آغازکمک به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا

به گزارش رکنا، برهمین اساس بود که رئیس‌جمهوری در تماس‌های تلفنی با هفت عضو کابینه و رئیس کل بانک مرکزی، دستوراتی را درباره موضوعات مختلف و به ویژه مبارزه و مدیریت بیماری کرونا و ارزیابی دقیق طرح فاصله گذاری اجتماعی صادر کرد.

حسن روحانی روز جمعه در تماس با سعید نمکی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور دستور داد به سرعت از روند اجرا و میزان تأثیر و موفقیت طرح فاصله گذاری اجتماعی، ارزیابی های دقیقی تهیه کنند تا در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا برای هرگونه تصمیم گیری درباره روند مدیریت و پیشبرد مبارزه با کرونا مورد بهره‌برداری قرار گیرد. جلسه آتی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا قرار است روز یکشنبه برگزار شود.

رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوهایی با محسن حاجی میرزایی و دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز برای انجام بررسی های دقیق جهت طراحی و تدوین پروتکل های بهداشتی در دوره بازگشایی مجدد مدارس، دانشگاه ها، مراکز علمی و آموزشی و خوابگاه ها و نحوه اجرای این پروتکل ها دستوراتی صادر کرد.

روحانی همچنین به جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز دستور داد دستورالعملی را برای طراحی ، تدوین و اجرای پروتکل های بهداشتی در محیط های سازمان ها و ادارات دستگاه های دولتی، آماده کند. رئیس جمهوری در تماس با بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در خصوص تأمین انرژی و فعالیت مؤثر در تولیدات پتروشیمی و فضای جهانی نفت و موضوعات پیرامون این موضوع، دستوراتی را صادر کرد. روحانی به محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز دستور داد در خصوص اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به رسته های مختلف شغلی و گروه‌های واجد شرایط تعریف شده از طرف ستاد اقتصادی دولت، سریعاً روندی طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شود.

رئیس جمهوری همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جریان برنامه های بانک مرکزی برای اعطای اعتبار ۷۵هزارمیلیارد تومانی برای کسب وکارهای آسیب دیده از شیوع کرونا و شیوه اجرای آن قرار گرفت. رئیس جمهوری بر ضرورت حمایت هرچه سریعتر از واحدهای تولیدی وخدماتی آسیب دیده تأکید و از خدمات بانک مرکزی ونظام بانکی خصوصاً کارکنان شعب بانک ها دراین روزهای سخت قدردانی نمود. دراین گفت‌وگوی تلفنی همتی، رئیس‌جمهوری را در جریان برنامه‌های بانک مرکزی برای تأمین ارز سامانه نیما و مدیریت بازار ارز در روزهای آتی قرار داد .

روحانی: ۴ میلیون تن کالای اساسی وارد بازار می‌شود

همچنین پنج شنبه گذشته نیز رئیس جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت با تاکید بر این که مشکلی برای تأمین ارز در سال ٩٩ نداریم گفت: حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور وجود دارد که در روزهای آینده ترخیص و وارد بازار می شود. به گزارش ایرنا حسن روحانی ضمن تشکر از همراهی مردم با پروتکل­ های بهداشتی در روز طبیعت توضیح داد که این جلسه در رابطه با تامین نیازمندی‌های کشور در بخش سلامت مردم، مقابله با کرونا و تامین کالاهای اساسی برگزار شد.

وی با اشاره به گزارش­ های امیدوارکننده وزارتخانه های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت از شرایط کالاهای اساسی در ماه­ های آینده گفت: بانک مرکزی گزارش خوبی از شرایط ارزی کشور داده است، شرایطی که برای تامین ارز در تقدم اول برای بخش سلامت، نیازمندی‌های دارویی و پزشکی و در بخش دوم برای کالاهای اساسی در نظر دارد و مشکلی تا پایان سال ۹۹ برای تامین ارز نخواهیم داشت.

به گفته حسن روحانی امروز حدود ۴ میلیون تن کالاهای اساسی در گمرکات وجود دارد؛ کالاهایی که خریداری شده است و درباره مقرراتی لازم بود که مورد توجه قرار دهیم تا کالاها از گمرک آزاد و داخل کشور شود، تصمیمات خوبی گرفته شد. وی ادامه داد: بانک مرکزی و وزارت صمت این چارچوب را مشخص کردند و همین امروز به صاحبان کالا اعلام می شود که چگونه این کالاها در اختیار آن‌ها قرار می گیرد. روحانی یادآور شد: در گمرکات کالاهای دیگر وجود دارد که جزو کالاهای اساسی نیست اما کالاهای مورد نیاز برای تولید است و یا تجهیزاتی است که به هر صورت برای تولید وارد کشور شده است که این هم مورد بحث قرار گرفت که وزارت صمت لیست آن کالاهایی که مورد ضرورت ما و ضرورت تولید است مشخص کند که آنها آزاد شود. بانک مرکزی هم ترتیبات خاصی را پیش بینی کرد که چگونه ارز این کالاها تأمین شود.

رئیس جمهوری همچنین گفت: نسبت به منابع ارزی که داریم و اقداماتی که وزارت خارجه باید انجام دهد در اینجا تصمیم گیری شد و همچنین روابط تجاری که ما با کشورهای همسایه باید داشته باشیم و پروتکل های بهداشتی که باید مورد مراعات قرار بگیرد. البته بحث دیگری مطرح شد که این بحث تصمیم نهایی آن در اختیار ستاد ملی کرونا خواهد بود و آن اینکه کسب و کارها بعد از تاریخ بیستم فروردین چگونه باید راه اندازی شود و پروتکل‌های آن چگونه باید باشد که البته در این جلسه، بخش اقتصادی آن مورد بررسی قرار گرفت اما بحث اصلی آن در وزارت کشور در این زمینه انجام می گیرد و بعد هم ما در ستاد ملی کرونا در روز یکشنبه این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم و تصمیم‌گیری می‌کنیم.

حسن روحانی درباره وضعیت بخش سلامت و نیازهای آن نیز توضیح داد: در تماسی که با وزارت بهداشت داشتم اکثر نیازمندی‌های آنها در داخل تامین می‌شود. درباره ونتیلاتور سوال کردم دیدم سه چهارم نیازمندی‌های ما در داخل تامین می شود. بقیه کالاهای مورد نیاز مانند ماسک و لوازم ضد عفونی هم در داخل تولید می‌شود. رئیس جمهوری ادامه داد: مساله کرونا، ‌مساله ای نیست که بگوییم فلان روز به طور کامل دوره‌اش تمام می شود، کرونا ممکن است تا ماه های آینده و یا تا آخر سال با ما باشد. همیشه باید در چارچوب دستورالعمل هایی که وزارت بهداشت صادر می کند عمل کنیم، باید پروتکل‌های بهداشتی را درهمه جا مراعات کنیم. مراکز فعالیت اقتصادی و کسب و کارها پس از بازگشایی هم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. ممکن است اجتماعات برای مدت دیگر هم محدود بشود و لازم باشد اجتماعات نداشته باشیم.

همچنین روز چهارشنبه همزمان با روز طبیعت و 13 نوروز، هیات دولت تشکیل جلسه داد. رئیس جمهوری در این جلسه نیز فاصله‌گذاری اجتماعی را یک تصمیم لازم و ضروری برای کشور دانست و گفت: مردم باید بدانند که تمام این اقدامات به خاطر حفظ صحت و سلامت آنها بوده است. روحانی در این جلسه افزود: علیرغم تحریم، سختی و مشکلات حدود ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارهایی که دچار مشکل شده‌اند در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن به صورت تسهیلات و بخشی دیگر به صورت کمک‌های بلاعوض و بخش دیگر هم به صورت بسته‌های حمایتی به خانواده‌هایی که دچار مشکل شده‌ اند پرداخت می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 555941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟