جولان فیک نیوزها در آستانه انتخابات 1400 / از رد صلاحیت جهانگیری و رئیسی

به گزارش رکنا، کمتر از چهار هفته دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و به گفته سخنگوی شورای نگهبان ، تا دو روز دیگر نیز اسامی نهایی کاندیداهای این انتخابات مشخص می شود. در این میان اما چند روزی است که موج گمانه زنی ها درباره روند بررسی صلاحیت ها در فضای توئیتر و کلاب هاوس بالا گرفته و بدتر این گمانه زنی ها نیز اخباری جعلی است که در برخی کانال های تلگرامی درباره رد یا تایید صلاحیت چهره های سیاسی مشهور به چشم می خورد.

این موضوع نشان می دهد که این روزها رسانه های اخبار جعلی می خواهند که با انتشار فیک نیوز از فضای گل آلود شده انتخابات ریاست جمهوری برای خود ماهی مراد را صید کنند و چه بسا در پشت پرده انتشار این اخبار، پول های زیادی برای تخریب چهره سیاسی نامزدهای انتخابات 1400 و مخدوش کردن فضای انتخابات به روش های دیگر، جابه‌جا می شود.

در همین زمینه، روز گذشته در فضای توئیتر که شاید بتوان آن را سیاسی ترین شبکه اجتماعی مورد اقبال کاربران ایرانی دانست، یک کاربر کمتر شناخته شده خبر رد صلاحیت اسحاق جهانگیری توسط شورای نگهبان را منتشر کرد. این در حالی است که اصلا مشخص نیست این کاربر آیا ارتباطی با اعضای شورای نگهبان یا سایر ارکان حاکمیت دارد یا صرفا مامور به انتشار چنین فیک نیوزهایی شده است؟

یا به طور مثال عصر دیروز، یک کانال تلگرامی نسبتا مشهور نزدیک به یکی از جریان های سیاسی، این طور گمانه زنی کرد که چون برای بررسی صلاحیت آیت الله رئیسی ، شش عضو حقوقدان شورای نگهبان که منصوب رئیس قوه قضاییه هستند، حق رای دادن ندارند و از میان شش فقیه این شورا نیز ممکن است سه نفر با تایید صلاحیت ابراهیم رئیسی مخالفت کنند، احتمال دارد ایشان رد صلاحیت شود. اما گمانه زنی این کانال تلگرامی نیز هیچ مبنای حقوقی ندارد و اساسا در این روزهای پرتنش، هیچ کس جز سخنگوی شورای نگهبان نمی تواند درباره رد یا تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اظهار نظر کند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز دیروز ضمن رد تمامی شایعات مطرح شده در فضای مجازی درباره تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات 1400 تصریح کرد روند بررسی احراز صلاحیت نامزدها به گونه ای است که حتی اعضای شورای نگهبان نیز از رای یکدیگر خبر ندارد. او در این باره گفت: «شکل رای گیری برای احراز صلاحیت کتبی و مخفی است و اعضا نظر یکدیگر را نمی‌دانند. در فضایی که ایجاد می شود طبق قانون از 12رای باید 7 تن به شخصی رای دهند تا وی احراز صلاحیت شود.»

در این شرایط، رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه تهران نیز پیش از این و با پیش بینی این گونه خبرسازی ها با رسانه ها تماس گرفته و به آنان توصیه کرده بود که در انتشار اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری هوشیارتر عمل کنند و صرفا به نشر اخباری که از سوی منابع رسمی تایید شده است. وی تاکید کرده است که این روزها رسانه ها باید از انتشار اخبار جعلی پرهیز کنند تا لطمه ای به رسالت خبررسانی شفاف و دقیق آنها وارد نشود.

در پایان از همه رسانه ها انتظار می رود که بدون توجه گمانه زنی ها و فیک منتشرشده در فضای مجازی در آستانه انتخابات 1400، صرفا خبرهایی را منتشر کنند که از سوی منابع رسمی دست‌اندرکار انتخابات یا منابع آگاه، موثق و شناخته شده مرتبط با نامزدهای ریاست جمهوری منتشر شده است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 689992 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟