به گزارش رکنا،عبدالله شهبازی مورخ و پژوهشگر تاریخ سیاسی معاصر طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: ساعت ۸:۰۸ صبح چهارشنبه به وقت شرق آمریکا، ۲۲ آوریل ۲۰۲۰/ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ترامپ در توئیتی اعلام کرد که به نیروی دریایی این کشور دستور داده به «قایق‌های مزاحم» ایرانی در خلیج فارس شلیک کنند.

این دستور ترامپ ادامه رویه‌ای است که وی در روزهای اخیر در پیش گرفته تا از طریق ایجاد تنش لفظی با چین موضع ضعیف داخلی خود را،‌ که ناشی از کوتاهی آشکار او در مقابله با بحران کروناویروس در آمریکاست، بپوشاند. انگیزه این رفتار ترامپ بر تحلیل‌گران پوشیده نیست و به این دلیل برخی رسانه‌های آمریکا عنوان «مادر همه لاپوشانی‌ها» Mother of All Distractions را برای دستور امروز ترامپ به کار برده‌اند؛ تعبیری برگرفته از جمله معروف صدام در ژانویه ۱۹۹۱ که جنگ آمریکا و متحدانش با عراق را «مادر همه جنگ‌ها» خواند.

بنظر نمی‌رسد وضع کنونی آمریکا هرگونه ماجراجویی نظامی خارجی را اجازه دهد. این جنجال جدید ترامپ را باید با قالب کلاسیک شخصیت و رفتارهای او سنجید و تداوم جنگ لفظی و پروپاگاندای اخیر او علیه چین ارزیابی کرد که اینک ایران نیز به آن افزوده شده؛ هر چند هماره باید احتمال دستیازی دولت‌ها به نظامی‌گری خارجی با هدف لاپوشانی بحران‌های بزرگ داخلی را مدنظر داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561804 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟