اصلاح طلبان در نهایت در انتخابات 1400 چه تصمیمی خواهند گرفت؟

انتخابات 1400 / نظرات چندگانه شخصیت های اصلاح طلب درباره شرکت یا عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و البته سردرگمی درباره حمایت از همتی یا مهرعلیزاده در این انتخابات، شرایط را برای اصلاح طلبان پیچیده کرده است.

به گزارش رکنا و به نقل از روزنامه شرق، روز گذشته بهزاد نبوی ، رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان ، در پیامی گفت: «ممکن است کاندیداهای قوی تر ما را ردصلاحیت کرده باشند اما به اندازه کافی در شوراها کاندیدا داریم. در هر انتخاباتی که مردم حضور پیدا نکرده اند، شکست خورده ایم و الان هم اگر مردم حضور پیدا نکنند، شکست خواهیم خورد. ما برای نجات ایران می گوییم که در انتخابات شرکت کنید تا کشور دچار سرنوشتی نشود که هیچ کدام راه برگشت نداشته باشیم و افسوس بخوریم وقتی فرصت داشتیم، جلوی خطر را نگرفتیم. اگر مردم در صحنه آمدند، هم در انتخابات شورا برنده ایم و هم در انتخابات ریاست جمهوری و مانع تحقق سناریوی طراحی شده خواهیم شد. تقاضای من این است تا جایی که می توانیم مردم را پای صندوق بیاوریم، مردم به هر که می خواهند رای بدهند اما پای صندوق بیایند».

از سوی دیگر محمدجواد ظریف هم در پیامی گفت: «جمعه روزی است که از طریق صندوق رای می توانیم دریچه های روشنایی و امید را برای آینده خود و فرزندانمان باز نگه داریم. کمبودها، کاستی ها و اشتباهات کم نبوده و نیستند و من به سهم خود شرمنده سختی ها و ناروایی هایی هستم که کام مردم را تلخ کرده است؛ اما قهر با صندوق رای قطعا راه حل نیست و اگر به مشکلات نیفزاید از آنها نخواهد کاست. ملت توسعه خواه ملتی است که هیچ فرصتی را -حتی ظاهرا کوچک- برای اصلاح و پیشرفت از دست نمی دهد. مردم ما موثرترین ضامن آزادی، امنیت، سربلندی و پیشرفت کشورند. مشارکت هوشمندانه و گسترده مردم - در داخل و خارج - در تعیین سرنوشت خود قدرت ملی را رقم می زند، منافع ملی را در سطح جهانی پاسداری می کند و پشتوانه اصلی برای تعامل سازنده بین المللی است. مشارکت مردم نه تنها لغو تحریم‌ ها را تسریع می کند و بنیان جنگ اقتصادی علیه ملت دلاور ایران را در هم خواهد شکست، بلکه تحریم های آینده را نیز خنثی می کند. افزایش مشارکت به ناامیدی تندروهای بیرونی و درونی، صهیونیست ها و تروریست های اقتصادی -که با ایران هراسی و برجام ستیزی چشم طمع به شکست تعامل و افزایش تحریم ها دوخته اند- خواهد انجامید. مردم ایران همیشه پدیده بوده اند و فرصت آفریده اند. امیدوارم در انتخابات ۱۴۰۰ نیز مردم فرصت تازه ای برای حرکت به سوی ایرانی آباد، آزاد و توسعه یافته خلق کنند. دست در دست هم، ۲۸ خرداد را به جشنواره ملی امید برای همه ایرانیان تبدیل کنیم.»

این پیام های دعوت از سوی اصلاح طلبان در حالی مطرح می شود که نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان شب گذشته بر عدم ارائه نامزد انتخاباتی تاکید کرد. همچنین در میان اعضای حقیقی و حقوقی نهاد اجماع ساز هم صدای واحدی بر حمایت تشکیلاتی از مهرعلیزاده یا همتی وجود ندارد و برخی معتقدند به دلیل ردصلاحیت نامزدهای اصلی اصلاح طلبان باید روش مشارکت غیرفعال را در پیش گرفت و از هیچ نامزدی حمایت نکرد و برخی نیز مانند حزب کارگزاران و ندا می گویند که می شود از میان همین دو نامزد یکی را برگزید. افزون بر این به نظر می رسد باید در این بین میان تحریم انتخابات و مشارکت غیرفعال تفکیک قائل شد؛ به نحوی که هیچ یک از اصلاح طلبان حتی آنها که باور دارند نباید از نامزدی حمایت کرد، سخن از تحریم انتخابات نزده اند و صرفا می گویند اعتبار تشکیلاتی خود را هزینه نامزدهای حداقلی نکنیم وگرنه هر فردی می تواند در انتخابات شرکت کند.

از سوی دیگر مدافعان عدم حمایت از نامزدهای موجود اصلاح طلب باور دارند تصمیم اتخاذی باید بر اساس خواسته عمومی باشد؛ به این معنی که صرف حمایت اصلاح طلبان از یک نامزد دلیل بر رای آوری او نیست و در شرایطی که احتمال رای آوری چندان بالا نیست، حمایت از مهرعلیزاده و همتی نتیجه موثری خواهد داشت. در برابر اینها مدافعان حمایت از دو نامزد اصلاح طلب موجود می گویند اگر به هر دلیلی عرصه سیاست رسمی را رها کنیم، جبهه اصلاحات با انزوای سیاسی مواجه می شود و منطقی نیست با دست خودمان عرصه را به رقیب واگذار کنیم. آنها معتقدند هنوز می شود با استفاده از حق انتخابات ولو انتخاب حداقلی، مقابل جریان رادیکال جناح راست ایستاد. هرچند اجرائی شدن این گزاره به دلیل مذکور یعنی پایین بودن مشارکت عمومی در انتخابات محل تردید است.

البته حسین مرعشی به تازگی گفته است که آرای همتی رو به افزایش و آرای رئیسی کاهشی است: «در نظرسنجی ها تا الان رای آقای همتی صعودی است و رای آقای رئیسی نزولی است. در تهران آقای رئیسی ۳۱ درصد و آقای همتی هشت درصد رای دارد و ۵۵ درصد هنوز تصمیم نگرفته اند. در همین رای پایین هم نباید بگذاریم در سیاست بسته شود. ان شاءالله با یک سری حرکات دوستان در جبهه اصلاحات و برگ های جدیدی که رو می شوند، با همین میزان مشارکت انتخابات را ببریم. دولتی می خواهیم که در عرصه بین الملل سیاست آقای روحانی را پی بگیرد اما در عرصه داخلی چابک باشد و مشکلات مردم را حل کند».

با همه اینها باید دید اصلاح طلبان چه می کنند و آیا این دعوت ها از نبوی تا ظریف می تواند باعث شود آنها این بار به صورت تشکیلاتی و نه حزبی و فردی به انتخابات 1400 وارد شوند یا آنکه دیدگاه مدافعان عدم ارائه نامزد انتخاباتی حاکم می شود. به هر رو، هر کدام از این دو روش نهایی شود، نمی توان از یک اصل مهم عبور کرد که اصلاح طلبان بعد از انتخابات اخیر باید تصمیم مهمی درباره چگونگی ارتباط خود با بدنه اجتماعی شان بگیرند تا بتوانند در آینده سرمایه اجتماعی خود را ترمیم کنند تا دیگر با چالش عدم اقبال عمومی خاصه در انتخابات مواجه نشوند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696979 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟