاده زیاد است. البته با توجه به روحیاتی که در مقام معظم رهبری داریم، هیچ رئیس جمهوری بی‌اختیار در هیچ زمینه ای نمی ماند و حتی از اختیارات مطلقه ولی فقیه هم در صورتی که رهبر انقلاب موافقت کند، می تواند استفاده کند؛ مثل جلسه سران سه قوه که الان درست شده است.

وی گفت: رئیس جمهوری همه مسائل را می تواند حل و فصل کند. در زمان امام در مسئله جنگ امام اختیاراتی که دادند نشان می دهد در جمهوری اسلامی هیچ رئیس جمهوری بن بست ندارد مگر خودش در بن‌بست باشد.

وی در مورد اقتصاد کشور نیز گفت: در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد درون‌زای برون‌گرا داریم. این اقتصادی است که با توانائی های داخل بر بیرون اثرگذار هستید. اگر اقتصاد قوی داشتیم ما را محاصره اقتصادی می‌کردند؟ اقتصاد قوی اقتصادی است که از داخل به بیرون سرایت می کند و حوزه وسیعی را دربرمی گیرد و اگر بخواهند این اقتصاد را محاصره کنند، کشورهای زیادی زیان می بینند. الان شما نبرد آمریکا و چین را ببینید به محض این که آمریکا می خواهد مسئله فولاد را به امریکا تعرفه می‌بندد، بلافاصله چین هم چند تعرفه می بندد و اینها در جنگ اقتصادی به نتیجه می رسند و توافق می کنند و سر جای خودشان برمی گردند. بنابراین ما مسئله را حل کردیم و دیدگاه کاملاً روشن است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697158 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟