الگوهای مناظره های انتخاباتی در جهان / از مناظره اجباری تا جنجالی و درگیری

یکی از حساس ترین و شاید سرنوشت سازترین بخش های دوره 21 روزه تبلیغات رسمی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ، مناظره های انتخاباتی است.

به گزارش رکنا ، هرچند اولین مناظره انتخاباتی روز شنبه برگزار شد و امروز هم ساعت 17 دومین مناظره انتخاباتی برگزار می شود اما بسیاری از کارشناسان و فعالان رسانه به نحوه مناظرات ایراد گرفته و معتقدند این نوع برگزاری مناظره برخلاف ذات مناظره برای مردم جذاب نیست و نمی تواند افرادی را که هنوز کاندیدای خود را انتخاب نکرده اند یا قصد شرکت در انتخابات را ندارند، قانع کند و به پای صندوق ها بکشاند و باید درخصوص نحوه اجرا و رودررویی نامزدها فکری شود. به همین دلیل امروز سعی داریم در این گزارش به طور اجمالی به شیوه و روند برگزاری مناظره های انتخاباتی در چند کشور جهان شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، آرژانتین و تونس بپردازیم.

آمریکا 2 به 2 و چالشی

یکی از جنجالی ترین مناظرات دنیا به واسطه پوشش رسانه‌های مهم جهان قطعا مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. جالب است بدانید برای برگزاری مناظرات انتخاباتی در آمریکا کمیسیونی وجود دارد که برای واجدین شرایط، مناظرات انتخاباتی برگزار می کند و سه معیار را مدنظر خود قرار می دهد. این معیارها عبارتند از واجد شرایط بودن برای ریاست جمهوری طبق قانون اساسی، داشتن احتمال کسب ۲۷۰ رای الکترال و در آخر هم داشتن حداقل ۱۵ درصد رای در پنج نظرسنجی برگزیده ملی. اما اولین مناظرات در این کشور به سال 1850 بر می گردد.

در آن مناظره ، بین «آبراهام لینکلن» و «سناتور استفان ای داگلاس» هیچ ناظری وجود نداشت و یک نامزد با باز کردن هر مبحثی، یک سخنرانی یک ساعته داشت و بعد از آن طرف مقابل برای پاسخ گویی و مطرح کردن همان موضوع یک سخنرانی یک ساعت و نیمه! اما مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا از سال 1976 جدی شد. شاید جالب باشد بدانید در آمریکا مناظرات دو به دو انجام می شود و جامعه هدف نامزدها بیشتر کسانی هستند که رویکردی خنثی درخصوص احزاب دارند یعنی مشخصا طرفدار حزب خاصی نیستند و هیچ تصمیم مشخصی برای شرکت یا انتخاب رئیس جمهور نگرفته اند. شیوه طرح سوالات در مناظرات آمریکا الگوهای متفاوتی دارد؛ به شکلی که در یک مناظره سوالات به صورت مشخص توسط یک یا چند روزنامه نگار ناظر مطرح می شود و در یک مناظره هم نه تنها مجری که حتی تماشاگران هم می توانند از نامزدهای حاضر

سوال کنند.

آرژانتین مناظره های اجباری

در آرژانتین مانند سایر کشورهای چندحزبی، نامزدها می‌توانند هم از سوی احزاب، هم به صورت ائتلافی و هم به صورت مستقل و انفرادی در مهم‌ترین رقابت سیاسی این کشور اعلام کاندیداتوری کنند. از سال ۲۰۱۶ برگزاری دو مناظره میان نامزدهای ریاست‌جمهوری اجباری شد در حالی که پیش از این، حضور نامزدها در مناظره اجباری نبود. بر اساس قانون انتخابات این کشور بین ۲۰ تا ۷ روز مانده به انتخابات باید دو مناظره میان نامزدها برگزار و در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، در خلال ۱۰ روز تا انتخابات دور دوم مناظره‌ای دیگر میان دو نامزد باقی مانده برگزار خواهد شد. از این دو مناظره اجباری، یکی بر اساس قانون باید خارج از شهر بوئنوس آیرس برگزار شود. البته شرکت نکردن در این مناظره‌ها به مجازات سنگینی ختم نمی‌شود و نامزد غایب در نهایت از دقایق حضورش در رادیو و تلویزیون محروم می‌شود. در مناظرات آرژانتین هم همه نماینده ها باهم در مناظره حضور دارند و مانند بیشتر کشورهایی که نام بردیم، تماشاچیان حضور دارند و سوالات آن ها از نامزدها پرسیده می شود.

انگلیس سوال های مردم از نامزدها

در بریتانیا نخست‌وزیر معمولاً از بین رهبران یکی از دو حزب کارگر بریتانیا یا حزب محافظه کار که دارای اکثریت آرا در انتخابات شده‌اند، از طرف مجلس عوام به ملکه معرفی و سپس انتخاب می‌شود. با همه این ها بر خلاف تصور اکثریت، قدمت سن و سال برگزاری مناظره های تلویزیونی در انگلیس به سال های دور بر نمی گردد تا جایی که عمر پخش برنامه هایی از این دست در رادیو و تلویزیون بریتانیا چیزی حدود 11 سال است این در حالی است که تا سال ۲۰۱۰ هیچ کدام از نامزدهای حزب کارگر و محافظه کار برای انتخابات پارلمانی کشورشان حاضر به شرکت در این دست مناظره ها نبودند و با آن به مخالفت می پرداختند. مناظره ها در انگلیس در قالب سه برنامه با موضوعاتی درباره سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصاد بوده است به شکلی که سوالات مناظره توسط تماشاچیان حاضر در استودیو و بینندگان تلویزیونی مطرح می شده و هر کدام از نامزدها 90 دقیقه برای پاسخگویی به سوالات مردم وقت داشتند.

روسیه مناظرات جنجالی و درگیری

در روسیه نامزدها برای جذب رأی دهندگان مجبورند روزانه در شبکه های تلویزیونی و ایستگاه های رادیویی بحث کنند و برنامه های خود را در زمان محدود ارائه دهند. در مجموع، برای تعیین زمان پخش تلویزیونی و رادیویی نامزدها قرعه کشی برگزار و حدود ۶۰ ساعت برنامه تلویزیونی و ۳۶ ساعت زمان پخش رادیویی برای برنامه های انتخاباتی آنان در نظر گرفته می‌شود. در همان زمان، مطابق قانون، یک سوم وقت به احزابی که کاندیداها را معرفی کرده اند اختصاص می یابد و زمان باقی مانده به نصف تقسیم می شود، نیمی برای فیلم های تبلیغاتی نامزدها و نیمی برای بحث ها اختصاص می یابد. کانال های تلویزیونی درقالب «رویدادهای مشترک مبارزاتی» بحث ها، میزگردها و مناظره هایی برگزار می کنند.

گزارش ها نشان می دهد در این مناظرات حتی کار به درگیری هم می انجامد. در آخرین دوره انتخابات یکی از نامزدهای زن به نام «کسنیا سابچاک» پس از بی توجهی «ولادیمیر ژیرینفسکی» به اظهاراتش، تصمیم گرفت آبی را که در کنارش قرار داشت روی این نامزد 72 ساله بریزد. مناظرات در روسیه هم با حضور همه نامزدها برگزار می شود و هر کدام به سوالات مجری هر جلسه در خصوص موضوع خاصی پاسخ می دهند.

تونس تجربه منحصر به فرد مناظره در جهان عرب

در سپتامبر ۲۰۱۹ جهان عرب خود را در مقابل تجربه ای دید که پیشتر در هیچ کدام از کشورهای عربی تکرار نشده بود. مناظره های انتخاباتی تونس توجه جمعیت زیادی از تونسی ها و همچنین جهان عرب را به خود جلب کرد. این مناظرات تنها مختص نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس نبود و روزنامه نگاران و فعالان مدنی طرفدار کاندیداها هم می توانستند با هم به مناظره بپردازند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

رعیت نواز

کدخبر: 694576 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟