آذری جهرمی؛ کاندیدای مکمل انتخابات 1400یا ذخیره 1408؟

به همین دلیل بود که هر کنش رسانه‌ای وی منجر به آن می‌شد که ظن کاندیداتوری او جدی‌تر شود. به هر حال او در نشست‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی وقتی در برابر پرسش خبرنگاران در مورد احتمال نامزدی در انتخابات 1400 قرار می‌گرفت سعی می‌کرد با ابهام گویی و یا پاسخ مستقیم منفی از پرسش عبور کند؛ اما اکنون بعد از چهار سال به روزهایی رسیده‌ایم که او باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد وارد میدان شود یا خیر.

به گزارش رکنا، دولت روحانی نکات منفی کم نداشته و وزرای او نیز از این موضوع استثناء نبودند. فی المثل در حوزه مربوط به وزیر ارتباطات، انتظار جامعه این بود که شعارهای دولت در موردعدم فیلترینگ محقق شود، ولی چنین نشد. با وجود آن که وزیر مدعی بود از دست وی و دولت خارج است، ولی این موضوع یک امتیاز منفی محسوب شد و می‌شود.

البته در شرایط فعلی آذری جهرمی امتیازهایی هم دارد. مهمترین امتیاز وی جوانی است. به هر روی در شعارهای کلی و کدهایی که داده شده بر روی «جوانی» و «نشاط» تاکید ویژه‌ای شده است.

وزیر ارتباطات، رسانه‌شناس و اهل رسانه است. او هم بر رسانه‌های رسمی و کلاسیک اشراف دارد و هم بر رسانه‌های جدید من جمله شبکه‌های اجتماعی. در این راستا او حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی و پلت فرم‌های مختلف دارد و همواره بین او و دنبال کنندگان‌اش دیالوگ برقرار بوده است. در دولت حسن روحانی وزیری و مقامی به این شدت و حدت رسانه‌ای نبوده است.

جوانی و رسانه‌ای بودن او را بگذارید در کنار مدرن بودن اش. افکار، افعال و بیان آذری جهرمی پوسیده و فرسوده نیست و نسل جدید آن را درک می‌کند و می‌فهمد. اگر نام سه وزارتخانه فعال و موثر را بخواهیم نام ببریم در دور دوم دولت حسن روحانی، در کنار وزارتخانه‌های خارجه و نفت نمی‌توان نامی از وزارت ارتباطات نبرد.

اکنون نکاتی را که عرض شد را بگذارید در کنار یک معما: سکوت این روزهای آذری جهرمی. در سال جدید همزمان با شدت گرفتن بحث‌های انتخاباتی برخلاف پیش‌بینی‌ها، وزیر ارتباطات به جای آنکه فعال‌تر باشد تا بیشتر در چشم‌ها بیاید اما سکوت کرده است. بنده تصور می‌کنم این سکوت ناشی از بی‌میلی و فرار از انتخابات نیست بلکه به نوعی یک سکوت معنادار و استراتژیک است.

چند روز پیش یک روزنامه اصولگرا در عکس و تیتر نخست خود پیش‌بینی کرده بود که آذری جهرمی در رویای شهرداری تهران است. لیکن به نظر می‌رسد بعید است او منتظر نتایج انتخابات شورای شهر باقی بماند. انتخاباتی که احتمال ریزش تمام نیروهای اصلاح‌طلب آن وجود دارد و به نظر می‌رسد اصولگرایان مجددا به صندلی‌های خود باز می‌گردند.

فلذا باید ظن اول را جدی گرفت. یعنی آذری جهرمی تمایل دارد سرمایه خود را در انتخابات ریاست جمهوری خرج کند. چندی پیش در گزارشی پیشنهاد دادیم در انتخابات آتی لازم است یک نفر از دولت در مناظره‌ها حضور داشته باشد. این کاندیدا می‌تواند هم از کارنامه دولت دفاع کند تا مطلب ناحقی بی‌دفاع باقی نماند و هم مکمل کاندیدای اصلی جریان اصلاح‌طلب باشد. چندین گزینه برای این حضور وجود دارد که یکی از آنان می‌تواند آذری جهرمی باشد.

البته این احتمال هم وجود دارد که وی و نزدیکان او تمایل نداشته باشند آذری جهرمی در این انتخابات خرج شود و به نوعی ذخیره انتخابات ۱۴۰۸ باشد. بهرحال این موضوع هم می‌تواند جزو گزینه‌های وزیر جوان کابینه باشد. اگر پیش‌بینی‌های روی کاغذ محقق شود و اتفاق خارق العاده‌ای رخ ندهد رئیس جمهور بعدی یک چهره تمام و کامل اصولگراست و در چنین صورتی آذری جهرمی می‌تواند حساب ویژه‌ای بر روی عملکرد ضعیف‌تر این دولت نسبت به دولت فعلی باز کن. .

گزینه سومی هم می‌تواند وجود داشته باشد. اسحاق جهانگیری وقتی سال ۹۶ کاندیدا شد بنا بود یک کاندیدای مکمل باشد اما آنچنان خوب عمل کرد که از حسن روحانی پیشی‌گرفت. از آنجا که مناظره‌های تلویزیونی بسیار بسیار در انتخابات ریاست جمهوری موثر است آذری جهرمی می‌تواند به صورت مکمل وارد شود ولی در میانه میدان تغییر هدف دهد.

البته این‌ها تماما تحلیل و احتمال براساس یکسری داده‌های ثابت و پیش فرض است و باید هنوز منتظر نتایج گفتگوهای انتخاباتی پشت پرده ماند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 681372 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟