ارتباط با طالبان در این شرایط منافع ایران را تامین نمی‌کند

وی افزود: «طالبان همچنین نگران است که شاید مناسبات ایران با آمریکا در دوره بایدن بهبود یابد و کمک‌هایی که احتمالا ایران به طالبان می‌کرده، کاهش پیدا کند و از این طریق هم نقش طالبان در افغانستان تضعیف شود. شاید به همین خاطر است که با توصیه سیستم امنیتی و نظامی پاکستان به ایران آمده‌اند تا ایران را تشویق کنند که از موضع آنان در افغانستان حمایت کند».

به گزارش رکنا، وی تاکید کرد: « ارتباط با طالبان در این شرایط نه‌تنها منافع ایران را تامین نمی‌کند بلکه خلاف منافع ملی ایران است.»

این تحیل‌گر مسائل بین‌المللی تصریح کرد: «ایران باید به تقویت دولت انتخابی افغانستان بپردازد و کمک کند که آن دولت حاکمیت خود را در سراسر افغانستان از جمله مناطقی که در اختیار طالبان است، گسترش دهد. ایران باید کمک کند زیرا وقتی یک دولت انتخابی و مترقی در افغانستان سر کار باشد، به نفع امنیت منطقه، منافع ایران و همچنین مردم افغانستان است.قدرت گرفتن طالبان در افغانستان باعث بحران مجدد در افغانستان، مهاجرت بیشتر مردم این کشور و همچنین تضعیف حقوق شیعیان می‌شود.»

محبعلی خاطر نشان کرد: « ایران باید در جریان مذاکرات خود با طالبان آنان را تشویق کند که اسلحه را زمین گذاشته و به روند صلح بپیوندند. جنگ و خشونت، ترور، بمب‌گذار، کشتار مردم بی‌گناه و… مسائلی است که طالبان باید از آن دوری کند. همچنین باید به جای پیگیری اهداف خود از طریق نظامی تبدیل به یک حزب سیاسی شود و از طریق دموکراتیک و انتخابات اگر جایگاه و نفوذ دارد، به خواسته‌های خود برسد. »آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 656948 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟