روس ها از انتخابات رییس جمهوری آمریکا می گویند

به گزارش رکنا ، انتخابات رییس جمهوری آمریکا در مرکز توجه مقام‌ها و کارشناسان روس قرار داشت و چندین تن از آنها در ۲ روز اخیر درباره رویدادهای مربوط به این انتخابات اظهار نظر و اکثراً از آن انتقاد کردند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه، عالی‌ترین مقام روس بود که امروز (پنجشنبه) درباره انتخابات رییس جمهوری آمریکا اظهار نظر کرد.

مقام ارشد کرملین با اعلام این مطلب به خبرنگاران درباره به طول انجامیدن نتایج انتخابات در آمریکا، گفت: هر گونه عدم قطعیت به صورت بالقوه برای امور بین المللی پیامدهای منفی در پی دارد.

پسکوف بیان کرد: در آمریکا روسیه را مثل پارچه قرمزی می‌بینند که گاو نر را با آن تحریک می‌کنند و تا اسم روسیه را می‌شنوند، هیجانی می‌شوند؛ پس کرملین تصمیم گرفته است صبر کند تا آنچه در انتخابات ایالات متحده اتفاق می‌افتد، روشن شود.

وی تصریح کرد: البته، اکنون خلاصه نتایج انتخابات در ایالات متحده و اوضاع آن کشور به هیچ وجه فرصتی برای اظهار نظر در این باره نمی‌دهد. ترجیح می‌دهیم کمی استراحت کنیم و منتظر آنچه که اتفاق می‌افتد باشیم.

انتخابات آمریکا نمایش ساختگی است

«ویاچسلاو والودین» رییس دومای (مجلس قانونگذاری) روسیه، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نمایشی ساختگی توصیف و تصریح کرد که نخبگان این کشور کارگردان و صحنه گردان آن هستند.

والودین در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴، درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رقابت و پیروزی یکی از ۲ نامزد از احزاب جمهوری‌خواه یا دموکرات در آن با انتقاد از این سیستم آمریکا گفت: دوره این رویکرد به سر آمده است و سیستم چندحزبی، مؤثرتر و مشروع‌تر است.

وی اظهار کرد: همه رویدادهای مربوط به انتخابات آمریکا که از تلویزیون نگاه می‌کنیم، شوی ساختگی است که بین ۲ حزب جریان دارد و نخبگان در آن شرکت و برای نامزد مورد نظر خود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

رییس دومای روسیه با انتقاد از سیستم ۲ حزبی آمریکا یادآور شد که این سیستم با چند حزبی تفاوت اساسی دارد و در سیستم ۲ حزبی، احزاب دیگر به انتخابات راه نمی‌یابند.

سیستم انتخاباتی آمریکا نواقصی دارد

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز اعلام کرد که سیستم انتخاباتی آمریکا نواقصی دارد و انتخابات اخیر رییس جمهوری این کشور این نواقص را نشان داد.

ماریا زاخارووا در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو بدقت، جمع بندی نتایج انتخابات آمریکا را زیر نظر دارد، گفت که با وجود شرایط تقریباً برابر رقیبان برای کرسی رییس جمهوری آمریکا، نواقص و کمبودها در سیستم انتخاباتی این کشور نمایان می‌شود که بارها ناظران بین المللی از جمله دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا و کارشناسان مطرح به این موارد اشاره کرده‌اند.

وی، علت بروز این مسائل را قدیمی بودن قوانین انتخاباتی آمریکا و تنظیم نشدن برخی موارد اصولی عنوان کرد که به گفته وی موجب بروز برخی مشکلات شده است.

زاخارووا اظهار کرد: تا آنجا که اطلاع داریم، تاکنون نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام نشده است و ۲ نامزد به طور برابر و با فاصله اندک پیش می‌روند. ما به این نکته توجه کردیم که دونالد ترامپ و جو بایدن با اطمینان از پیروزی خود سخن می‌گویند و رییس جمهوری فعلی (ترامپ) به طور علنی از احتمال تقلب در انتخابات سخن می‌گوید و قصد دارد در مورد شمارش آرا در چندین ایالت به دادگاه عالی شکایت کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به آنچه که در رابطه با برگزاری انتخابات در آمریکا مربوط به روابط مسکو و واشنگتن می‌شود، اضافه کرد: بارها سران روسیه گفته‌اند که آمادگی دارند با رییس جمهوری آمریکا صرف نظر از اینکه هر کس به این مقام انتخاب شود، همکاری سازنده داشته باشند.

دموکراسی در انتخابات آمریکا بازنده شد

رییس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیس بوک، دموکراسی را بازنده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواند.

کنستانتین کاساچوف در این ارتباط نوشت: در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در زمان حاضر یک بازنده وجود دارد که آن هم مراحل برگزاری انتخابات و دموکراسی بود و اگر چنین انتخاباتی در کشور دیگر برگزار می‌شد، آمریکا حتماً نتایج آن را نمی‌پذیرفت.

وی در ادامه مطلب خود در فیس‌بوکی نوشت: جنجال‌های انتخاباتی، تغییر عجیب سران برخی ایالت‌ها و اخبار مبنی بر مفقود شدن گسترده تعدادی از برگه‌های آرا، موارد انداختن غیرقانونی برگه‌ها در صندوق‌های رأی گیری، موضع گیری‌های رسانه‌ها، کارزار انتخاباتی آمریکا را در شرایط نامناسب نشان داد.

رییس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه نیز روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «ومستا ار اف» متعلق به شورای فدراسیون، امکان بازگشت آمریکا به برجام در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را بعید ندانست.

وی در مورد امکان بازگشت آمریکا به برجام پس از پیروزی بایدن، افزود: بله این احتمال ممکن است به وقوع بپیوندد. معامله هسته‌ای با ایران، ایده و اقدام اجرا شده از سوی باراک اوباما (رئیس جمهوری سابق آمریکا) است و اگر بایدن به پیروزی برسد، تلاش خواهد کرد نشان دهد که سیاست خارجی دونالد ترامپ جمهوری‌خواه، کاملاً اشتباه بوده است.

رأی گیری پستی نقطه ضعف انتخابات آمریکا

معاون کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه نیز رأی گیری با پست را پاشنه آشیل (نقطه ضعف) انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواند و گفت: تأمین شفافیت آرا و پذیرفتن نتایج انتخابات در شرایط اخذ رأی با پست، دشوار است و این گونه رأی گیری، نقطه ضعف انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

نیکلای بولایفوی روز چهارشنبه به خبرگزاری ریانووستی گفت: در آمریکا رأی گیری با پست به طور گسترده صورت می‌گیرد و بسیاری از کسانی که این روند را ارزیابی می‌کنند، آن را غیرشفاف و مشکوک می‌خوانند.

این مقام روس اظهار کرد: میلیون‌ها نفر در آمریکا از این طریق رأی دادند و در زمان حاضر کاملاً آشکار است که آرای این افراد، نتایج کارزار انتخاباتی را تعیین می‌کند. برای من غیرقابل درک است که چگونه می‌توان از رأی دادن دو یا سه باره جلوگیری کرد.

وی با استناد به اخبار رسانه‌ها، خاطر نشان کرد که در مواردی مرده‌ها که سال‌های پیش فوت کرده‌اند، رأی داده‌اند یا افرادی که حق رأی دادن نداشتند، در رأی‌گیری شرکت کرده‌اند.

انتخابات آمریکا، کذب ادعای دموکراسی این کشور را اثبات کرد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک بار کذب بودن ادعای سطح عالی دموکراسی در این کشور را که مقام‌های آمریکایی آن را بالاترین سطح دموکراسی در سطح جهان می‌خوانند، اثبات کرد.

رییس جنبش بین المللی اورآسیای روسیه در گفت وگو با ایرنا ضمن بیان مطلب فوق افزود: آمریکا همواره ادعا می‌کند که در این کشور دموکراسی حاکم است و همه مقام‌های این کشور بویژه رییس جمهوری بر اساس معیارهای دموکراتیک انتخاب می‌شوند.

رالکساندر دوگین با اظهار اینکه چنین ادعایی از سوی آمریکا واقعیت ندارد، اضافه کرد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این واقعیت را نشان داد که آمریکا، الگویی برای دموکراسی نیست. سیستم انتخابات در این کشور نقص دارد و به هیچ وجه دقیق نیست.

وی ادامه داد: اکثریت مردم آمریکا مجبور می‌شوند از بین ۲ نامزدی که علاقه‌ای به آنها ندارند، یکی را به عنوان رییس جمهوری انتخاب کنند و این سیستم ناقص، غیر مطمئن و غیر دموکراتیک را نمی‌توان الگوی انتخاباتی برای دیگر کشورها معرفی کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 623990 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟